Geloof

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Willy

Geloof

Bericht door Willy »

Deuteronomium 22 vers 5 'Een vrouw zal geen manskleren dragen en een man geen vrouwenkleed aantrekken, want ieder die deze dingen doet, is de Here, uw God, een gruwel.

Ik ben dus een gruwel als ik in mannenkleren rond blijf lopen?

Tijdens een gebed, voor mijn "geheim", toen ik in een heel moeilijke fase zat, ging ineens de slaapkamerdeur helemaal open.... haren gingen overeind staan, maar besefte gelijk dat de tijd was gekomen om alles te vertellen.
Ben blij dat ik het niet alleen meemaakte, mijn vrouw is nog gaan kijken of er geen raam open stond.... nee, alles was dicht, en ze snapte er niets van... hoe dat kon.
My life just out of the closet ...
Merel77

Re: Geloof

Bericht door Merel77 »

Is het geloof erg belangrijk voor jou? Houdt deze passage je bezig? Zo ja, waarom?
Willy

Bericht door Willy »

Ik geloof .... geloof ik.

Het houd me in iedergeval zo bezig, omdat mijn omgeving gelovig is.
Ik sta voor openingen, of verlang ik naar erkenning??

Ben er gewoon ook mee bezig.
My life just out of the closet ...
Madeleine

Bericht door Madeleine »

Is best een gedateerde tekst die refereert naar een toenmalige wijdverspreide activiteit in het Kanaän van een andere godsdient uit die tijd: travestie in combinatie met een vorm van partnerruil..

Anno 2012 is mijn ervaring in de kerk dat ik gewoon welkom ben en ook de dominee die ik er een paar keer over sprak het werkelijk een non-issue vindt ;)
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Merle

Bericht door Merle »

Zelf ben ik stiekem helemaal niet bezig met geloven, maar ik weet wel dat TS Roadmap er een sectie over heeft, en nou ja, ik bedacht me dus dat je daar misschien wel iets van waarde (voor jezelf) zou kunnen vinden. ;)
Met veel liefs,
Merle
Hedwich

Bericht door Hedwich »

Een bovennatuurlijke ervaring? Of meer de ervaring van een teken?

Ik geloof dat mensen de bijbel hebben geschreven en de mening van god hebben bepaald. Dat staat los van spirituele ervaringen en het bovennatuurlijke. Maar god heeft mij als ongelovige ter aarde geworpen... ;)

Toch heb ik een religieuze inslag, ik heb een jaar theologie gestudeerd aan de RUG; mega-interessant. Voor de gezelligheid ga ik wel eens met mijn ouders naar de kerk. Ik ben er prima welkom. Ook heb ik regelmatig gesprekken met de predikant in het dorp van mijn ouders.

Geloof, religiositeit en God zouden middelen moeten zijn om een beter leven te kunnen leiden op aarde, niet om elkaar de maat te nemen; wat heeft dat immers voor nut? Namelijk als ik iemand de grond in wil trappen kan ik dat ook wel zonder god en zhaar gebod.

De proto-versie van Deuteronomium (evenals de 2 boeken van Koningen tot aan de dood van Josia) is geschreven waarschijnlijk tijdens het bewind van die genoemde koning Josia (vanaf 2Kon 22). Hij (voor zover historisch beschreven) was een theocratisch hervormer die waarschijnlijk van jongs af aan onder de plak heeft gezeten bij zijn raadgevers (waaronder priesters en profeten) en nogal rigoureuze staatkundige en religieuze maatregelen heeft genomen. In zijn politieke dagen trok wereldrijk Assyrië verder op naar het zuiden en maakte ministaatjes zoals Juda schatplichtig of verwoestte ze op afschuwelijke wijze. De omringende landen van Juda en Egypte spanden samen in weerstand tegen Assyrië. Juda lag net op het grensgebied en was strategisch zeer belangrijk voor beide partijen. De historie had uitgewezen dat een pact met de ene partij leidde tot wraak en wreedheden van de andere. Het noordrijk (Israël; Ephraim) was een generatie eerder in de as gelegd door Assyrië, nadat het had geweigerd te voldoen aan de schatplicht. Juda's tweede stad, Lachish, was ook al in de as gelegd door de Assyriërs (het Assyrische verslag van de slag om Lachish is nog te bewonderen in het Brittish National Museum) als afschrikwekkend voorbeeld. Josia koos politiek niet links en niet rechts, maar koos voor boven, voor hoop op goddelijke interventie. En hoe kun je die beter afdwingen dan met puriteins te leven?

Hoe zouden ze over 2500 jaar denken over scheefhuren, Polen en 130km/h, als vandaag de bom viel en later alleen wat papiersnippers uit het Catshuis zouden nog worden teruggevonden door een groep zwaar behoudende archeologen?

Ik geloof dat religie iets van vandaag is en niet dat het een traditie is van wetten zonder rede, waar niet over mag worden nagedacht of gediscussieerd, omdat ze zo onbegrijpelijk en omstreden zijn dat ze wel heilig moeten zijn.

Een religieuze worsteling schijnt wel meer voor te komen onder T's. Ik ben er zelf in het VU ook nog over bevraagd, of ik religieuze wroeging had of iets van dien aard. Er is op het internet best veel te vinden over transseksualiteit en religie. Maar pas alsjeblieft op voor organisaties als Difference, te herkennen aan hun genezingsdrang en de bewering dat het je zonder Jezus of Zhaar Woord toch niet gaat lukken gelukkig te worden. Het zijn instanties die het beste (echt waar; het is hun overtuiging!) met je voor hebben maar die je niets te beiden hebben dan een schuldcomplex en een heel summier lapje voor het bloeden, dat m.i. helaas nog kleiner is dan wat een VU-traject kan bieden.

