Internalisatie, wie herkent dit?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Licht_Eekhoorn_Ven
Voornaamwoorden: zij, haar

Re: Internalisatie, wie herkent dit?

Bericht door Licht_Eekhoorn_Ven »

Best heftig om jouw ervaringen te lezen. Ik kom ook graag in een stad. Heb daar nooit problemen en wordt ook niet nagekeken.
Televisie heb ik niet. Voor nieuws ben ik geabonneerd op twee kwaliteitskranten, zodat ik zoveel mogelijk onafhankelijk geïnformeerd wordt. T.a.v. sociale media: ik gebruik dat principieel niet (helaas m.u.v. Whatsapp en YouTube). Social media draaien op ophef. Populisme en rechts extremisme veroorzaken veel ophef en krijgen dus vanzelf voorrang in het algoritme. Daarnaast wordt alle data, elke muisklik, gebruikt en verhandeld door mn Google, X en Meta. Ik heb geen zin daaraan mee te werken en geconfronteerd te worden met onzin.
Vief_Zwaan_Moeras
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Vief_Zwaan_Moeras »

Klopt inderdaad wat je zegt over social media. Ik verdiep me in hoe dat soort dingen werken, en daarom beinvloedt de ophef mij persoonlijk niet. Maar mensen om me heen bereikt het natuurlijk wel, dus indirect komen de gevolgen alsnog in m'n schoot.

Soms ben ik bang dat het een probleem is wat we gewoon onder het tapijt vegen door er weg van te kijken. Want zelf wegstappen betekent dus niet dat de gevolgen van die giftigheid voor andere mensen niet alsnog escaleren.

Dat is iets anders dat ik overigens ook internaliseer, denk ik. Angst dat situaties hier op termijn meer en meer gaan lijken op die in de VS en VK, ook al lijkt het hier momenteel nog goed te gaan. Al die giftige politiek die ze daar uitwerken is gebouwd op draagvlak dat is gecreeerd door jarenlang aanhoudende ophef op social media. En het bereikt mensen hier ook, want ik hoor dezelfde talking points vaker voorbij komen. Alsof het als een soort Zwaard van Damocles boven ons hangt.
Stil_Haas_Kikker
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Stil_Haas_Kikker »

Ja, sociale media doe ik ook niet meer.. wat een opluchtig was dat toen ik ermee stopte. Had ook minder de noodzaak om over mezelf te praten de godganse dag. Nu denk ik van: tja, een gedachte, zometeen heb ik er weer eentje. Daarna weer eentje. Duizenden. Hoeft niet gecodificeerd te worden op Internet. Er valt dan weinig meer te schrijven...

Dus ik vind het prima zo.
Vief_Zwaan_Moeras
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Vief_Zwaan_Moeras »

Nouja, ik gebruikte social media niet per se om over mezelf te praten, maar van origine vooral om gemeenschap te zoeken en dingen te organiseren met andere mensen voor gedeelde interesses om een goede tijd te hebben. Dus ik vind het superfijn om te zien dat er nog 'ouderwetse' forumgemeenschappen zijn zoals dit. De meeste gemeenschappen waar ik als jongere op internet veel plezier heb beleefd, zijn voornamelijk naar social media verhuisd en vervolgens uitgestorven. Ik vind het tof om te zien dat jullie hier zijn, en heb er spijt van dat ik er niet eerder naar heb gezocht.
Trots_Spreeuw_Moeras
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Trots_Spreeuw_Moeras »

ik heb wel sociale media maar post zelf bijna nooit op mijn tijdslijn, maar heb een paar verenigingen die wel heel veel connecties hebben via sociale media en daar ben ik het secretariaat dus wel belangrijk om te hebben.