Oh, dus je betaald wel eigen risico hiervoor? daar ging het namelijk om. misschien verwarring.Trots_Spreeuw_Moeras schreef: 19 jul 2026, 21:21 Heel vreemd want ik krijg wel alles vergoed, buiten het eigen risico natuurlijk.
Alleen op progesteron zit een eigen bijdragen.
Vergoeding estradiol pleisters
-
Stil_Haas_Kikker
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: Vergoeding estradiol pleisters
-
Trots_Spreeuw_Moeras
- Voornaamwoorden: Zij/Haar
Eigen risico betaal je altijd, links of rechts om. het is alleen de vraag waar het voor wordt ingezet ik was er in jan al door heen na de nieuwe blokkers en paar keer logopedie.Stil_Haas_Kikker schreef: 19 jul 2026, 21:24Oh, dus je betaald wel eigen risico hiervoor? daar ging het namelijk om. misschien verwarring.Trots_Spreeuw_Moeras schreef: 19 jul 2026, 21:21 Heel vreemd want ik krijg wel alles vergoed, buiten het eigen risico natuurlijk.
-
Stil_Haas_Kikker
Het is apart... ik zit bij VinkVink verzekering, en die schrijven op hun website, letterlijk:Trots_Spreeuw_Moeras schreef: 20 jul 2026, 05:43Eigen risico betaal je altijd, links of rechts om. het is alleen de vraag waar het voor wordt ingezet ik was er in jan al door heen na de nieuwe blokkers en paar keer logopedie.Stil_Haas_Kikker schreef: 19 jul 2026, 21:24Oh, dus je betaald wel eigen risico hiervoor? daar ging het namelijk om. misschien verwarring.Trots_Spreeuw_Moeras schreef: 19 jul 2026, 21:21 Heel vreemd want ik krijg wel alles vergoed, buiten het eigen risico natuurlijk.
"Voor geneesmiddelen geldt het eigen risico. Er is voor sommige geneesmiddelen ook een eigen bijdrage.
Voor de geneesmiddelen die op de lijst preferente middelen staan, hoef je geen eigen risico te betalen."
-
Stil_Haas_Kikker
Is al opgelost, helaas staan de twee merken niet op de lijst van "preferente medicijnen."
ik zie alleen staan: Ethinylestradiol Oraal. Helaas
Ook Ohra vergoed het niet:
https://www.ohra.nl/binaries/content/as ... 6-2027.pdf
Ben benieuwd of er een verzekeraar is die het wel vergoed zonder eigen risico aan te spreken...
Alvast uitgepluist:
VinkVink: eigen risico
Ohra: eigen risico
Menzis: Eigen risico
FBTO: geen eigenrisico, staat op hun preferentielijst: Sandoz 100mcg.
Zilveren Kruis: geen eigen risico, staat op hun preferentielijst: Sandoz 100mcg.
ik zie alleen staan: Ethinylestradiol Oraal. Helaas
Ook Ohra vergoed het niet:
https://www.ohra.nl/binaries/content/as ... 6-2027.pdf
Ben benieuwd of er een verzekeraar is die het wel vergoed zonder eigen risico aan te spreken...
Alvast uitgepluist:
VinkVink: eigen risico
Ohra: eigen risico
Menzis: Eigen risico
FBTO: geen eigenrisico, staat op hun preferentielijst: Sandoz 100mcg.
Zilveren Kruis: geen eigen risico, staat op hun preferentielijst: Sandoz 100mcg.
-
Stil_Haas_Kikker
Moet er wel bij zeggen dat we dit het beste aan de zorgverzekeraar zelf kunnen vragen... dat heb ik zojuist ook gedaan. VinkVink zegt dat het voor eigen risico is, omdat ze niet op de preferentielijst staat
-
Lief_Meer_Valk
In je openings post ging je vraag over eigen bijdrage. Das wat anders dan het eigen risico... Vandaar de reacties hier op. Eigen risico is tegenwoordig zo op hoor. 1 keer naar de endo of telefonisch consult wordt tegenwoordig bijna 400 euro voor gerekend en is via een regulier ziekenhuis....
-
Stil_Haas_Kikker
Je hebt gelijk, ik doelde op eigen risico. Typefoutje.Lief_Meer_Valk schreef: 20 jul 2026, 20:37 In je openings post ging je vraag over eigen bijdrage. Das wat anders dan het eigen risico... Vandaar de reacties hier op. Eigen risico is tegenwoordig zo op hoor. 1 keer naar de endo of telefonisch consult wordt tegenwoordig bijna 400 euro voor gerekend en is via een regulier ziekenhuis....
