Op vakantie - advies gevraagd!

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Groot_Beek_Das
Voornaamwoorden: Zij/haar

Op vakantie - advies gevraagd!

Bericht door Groot_Beek_Das »

hi allemaal!

Ik ben aan het rondkijken om op vakantie te gaan.. en dan ook écht vakantie met een vliegreis en een hotel! Ik merk dat ik er ruimte in mijn hoofd voor heb en ook in mijn portemonnee (ook wel handig 🤭). Ik wil graag in oktober een weekje weg. Het liefst alleen, maar is dat wel handig / verstandig als (trans)vrouw?

Diverse zoekopdrachten leren mij dat Gran Canario erg transvriendelijk is. Egypte daarentegen transonvriendelijk.
Mijn vraag: hebben jullie tips/adviezen? Wat moet ik vooral wel doen? Wat moet ik vooral niet doen?

Ik heb mijn paspoort al aangepast 🥳 dus ik zit niet met ongemakkelijke momenten bij de paspoortcontrole.

Of hebben jullie nog andere bestemmingen die zeker de moeite waard zijn?
Ik ben erg benieuwd 😊.
Alvast erg bedankt voor het meedenken!
✈️☀️🏖️
Trots_Spreeuw_Moeras
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Re: Op vakantie - advies gevraagd!

Bericht door Trots_Spreeuw_Moeras »

Ik zou idd voor transvriendelijke landen kiezen. vooral omdat je bij die bodycheck wel het verschil kunt zien tussen man en vrouw.
Cran canaria is idd wel een veilige keuze wat ik weet.
Vief_Zeester_Woud
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Vief_Zeester_Woud »

Malta schijnt super regenboogvriendelijk te zijn. Ik zou wegblijven bij jongeren tussen de 15 en 25 jaar.

IJsland ook trouwens, maar je zult wel de warmte willen opzoeken ;-)
Stil_Haas_Kikker

Bericht door Stil_Haas_Kikker »

Zou wel graag naar Egypte willen...

Maar is het echt zo? of zijn dat gewoon verhaaltjes... heb er namelijk nooit van gehoord dat geheel Egypte er niet tegen kan. :D

Ik lees vaker dat landen onveilig zijn, maar dan kom je er en blijkt iedereen poeslief. XD Zoals Arabische landen... je wordt gewaarschuwd, maar ik las op andere fora dat ze daar super aardig zijn.

Ik bedoel, Nederland staat bekend als "vriendelijk", maar ik ben zeer slecht behandeld hier.
Sierlijk_Gletsjer_Strand
Voornaamwoorden: hij/hem

Bericht door Sierlijk_Gletsjer_Strand »

Ik weet niet hoe accuraat deze lijst is, maar het geeft in ieder geval een indicatie.
Groot_Beek_Das

Bericht door Groot_Beek_Das »

Stil_Haas_Kikker schreef: 29 jul 2026, 19:44 Zou wel graag naar Egypte willen...

Maar is het echt zo? of zijn dat gewoon verhaaltjes... heb er namelijk nooit van gehoord dat geheel Egypte er niet tegen kan. :D

Ik lees vaker dat landen onveilig zijn, maar dan kom je er en blijkt iedereen poeslief. XD Zoals Arabische landen... je wordt gewaarschuwd, maar ik las op andere fora dat ze daar super aardig zijn.

Ik bedoel, Nederland staat bekend als "vriendelijk", maar ik ben zeer slecht behandeld hier.
Ik had altijd de wens om de piramides nog een keer te zien, maar ik ga het risico niet nemen.
Stil_Haas_Kikker

Is ook maar net waar je bent of heen gaat. Is overal zo. Maar pyramides zijn toeristen attracties, ik denk dat dat anders is dan ergens door een eng egyptisch steegje lopen.

Ik ga er zeker nog een keer kijken, staat ook op mijn lijst. Maar ja, alleen, dat is natuurlijk niet eenvoudig.. met z'n tweetje is het natuurlijk beter.
Stil_Haas_Kikker

Zoiets heet ook wel: "Perceptual set or selective attention"

Op een gegeven moment ging ik vrijwilligerswerk doen: afval opruimen op straat met zo'n knijpertje.... tijdje gedaan. toen ik stopte merkte ik dit: ik zag overal, maar letter overal rommel op straat. Lang nadat ik stopte. Dit is bewijs dat we allemaal een andere kijk op de realiteit hebben. Iedereen kleurt en filtert de realiteit naar eigen inzicht.

De een vindt Nederland juist te eng om trans te zijn, een ander zal zeggen: tja, misschien wel een arabisch sprekend land, "want dat was mijn ervaring."

Uitendelijk zul je het zelf moeten ervaren...

Mijn ervaring? ik word door mensen van buitenlandse afkomst altijd aangesproken als vrouw. Nederlanders? die twijfelen soms bij me, of zeggen doodleuk: is dat nou een man of een vrouw?

All in the eye of the beholder...