FTM die vaak werkelijk verbijsterend passabel zijn, die hun borsten hebben laten verwijderen maar geen Metaidoioplastiek of een Phalloplastiek willen zolang de techniek en expertise daarvoor beide nog onvoldoende zijn doorontwikkeld kunnen in situaties terecht komen waarin geslachtskenmerken een rol spelen. Ik bedoel dan niet situaties waarin je je beroepen wil op je rechten als man, in dat geval vind ik het in alle gevallen wenselijker om te spreken over je rechten als mens.
Nee, ik wil het hebben over de sportwereld, het deurbeleid in geval van sommige evenementen (groot en klein), in toiletruimtes, wasgelegenheden en sauna's... enz. Zeg maar overal waar het delen met anderen van de eigen lichamelijke cq spirituele integriteit wenselijk, voorbehouden of beperkt is tot de eigen sekse of het geslacht in het kader van competitievervalsing een rol kan spelen.
Ik stel me dan zo voor dat je bijvoorbeeld niet geloofd wordt op je blauwe ogen als je vertelt dat je een man bent als het intiemste plekje van de mens voor de 'poortwachters' eigenlijk wijst op het tegendeel, fijn als je die dan een Id-kaart of paspoort waarop een m'etje staat onder de neus kunt wrijven om hun werk te vergemakkelijken.
Misschien muggenziften en ver gezocht maar waar het weglaten van het v'tje of m'etje voor de een het leven veraangenaamt en vereenvoudigt doet het dat een andere soms niet.
Als je je geslacht en naam laat wijzigen in het GBA dan is het geloof ik ook mogelijk om de oude gegevens tot in de diepste gekrochten van de archieven af te schermen voor 'derden'.
Het opduiken van oude documenten en kopieën van identiteitsbewijzen met een verkeerde geslachtsaanduiding is voor de oudere onders ons zeker niet te voorkomen maar voor de jongeren onder ons zal dat een veel kleiner risico vormen stel ik me zo voor. Al schijnt het nog onmogelijk te zijn om diploma's om te katten.
Liefs Daniéla