Waar je hart van vol is loopt je mond van over.
Dat klopt wel en je hersenpan ook.
Was dus vandaag op mijn werk en ik moest het gewoon kwijt aan een collega.
Nou heb ik veel meer mannelijke collega's dan vrouwen maar praten met een man wilde ik niet.
Gelukkig was er een vrouwelijke collega er die ik zelf nog heb opgeleid.
Eerst gevraagd of ik iets persoonlijks kon vertellen wat ze niet kan delen met andere collega's.
Dat kon gelukkig en een half uur lang verteld van hoe of wat.
Wat voelde dat goed aan zeg.
Wow dat praten zo fijn kan zijn (ben nooit zo'n prater geweest)
Haar enorm bedankt dat ze wilde luisteren.
Ze voelde zich vereerd dat ik haar in vertrouwen nam.
Wat zijn er toch een fijne mensen op deze aardbol.
Nu ben ik best wel nieuwsgierig naar jullie ervaringen op het werk?
En dan vertel je het een collega
-
Claire
En dan vertel je het een collega
Er komt een ogenblik in het leven
dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.

dat de pijn
om altijd een knop te blijven
groter is
dan de angst
een bloem te worden.
-
Gwendolyn
Re: En dan vertel je het een collega
Claire, ik heb zelf geen ervaringen op het werk, was werkeloos voor dat ik uit kwam. Maar ik ben wel in het openbaar, op straat eerst als androgyn, om al snel als vrouw mij zelf te presenteren, en nagenoeg zonder problemen. Werk kan een beladen iets zijn. mijn advies is, zodra je zeker van je zelf bent, en het zeker is dat je een traject ingaat, wees anderen voor, voor geruchten, vermoedens, en maak je eigen pad waar je trots kan lopen. Er zijn velen jou voor gegaan, maar wat ik wel weet is dat het nooit ( voor anderen dan ) een goede moment is om jou bijzonderheid aan hun te vertellen. Zij lopen altijd achter en hebben dan iets te verwerken. Bereid je eigen comming out voor, en neem ieder zo goed als mogelijk mee, met goede voorlichting, maar vooral dat je een trots en zekere ( vrouw ) presenteert. Daar kan niemand omheen, wat ze ook van je denken.
Op een andere forum, ISSIS een forum voor alleen transseksuelen, zijn / waren meerdere transseksuelen die verteld hebben hoe zij hun comming out op het werk hebben aangepakt. Jou positie, werk omgeving, kwetsbaarheid aangaande voortzetting van je werk ( ontslag ) spelen er allemaal een rol. Maar één ding is zeker, wat er ook gebeurt, mits je daar zelf van overtuigd ben natuurlijk, ga jij "het traject" in en zal de ( vrouw ) mens worden voor zo ver mogelijk die je had moeten zijn.
Veel succes, en helemaal met je partner en kids. Daar is één ding zonder meer voor van belang, onomstotelijk duidelijkheid van wat er speelt en hoe het verder gaat. Met een vaste gegeven kunnen mensen veel meer mee dan met de onzekerheid van een ander.
Gwendolyn.
Op een andere forum, ISSIS een forum voor alleen transseksuelen, zijn / waren meerdere transseksuelen die verteld hebben hoe zij hun comming out op het werk hebben aangepakt. Jou positie, werk omgeving, kwetsbaarheid aangaande voortzetting van je werk ( ontslag ) spelen er allemaal een rol. Maar één ding is zeker, wat er ook gebeurt, mits je daar zelf van overtuigd ben natuurlijk, ga jij "het traject" in en zal de ( vrouw ) mens worden voor zo ver mogelijk die je had moeten zijn.
Veel succes, en helemaal met je partner en kids. Daar is één ding zonder meer voor van belang, onomstotelijk duidelijkheid van wat er speelt en hoe het verder gaat. Met een vaste gegeven kunnen mensen veel meer mee dan met de onzekerheid van een ander.
Gwendolyn.
-
Arike
Ik heb heel veel bewondering voor mensen zoals jij, claire, die het vertellen op het werk voordat ze zijn omgegaan! ( ik kon dat niet.... dus ben gewoon omgegaan
... ik belde vrijmiddag mijn baas... zeg maandag, dan .....
)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Ted
Nou, dit is wel heel toevallig; ik heb het gisteravond voor het eerst aan een collega verteld. Een man die ik vertrouw en inmiddels als vriend beschouw.
Het was zo'n opluchting! Hij heeft al vaker toespelingen gemaakt, en de puzzelstukjes vielen voor hem nu op hun plaats.
Vanmorgen kreeg ik bij aankomst een lieve ondersteunende blik van hem, en dat maakt het werk een stuk makkelijker!
@Arike: jouw aanpak is superdapper! Zomaar bellen en het erin gooien, pfff.. daar is evenveel moed voor nodig.
Het was zo'n opluchting! Hij heeft al vaker toespelingen gemaakt, en de puzzelstukjes vielen voor hem nu op hun plaats.
Vanmorgen kreeg ik bij aankomst een lieve ondersteunende blik van hem, en dat maakt het werk een stuk makkelijker!
@Arike: jouw aanpak is superdapper! Zomaar bellen en het erin gooien, pfff.. daar is evenveel moed voor nodig.
