Mijn vader is nu een vrouw

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Rein_Mus_Zeehond
Voornaamwoorden: Zij

Mijn vader is nu een vrouw

Bericht door Rein_Mus_Zeehond »

30 jaar oud. Dat ben ik. Mijn vader wordt dit jaar 60. Net voor hij 59 werd kwam hij ervoor uit; ik ben een vrouw! Afgelopen week is het moment aangebroken waarop hij een zij is. Dat klinkt heel raar. Want mijn vader is zijn of haar leven lang al een zij. Alleen zij moest door onze maatschappij weggestopt worden. Het heeft hem een lange tijd gekost om uiteindelijk te kunnen zijn wie zij altijd al is, Kayleigh. En dat is deze week officieel bevestigd in de basisadministratie. Ik ben enorm trots op haar!

Aan de andere kant vind ik het lastig. Het voelt als afscheid nemen van mijn vader. Mijn mannelijke vader die ik al bijna 30 jaar ken. Hij is een zij. Dat vind ik moeilijk. Ik probeer er voor haar te zijn, maar dit is erg lastig. Vooral vanwege mijn eigen gevoel. Mijn papa. Zal dit ooit wennen? Kan ik 'normaal' mijn vader 'haar' noemen? Lukt het om haar naam uit te spreken? Ik weet het nog niet. Maar zonder dat zij het door heeft doe ik erg mijn best!

Lieve papa, vanaf begin af aan geef je aan dat je altijd mijn vader zal zijn. Mijn vader die nu een vrouw is. Ik doe mijn uiterste best om hier een weg in te vinden. Laat mij jou niet tegenhouden en wees jezelf. I love you!

En voor alle mensen die dit lezen en dit herkennen. Hoe ben jij hiermee omgegaan?