Een verbod wordt altijd ingesteld door een bepaalde groep mensen omdat een andere groep mensen het wel prima vindt om de betreffende actie juist wel uit te voren. Verder bevat de bijbel ongeveer net zoveel oproepen tot naastenliefde als oproepen om elkaar de hersens in te slaan. Er was in die tijd geen koning en een ieder deed wat goed is in zhaar eigen ogen...
Arike

Bericht door Arike »

Madeleine schreef:Anno 2012 is mijn ervaring in de kerk dat ik gewoon welkom ben en ook de dominee die ik er een paar keer over sprak het werkelijk een non-issue vindt ;)
/me vergelijkbare ervaring in de RK-kerk
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Merel77

Bericht door Merel77 »

Wow dat is echt een mooi verhaal Hedwich. :mrgreen:
Weetje, ik vind bijbelfilms stiekem hartstikke leuk. Net als Little House eigenlijk. Prachtig :oops: Ik lees het ook wel eens de bijbel, maar als je gewoon een verhaal wilt lezen dan leest de bijbel niet echt lekker weg. Ik was vooral geinteresseerd in Ezekiel :geek: Ik lees het ook meer als een 1001 nacht verhaal.

Voor homo's heb je ook zo'n organisatie om homo's weer hetero te maken. Zorgverzekeringen hadden er over geklaagd omdat ze het moesten vergoeden ook nog.

Het is en blijft natuurlijk nog altijd zo dat er hele volksstammen zijn die de bijbel bloedserieus nemen. Dat neem je ook niet even weg met een paar goeie argumenten. :cry:
Jessy

Bericht door Jessy »

Hedwich schreef:Ik geloof dat mensen de bijbel hebben geschreven en de mening van god hebben bepaald. Dat staat los van spirituele ervaringen en het bovennatuurlijke. Maar god heeft mij als ongelovige ter aarde geworpen... ;)

<knip>

Een verbod wordt altijd ingesteld door een bepaalde groep mensen omdat een andere groep mensen het wel prima vindt om de betreffende actie juist wel uit te voren. Verder bevat de bijbel ongeveer net zoveel oproepen tot naastenliefde als oproepen om elkaar de hersens in te slaan. Er was in die tijd geen koning en een ieder deed wat goed is in zhaar eigen ogen...
Hier kan ik me wel in vinden.
Ik geloof in een hogere macht, of God, of meerdere godheden, hoe je het wil zien. Dat is persoonlijk, en dat moeten we van elkaar respecteren. Ieder mens heeft daar een eigen idee over... of juist geen. Dat is een goede zaak: het geeft ons hoop, en steun in moeilijke tijden, iets om aan vast te houden. Maar het blijft persoonlijk.
Ik geloof NIET in de kerk, en alles dat door mensen er omheen is gemaakt. Dat heeft niets meer te maken met waar je in gelooft, maar met anderen die hun persoonlijke ideeën willen opdringen op de rest, met een machtsysteem met regeltjes. Wat de mens verkondigt als "geloof" is waar het allemaal mis gaat.

Kijk om je heen. De ruwe basis is toch overal hetzelfde? Maar mensen bouwen het uit naar hun persoonlijke visies en de rest moet maar volgen.

Nogmaals wil ik een quote van Chris Rock uit de film Dogma aanhalen waar volgens mij een zeer goede waarheid in zit:
[CR] "Mankind got it all wrong by taking a good idea and building a belief structure on it."
[LF] "You're saying having believes is a bad thing?"
[CR] "I just think it's better to have ideas. I mean, you can change an idea, changing a belief is trickier. People die for it, people kill for it."

Voor wie niet zo goed in Engels is, hier de vertaling:
[CR] "De mensheid had het bij het verkeerde eind om op een goed idee een geloofsstructuur te bouwen."
[LF] "Vind je dat een geloof hebben slecht is?"
[CR] "Ik vind dat het beter is om ideeën te hebben. Je kunt een idee veranderen, een geloof veranderen is lastiger. Mensen sterven ervoor, mensen doden ervoor."
Laatst gewijzigd door Jessy op 07 apr 2012, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vertaling toegevoegd
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Amber-B

Bericht door Amber-B »

Ja, ik geloof wel dat er meer in dit leven is dan wij zien. Maar ik ben blij dat ik weg ben van de kerk en de bijbel. Als je bedenkt dat de inhoud van de bijbel, de structuur van de kerk en de feesten allemaal zijn bedacht op diverse concilies kan je dat nog moeilijk echt als waarheid zien. Als je bijvoorbeeld ziet hoeveel overeenkomsten het verhaal van Jezus met oudere zonnegoden heeft, kan je daar best vraagtekens bij zetten. Als je bedenkt dat veel "christelijke" feesten plaats vinden op data van oude heidense feesten en ook diverse elementen en gebruiken daar van hebben overgenomen kan je je serieus afvragen in hoe verre ze t gebod "gij zult geen andere god vereren" navolgen. Pasen vindt plaats op de eerste zondag na de eerste volle maan in de lente. Klinkt als n erg christelijk uitgangspunt. 8-)

"Religie is voor hen die bang zijn voor de hel, spiritualiteit voor hen die daar al geweest zijn" wordt er vaak gezegd. Ik mediteer regelmatig, ben licht bezig met het boeddhisme, neem deel aan sjamanistische rituelen en ben er ook van overtuigd dat er grotere natuurkrachten zijn dan we ons realiseren (wat weer enigszins richting wicca gaat). De maan heeft invloed op de getijden en de sapstromen in planten en bomen, is t dan heel erg gek om te denken dat de maan ook invloed kan hebben op dieren?En nee, ik geloof niet in ingestraald water 8-)
Some girls have a penis...some boys don't.