Of is het dan alleen dat de hormoon huishouding anders in elkaar steekt?
Walt valt precies onder intersekse?
-
Elise
Walt valt precies onder intersekse?
Even een vraagje uit interesse. Bij intersekse conditie lees ik meestal over iemand die uiterlijk kenmerken heeft van zowel mannelijke als vrouwelijke geslachtsdelen. Nu lees ik ook dat het voorkomt dat de intersekse conditie van de buitenkant niet te herkennen is en er alleen in het lichaam geslachts kenmerken van zowel mannen als vrouwen aanwezig zijn. Weet iemand waar ik dan aan moet denken? Want daar kon ik dan weer niks over vinden.

-
Jeste
- Voornaamwoorden: Zij / haar, die / diens
Re: Walt valt precies onder intersekse?
In de meeste gevallen zal het niet direct te zien zijn. Als het wel te zien is valt het op, dus dan krijgt het natuurlijk sneller aandacht. Het is voor veel mensen dan ook iets sensationeels; iemand die uiterlijke kenmerken heeft van zowel een vrouw als een man. Dat dan met name met betrekking tot de geslachtsdelen.
Vaker zal het niet zo duidelijk te zien zijn. Bijvoorbeeld dat bij iemand die met een penis is geboren (dus een jongen) later weinig of geen mannelijke lichaamsontwikkeling doormaakt. Denk dan aan het uitblijven van mannelijke gespierdheid of gezichtsbeharing.
Maar het is vaak nogal onduidelijk, zoals hier wel uit blijkt. Kijk verder ook eens op deze website, of ga in de bibliotheek op zoek naar boeken over dit onderwerp. Dat is misschien betrouwbaarder dan zoeken op internet. Er zullen immers een hoop sensatieverhalen te vinden zijn.
Vaker zal het niet zo duidelijk te zien zijn. Bijvoorbeeld dat bij iemand die met een penis is geboren (dus een jongen) later weinig of geen mannelijke lichaamsontwikkeling doormaakt. Denk dan aan het uitblijven van mannelijke gespierdheid of gezichtsbeharing.
Maar het is vaak nogal onduidelijk, zoals hier wel uit blijkt. Kijk verder ook eens op deze website, of ga in de bibliotheek op zoek naar boeken over dit onderwerp. Dat is misschien betrouwbaarder dan zoeken op internet. Er zullen immers een hoop sensatieverhalen te vinden zijn.
"Gendercreatief" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendercreatief" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
-
Elise
Dank je! Hier kan ik wel wat mee. 
-
Marcella
Nog een linkje:
http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/ik-b ... mel-nou-en
Hoe dan ook, intersekse kan ook inhouden dat je een man bent, 'compleet', en bijvoorbeeld een blinde vagina (vagina zonder opening naar buiten) hebt.
Dan valt het aan de buitenkant niet op, maar wel bij bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek.
Er zijn gewoon heel veel varianten mogelijk.
Marcella
http://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/ik-b ... mel-nou-en
Hoe dan ook, intersekse kan ook inhouden dat je een man bent, 'compleet', en bijvoorbeeld een blinde vagina (vagina zonder opening naar buiten) hebt.
Dan valt het aan de buitenkant niet op, maar wel bij bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek.
Er zijn gewoon heel veel varianten mogelijk.
Marcella
-
Freedom
Kijk ook eens hier naar: https://www.npo.nl/geslacht/BNN_101381999
In één van de afleveringen doet Ryanne van Dorst een interview met een vrouw die tot haar 23e niet wist dat ze een 'intersekse conditie' heeft (tussen aanhalingstekens, want ik vind het op de een of andere manier een beetje negatief klinken). Uiterlijk zag en zie je niets, alleen als je een echo maakt (ze had testes ipv een baarmoeder geloof ik, maar dus niet ingedaald).
In één van de afleveringen doet Ryanne van Dorst een interview met een vrouw die tot haar 23e niet wist dat ze een 'intersekse conditie' heeft (tussen aanhalingstekens, want ik vind het op de een of andere manier een beetje negatief klinken). Uiterlijk zag en zie je niets, alleen als je een echo maakt (ze had testes ipv een baarmoeder geloof ik, maar dus niet ingedaald).