Ik zit zelf bij huisarts, die schrijft het nu voor. Ik ga niet meer naar endo, al ruim 10 jaar niet meer. Dus die kosten heb ik dan niet.
-
Edel_Dolfijn_Bunzing
Dat valt nog mee, ik ben rond de 80 a 100 euro per 3,5 maand kwijt voor pillen, wist niet eens dat pleisters zo goedkoop waren.Pienter_Dolfijn_Strand schreef: 19 jul 2026, 14:01 Estradiol pleisters worden volledig vergoed.
Systen pleisters niet.
Kosten plm €28,- voor 4 mnd
MAAR, ik slik wel een hogere dosis, dus ik hoop dat als ik op pleisters overstap (hoge kans van wel, de pillen die ik gebruik gaan van de markt af volgens mijn apotheker) dat ik niet straks meerdere moet plakken.
En toch gaan verzekeraars wel dergelijk vaak op de stoel van de arts zitten, en ze komen er regelmatig mee weg.Lief_Meer_Valk schreef: 19 jul 2026, 18:26 Met medische noodzaak op het recept zou de verzekeraar het gewoon moeten vergoeden...!! Verzekeraar mag en kan niet op de stoel van de arts gaan zitten. Heb heel veel merk medicijnen met medische noodzaak die gewoon vergoed worden. Wellicht dat het probleem bij jou apotheek ligt....? Zorg wel dat er op het recept staat medische noodzaak en met de exacte naam en dosering. Dus Systen en niet gewoon estradiol.
Puur kijkend naar mijn transgender gerelateerde issues met de verzekeraar (anders is de lijst alleen maar langer), ik loop bij het VUMC en slik Progynova pillen omdat het moet, Sandoz geeft mij niet zo fijne bijwerkingen, Estrofem ook niet, Zumenon is nog te harden maar Progynova werkt beter.
Medische noodzaak wordt genegeerd, erger nog die Sandoz is in het verleden (geen idee nu) helemaal niet goedkoper geweest, maar omdat het doosje veel kleiner is dan die van Progynova, vergoedt de verzekeraar van mij Sandoz want "goedkoper".
Binnenkort mag ik waarschijnlijk over op pleisters, dus ook die mag ik zelf betalen straks want ik ga niet voor Sandoz (Progynova pillen gaan uit de handel, daarom).
Maar ook op andere fronten, ik heb met twee verschillende verzekeraars meegemaakt dat ik GEEN elektrische epilatie vergoed kreeg, want "we zien niks".
Dat klopt... het zijn zo belachelijk absurd lichte haartje dat ondanks dat mijn gelaat er vol mee zit (en het is geen donshaar, gewoon baard want ik begon op mijn 22ste aan de HRT) maar... je ziet het niet, tenzij ik het paar dagen niet scheer en in volle zon ga lopen of je schijnt ermee met een zaklamp, het is geen donshaar maar het is op sommige plekken zelf lichter dan dat.
Of nog een ander, recenter probleem.
Ik wou FFS laten doen, werd zoals verwacht afgewezen.
Maar blijkbaar vond de verzekeraar het nodig om aan te geven waarom niet, en specifiek voor mijn neus kwamen ze met de grootste bullshit reden ooit (neus is scheef sinds dat ik een harde klap kreeg op de middelbare school).
En je kan overstappen naar een ander, je kan klachten indienen tot je een ons weegt, tenzij je enorme geluk hebt dat iemand met hart op de juiste plek het in behandeling neemt, krijg je over het algemeen een dikke middelvinger.
En bij mij valt het nog mee, ik kan een heel boek schrijven wat meerdere verschillende verzekeraars bij mijn moeder hebben geflikt, en regelmatig dat nog steeds doen (ze heeft slechte gezondheid, dus ze heeft vrij vaak zorg nodig).
De overheid had de verzekeraars nooit zoveel macht mogen geven, maar in plaats daarvan is het niet alleen zo dat een verzekeraar vaak met de scepter zwaait, ik zie huisartsen (en ik heb best wat achter de rug) hetzelfde doen, probleem bagatelliseren, negeren, of niet de juiste oplossing zoeken.
Niks "beter voorkomen dan genezen", eerder "oops, nu is het te laat, sowwwy!".
Sorry voor mijn rant.