Nieuwe chat! Zie dit topic.

Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Venka »

De discussie gaat niet over de letter in het GBA,de discussie gaat eigenlijk over het feit waarom mensen voor alles onderscheid moet maken.Lees dit artikel in het AD http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... e=ADonline" target="_blank

Mensen,wij dus ook,moeten alles en iedereen in een pas klaar hokje plaatsen anders weten wij niet hoe wij er mee om moeten gaan.Ik ben in transitie,zoals velen van jullie,een veel gestelde vraag aan mij door mensen die mij als man hebben gekend vragen aan mij,hoe wil je dat ik je noem? Mijn standaard antwoord is,als je mij niet zou kennen en je komt mij tegen zoals ik nu ben,hoe zou jij mij aanspreken? Ja met mevrouw natuurlijk,is hun antwoord en dan zeg ik,nou dan dan zijn we er toch uit.

Mensen hebben gewoon moeite met als iets niet duidelijk is,je moet kunnen zien of je met een V of met een M te maken hebt anders raken mensen in de war.Dan terug over het artikel in het AD,wat doet het er toe of iemand uit een ander land komt zoals Turken,zij krijgen het labeltje allochtoon en wij autochtoon.Komt een blanke duitser in Nedereland wonen dan moet hij eigenlijk ook de titel allochtoon krijgen maar nee hij is blank en valt niet onder het labeltje allochtoon want je kan het niet zien of hij een NL is of een D is.Zwart wit gezien is de term allochtoon ook discriminatie en zorgt ervoor dat onze Turkse medemens een stempel krijgt met alle gevolgen van dien.

Zo heb je diverse hokjes waar mensen in moeten worden geplaatst anders is het niet duidelijk,wat doet het er toe of je een M of V bent en of het vermeld staat op een document.De discussie gaat eigenlijk over het feit moeten wij-mensen- in hokjes blijven denken.Het antwoord is nee,wij moeten denken dat wij allen mensen zijn of je uit het buitenland,transgender,homoseksueel,lelijk,knap,man of vrouw bent.Voor dat het zover is dat elk mens gewoon als mens word gezien is nog ver weg en de huidige generatie mensen kan er niet mee omgaan dat wij allen gewoon mens zijn,wellicht over 100 jaar wel.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Arike »

De vraag is ook: stel al zou het onderscheid relevant zijn, betekent dat dan dat die gegevens in het gba thuishoren? Voor medische doelen wordt de vraag of je rookt of niet, soms ook relevant gevonden (zelfs bijvoorbeeld ook bij berekening van de premie van bepaalde verzekeringen). Maar houdt dat in dat er ook een rokersregistratie in de gba moet?
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Anon20180501 »

Mag ik de vraag andersom stellen???

Wat is het grote probleem dat in het GBA en op je ID-kaarten een M of een V staat? (registratie als iemand zijnde van het 'derde geslacht' vind ik iets positiefs)

Een harde strijd voeren voor gelijke behandeling, plichten en rechten voor vrouwen heeft te maken met sociaal/maatschappelijke/economische vraagstukken maar niet met het verdwijnen van aparte toiletten voor de man en de vrouw, uberhaupt niets te maken met het verdwijnen van de man en de vrouw uit onze maatschappij. Waarom dan willen dat het onschuldig onderscheid op papier moet verdwijnen? Het komt toch neer op de praktijkuitvoering van werk en inkomen, het op dat gebied bestaande onrecht elimineren???

Daniéla is anti-feminisme (mocht dat nog niet duidelijk zijn ;) )
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door finesse »

Raisa...dat van die vingerafdruk en foto zijn goede tips.
welke 'vliegmedische certificaten' bedoel je?
Gebruikersavatar
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Raisa »

Onze foto en vingerafdruk staan al op ons paspoort, daarom vind ik de vermelding van geslacht nogal overbodig. Toen ik op Schiphol werkte moest ik me identificeren met een foto en een irisscan om zo beveiligde gebieden in te komen, dat werkte heel soepel.
finesse schreef:welke 'vliegmedische certificaten' bedoel je?
Omdat ik piloot ben moet ik als ik ga vliegen 2 certificaten bij me hebben. De eerste is mijn brevet om aan te tonen dat ik kan en mag vliegen, het tweede is een medisch certificaat wat bewijst dat ik gezond genoeg ben om te vliegen.
selena
Berichten: 55
Lid geworden op: 04 nov 2012, 13:51
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door selena »

Hoewel ik het fijn zou vinden om erkend te worden met een F'je in m'n paspoort, kan ik eigenlijk ook weinig reden bedenken wat er de voordeel aan is. Zonder voorkomt heel wat leed bij lotgenoten die nog in transitie zijn denk ik.