I'll rule over my all my dead impersonations
I've got it
I'm a man now
I've got it
I'm a man now
-
Frederique
Of kijk op www.nnid.nl : mooie site met mooie filmpjes over intersekse conditie.
Disclaimer:
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.
Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
- wanneer ik het over Informed Consent heb, dan bedoel ik (tenzij expliciet anders aangegeven) dit model.
Meer uitleg op http://www.StopGatekeeping.nl en http://www.BetterAssumptions.nl .
-
Petra1988
Ik val onder intersekse door CHH (Congenitaal Hypogonadotroop Hypogonadisme). Dat is een aangeboren variatie waarbij mijn lichaam vanaf geboorte niet de juiste hormoonsignalen aanmaakt om een standaard mannelijke puberteit te starten. Daardoor is mijn geslachtelijke en hormonale ontwikkeling anders verlopen dan gebruikelijk. Intersekse gaat niet alleen over chromosomen of zichtbare verschillen, maar ook over hormonale ontwikkelingsvariaties zoals CHH. In mijn geval betekent dat dat mijn puberteit nooit vanzelf op gang kwam en dat mijn lichaam zich anders ontwikkelde dan het gemiddelde mannelijke patroon.
Daarnaast heb ik CHARGE‑kenmerken. Dat betekent dat mijn zenuwstelsel anders werkt dan bij de meeste mensen. Ik ben gevoeliger voor prikkels, mijn energie raakt sneller op, en ik heb meer behoefte aan duidelijkheid, rust en voorspelbaarheid in communicatie. CHARGE verklaart voor mij waarom ik anders reageer op drukte, waarom mijn tempo anders is, en waarom ik soms sneller overprikkeld raak of moet herstellen. Het is geen etiket maar een manier om te begrijpen hoe mijn lichaam en brein functioneren.
De combinatie van intersekse (CHH) en CHARGE‑kenmerken vormt een belangrijk deel van wie ik ben en hoe ik functioneer. Het beïnvloedt mijn hormonale balans, mijn energie, mijn prikkelverwerking en mijn sociale interacties. Door dit te benoemen kan ik beter uitleggen waarom ik soms anders reageer, andere behoeften heb of een ander tempo volg dan gemiddeld. Het helpt mij om mijn eigen ontwikkeling te begrijpen, en het helpt anderen om mij beter te plaatsen binnen het brede spectrum van intersekse‑variaties en neuro‑energetische profielen.
Daarnaast heb ik CHARGE‑kenmerken. Dat betekent dat mijn zenuwstelsel anders werkt dan bij de meeste mensen. Ik ben gevoeliger voor prikkels, mijn energie raakt sneller op, en ik heb meer behoefte aan duidelijkheid, rust en voorspelbaarheid in communicatie. CHARGE verklaart voor mij waarom ik anders reageer op drukte, waarom mijn tempo anders is, en waarom ik soms sneller overprikkeld raak of moet herstellen. Het is geen etiket maar een manier om te begrijpen hoe mijn lichaam en brein functioneren.
De combinatie van intersekse (CHH) en CHARGE‑kenmerken vormt een belangrijk deel van wie ik ben en hoe ik functioneer. Het beïnvloedt mijn hormonale balans, mijn energie, mijn prikkelverwerking en mijn sociale interacties. Door dit te benoemen kan ik beter uitleggen waarom ik soms anders reageer, andere behoeften heb of een ander tempo volg dan gemiddeld. Het helpt mij om mijn eigen ontwikkeling te begrijpen, en het helpt anderen om mij beter te plaatsen binnen het brede spectrum van intersekse‑variaties en neuro‑energetische profielen.
Hoi, ik ben Petra. Ik leef met CHH/HH en heb nooit een normale puberteit gehad. Dat heeft mijn ontwikkeling en identiteit beïnvloed. Ik zoek herkenning, ervaringen en contact met anderen die ook met HH/DSD leven.