-
Venka
Ik werk in een bedrijf met 1800 mannen en vrouwen en voor mij is een coming out nogal een vol complicatie,s.Ik ben vorig jaar Juli door privé omstandigheden in de ziekte wet gekomen en laat het nou mijn bedoeling zijn geweest om na de zomer een coming out te doen. Dat ging dus niet door,mijn transitie wel.Ik ben in November met hormonen begonnen en voor die tijd had ik dus die coming out willen doen.Ik heb het wel verteld aan bedrijfsmaatschappelijk werk,arbo-arts,personeelszaken en mijn personeelsmanager.Maar mijn direct leidinggevende en collega,s die weten nog niks en dat is lastig want ik kan ze wel tegen komen bij de buurt super
Ik zou 2 weken geleden een gesprek hebben met mijn chef en laat het noodlot nou net bepalen dat hij ook in de ziektewet zit met hartklachten
Dus het gesprek ging niet door.Samen met mijn psych had ik besloten om mijn collega,s in te lichten middels een brief omdat ik mijzelf niet voor 30/40 man zie staan om alles te vertellen.Nu 4 maand aan de hormonen en de lichamelijke veranderingen.....ja die zie je maar nog geen coming out op de werkvloer.Er zijn wel mensen van andere afdelingen(die mij ook van gezicht kennen) die mij en femme hebben gezien dus ik ga ervan uit dat de roddels en spannende verhalen ook mijn collega,s hebben bereikt.Als ik straks weer ga werken.............. verrassing denk ik 
-
Arike
thx! al vond ik het op dat moment niet zo zeer een kwestie van moed.... was meer een kwestie van moetenTed schreef: @Arike: jouw aanpak is superdapper! Zomaar bellen en het erin gooien, pfff.. daar is evenveel moed voor nodig.
-
Arike
Die brief ga je dus niet meer doen?Aafke schreef:Ik werk in een bedrijf met 1800 mannen en vrouwen en voor mij is een coming out nogal een vol complicatie,s.Ik ben vorig jaar Juli door privé omstandigheden in de ziekte wet gekomen en laat het nou mijn bedoeling zijn geweest om na de zomer een coming out te doen. Dat ging dus niet door,mijn transitie wel.Ik ben in November met hormonen begonnen en voor die tijd had ik dus die coming out willen doen.Ik heb het wel verteld aan bedrijfsmaatschappelijk werk,arbo-arts,personeelszaken en mijn personeelsmanager.Maar mijn direct leidinggevende en collega,s die weten nog niks en dat is lastig want ik kan ze wel tegen komen bij de buurt superIk zou 2 weken geleden een gesprek hebben met mijn chef en laat het noodlot nou net bepalen dat hij ook in de ziektewet zit met hartklachten
Dus het gesprek ging niet door.Samen met mijn psych had ik besloten om mijn collega,s in te lichten middels een brief omdat ik mijzelf niet voor 30/40 man zie staan om alles te vertellen.Nu 4 maand aan de hormonen en de lichamelijke veranderingen.....ja die zie je maar nog geen coming out op de werkvloer.Er zijn wel mensen van andere afdelingen(die mij ook van gezicht kennen) die mij en femme hebben gezien dus ik ga ervan uit dat de roddels en spannende verhalen ook mijn collega,s hebben bereikt.Als ik straks weer ga werken.............. verrassing denk ik
Dikke knuf alvast voor de dag dat je de werkvloer weer opstapt!
-
Venka
Die brief is klaar en staat op mijn laptop maar de vraag is wanneer kan die uitgedeeld worden,ik heb geen idee
Ik vind het niet terecht om mijn chef te passeren,ik vind dat ik hem het mondeling moet vertellen ook omdat hij heel coulant is v.w.b. mijn ziek zijn.Het moet eerdaags wel gebeuren want ik wil ook op straat gewoon een collega kunnen begroeten als Aafke en niet mij verstoppen achter een zak aardappels
Mensen tegen komen als Aafke en zij weten van niks dat is echt
momentje
-
Arike
Kan je je chef niet bellen of e-mailen?Aafke schreef:Die brief is klaar en staat op mijn laptop maar de vraag is wanneer kan die uitgedeeld worden,ik heb geen ideeIk vind het niet terecht om mijn chef te passeren,ik vind dat ik hem het mondeling moet vertellen ook omdat hij heel coulant is v.w.b. mijn ziek zijn.
Ik heb destijds ook een brief geschreven en (pas) een paar uur voor mijn eerste stapjes als vrouw op de vloer, heb ik die onder mijn collega's verspreid. Heb ik overigens per e-mail gedaan (was werk in een kantooromgeving) aan de hele organisatie in één keer. Alleen mijn chef en HRM wisten het eerder (maar ook niet veel eerder
Ik ben er destijds ook wel eens van geschrokken als ik meende een collega tegen te komen (vooral als dat in een damesmodezaak was....). Overigens wist ik in die tijd niet dat er meer collega's en zakelijke relaties bij mij in de buurt woonden dan ik dacht...Aafke schreef:Het moet eerdaags wel gebeuren want ik wil ook op straat gewoon een collega kunnen begroeten als Aafke en niet mij verstoppen achter een zak aardappelsMensen tegen komen als Aafke en zij weten van niks dat is echt
![]()
![]()
momentje
-
Gwendolyn
@ Arike,
Ik ben er destijds ook wel eens van geschrokken als ik meende een collega tegen te komen (vooral als dat in een damesmodezaak was....). Overigens wist ik in die tijd niet dat er meer collega's en zakelijke relaties bij mij in de buurt woonden dan ik dacht...
Wat dacht je van het zien van een mannelijke collega die zelf nogal belangstellend naar de dames mode staat te kijken / shoppen? Dat zou ook kunnen.
Gwendolyn
Ik ben er destijds ook wel eens van geschrokken als ik meende een collega tegen te komen (vooral als dat in een damesmodezaak was....). Overigens wist ik in die tijd niet dat er meer collega's en zakelijke relaties bij mij in de buurt woonden dan ik dacht...
Wat dacht je van het zien van een mannelijke collega die zelf nogal belangstellend naar de dames mode staat te kijken / shoppen? Dat zou ook kunnen.
Gwendolyn