Vervelende opmerkingen gekregen - eigen schuld?

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Groot_Beek_Das
Voornaamwoorden: Zij/haar

Vervelende opmerkingen gekregen - eigen schuld?

Bericht door Groot_Beek_Das »

Ik zit al een paar dagen ermee in mijn hoofd dat ik van iemand heel dichtbij te horen kreeg dat kwetsende opmerkingen het gevolg waren van mijn gedrag. Ik zou teveel over mijn transitie praten en dat zou tot gevolg hebben gehad dat mensen mij negatief zouden bejegenen.

Ik probeer zo anoniem mogelijk mijn leven te leven, ik probeer me zo neutraal mogelijk te kleden en ik leef mijn leven.
Wat moet ik met zo'n opmerking? Is het echt mijn eigen schuld?
Stormig_Eekhoorn_Bruinvis
Voornaamwoorden: zij/haar

Re: Vervelende opmerkingen gekregen - eigen schuld?

Bericht door Stormig_Eekhoorn_Bruinvis »

Nee, zeker niet je eigen schuld! De ander kiest er voor om zich kwetsend uit te laten. Het zou best kunnen dat de persoon in kwestie hier minder (of niets) over wil horen, maar dat kan ook prima gezegd worden zonder kwetsende opmerkingen.
Vief_Zeester_Woud
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Vief_Zeester_Woud »

Ik heb hetzelfde meegemaakt, ook van binnen mijn gezin en familie. Ik heb toch geprobeerd te luisteren.

Toen ik in transitie was had ik een aantal dames waar ik mee optrok en met hen praatte ik over mijn transitie. Met mijn gezin veel en veel minder en op mijn werk al helemaal nooit.
Sterk_Kikker_Dijk

Bericht door Sterk_Kikker_Dijk »

ik krijg eigelijk nooit vervelende opmerkingen
Pienter_Dolfijn_Strand
Voornaamwoorden: Ze haar

Bericht door Pienter_Dolfijn_Strand »

Ik heb ook nooit vervelende opmerkingen gekregen, behalve een paar tiener die vroegen waarom ik een jurk draag.
Vief_Zeester_Woud
Voornaamwoorden: Zij/Haar

Bericht door Vief_Zeester_Woud »

Ik denk niet dat ze dat soort opmerkingen bedoelt, ze bedoelt van mensen dichtbij haar, familie, vrienden en collegae
Groot_Beek_Das

Bericht door Groot_Beek_Das »

Vief_Zeester_Woud schreef: 23 aug 2026, 14:44 Ik denk niet dat ze dat soort opmerkingen bedoelt, ze bedoelt van mensen dichtbij haar, familie, vrienden en collegae
klopt idd
Zonnig_Kikker_Vallei
Beheerder

Bericht door Zonnig_Kikker_Vallei »

Ik was het op een gegeven moment zelf zat, overal waar ik kwam ging het steeds weer over mij. Daarna kwam ik in een vechtscheiding terecht, werd dat weer het vaste onderwerp waar ik ook kwam. Aan de andere kant was het ook af en toe wel fijn even mijn hart te kunnen luchten.

Maar qua transitie heb ik toen wel besloten het er gewoon minder over te hebben. Om oprecht geïnteresseerde vragen te beantwoorden, maar me in te houden en niet meteen tot in detail leeg te lopen. En dat hielp.
Machtig_Libel_Spreeuw
Moderator

Bericht door Machtig_Libel_Spreeuw »

Ik heb dat ook (en nog altijd) gedaan. oprechte vragen eerlijk beantwoord, en het er verder niet over hebben. Voor mij heeft dat goed gewerkt.
Paars_Delta_Konijn
Voornaamwoorden: Zij

Bericht door Paars_Delta_Konijn »

Ik ben me terug gaan trekken omdat het voor veel mensen na mijn coming out vooral iets leuks was, ze wilden dit of dat met mij, gingen namen verzinnen want grappig, of zoals die keer, dat iemand me wilde opmaken om de reden dat ik trans was, werd vervelend

Ging niet om mij, voor hen was het iets leuks, nieuws oid

De mensen die mijn coming out hebben meegemaakt zie ik voor 95 % niet meer, bewuste beslissing

Tegenwoordig had ik liever geen coming out gehad, ik laat graag in het midden wat ik ben, voor mijzelf, het labetltje trans brengt ook weer een verwachtingspatroon mee, en daar heb ik niet altijd zin in

Ik ben vooral kunstenares en zit over het algemeen in mijn atelier, daar draag ik geen jurkjes en hakken

Vervelend was dus vooral die mensen die het zagen als een gimmick, ipv een bloedserieus vraagstuk ,en me dan ook als zodanig behandelden