En Raisa, ik vind dat je een leuk beroep hebt. ;)
Jake
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 sep 2012, 23:55
Gender: Trans FtM
Locatie: Drenthe

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Jake »

Ik denk dat het weinig uit zou maken of het er wel of niet opstaat, want meestal kun je het alsnog zien aan de naam.

Ergens zou ik het wel jammer vinden als ze het eraf halen, over een ruim jaar zou ik graag van een M willen genieten.
MichelleH
Berichten: 79
Lid geworden op: 15 jul 2012, 02:28
Gender: Onzeker
Locatie: Tilburg

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door MichelleH »

Ik denk dat het onderzoek een leuke aanzet is, maar volgens mij moet er nog een heleboel onderzocht worden om zelfs maar tot het begin van een realistische discussie te kunnen komen.

Om een idee te geven, alleen al in 96 wetten, algemene maatregelen van bestuur en ministeriële regelingen komt het woord "vrouw" voor. Daarbij varieert het van bepalingen die samenhangen met zwangerschap en/of de afbreking ervan, pensioenwetgeving, sociale voorzieningen tot de Rijkswet op het Nederlanderschap en het Wetboek van Strafrecht. Een zelfde zoekslag is eenvoudig uit te voeren voor het woord "man" op wetten.nl (resultaat: 79 wetten, amvb's en ministeriële regelingen). De vraag zal voor elk van die bepalingen dus moeten worden of men zonder die bepaling kan dan wel of men zonder de vaststelling wie vrouw is kan. Dat vereist een enorme inzet van de overheid en zou een heel ingrijpende wijziging van de wetgeving betekenen.

Een ander punt is bijvoorbeeld dat het opheffen van de geslachtsregistratie volgens mij wel eens heel nadelig kan uitpakken als het gaat om het voorkomen van discriminatie op grond van sekse. Er is immers geen juridisch onderscheid tussen man en vrouw, dus hoe zou je dan nog kunnen stellen dat bijvoorbeeld bij een bedrijf sprake is van een achtergestelde behandeling van vrouwen?
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Hexley »

finesse schreef:groenlinks kan publiceren wat ze willen in ene manifest. maar we hebben in nederland te maken met regels van de VN op het gebied van veiligheid en terrorisme en de Wet op de Identificatieplicht. die zal niet worden versoepeld (en ik kan het weten helaas)

ik heb een paspoort en een aparte identiteitskaart. allebei met die dubbele V die omgekeerd is..
Voor ID kaarten waarmee je binnen de EU kunt reizen maakt het geen flikker uit. Ik heb ze ook beide, maar in de Spaanse versie en in de loop der jaren is mijn geslacht van V via V-M naar M gegaan. Dat is voor mannen en vrouwen zijn van M via M-F bij F uitgekomen, maar van alle varianten zijn er nog steeds geldige documenten in omloop.

Dus hoe exclusief zijn die letters als voor beide geslachten de M is gebruikt,...? ;)
Afbeelding
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Groenlinks: afschaffing geslachtsregistratie

Bericht door Rense »

Daniéla schreef:Mag ik de vraag andersom stellen???

Wat is het grote probleem dat in het GBA en op je ID-kaarten een M of een V staat? (registratie als iemand zijnde van het 'derde geslacht' vind ik iets positiefs)
- Veel transgenders lopen lang met de verkeerde ID-kaart rond. Van dat probleem kunnen we in 1 keer af zijn als het niet meer op de ID-kaart staat. We zullen die V of M op onze ID-kaart waar we hard voor hebben gevochten misschien in het begin missen, maar al snel wordt een ID-kaart zonder V of M doodnormaal en de volgende generatie mist er niks aan en heeft het hele probleem niet meer in hun transitie.
- Transgenders moeten nu kiezen tussen V en M. En met een aanpassing tussen V, M en 'derde'. Vervelend als je het lang niet zeker weet of niet iedere dag op dezelfde manier over straat gaat. Een travestiet bijvoorbeeld moet dan toch steeds weer een ID-kaart met een M laten zien. Een 'derde geslacht' zou bovendien extra ruimte voor discriminatie bieden: iedere keer dat je je ID laat zien, zien mensen dat je transgender bent.
- Oude documenten en kopieen van identiteitskaarten hebben de neiging altijd weer op te duiken. Handig als daar gewoon nooit een onjuiste V of M op heeft gestaan.

Persoonlijk zou ik dit een geweldige verandering vinden maar het lijkt me momenteel niet erg haalbaar. Helaas.

ps: En ik ben hardstikke feministisch.