Nieuwe chat! Zie dit topic.

Aftrekposten belastingaangifte

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Danielle »

Ik ben met mijn belastingaangifte bezig. Daarvoor moet ik natuurlijk de aftrekposten opgeven. Ik weet dat ik de reiskosten naar het VUmc kan opgeven. Maar ik hoorde ergens dat je als transgender ook de aftrekpost kleding en beddegoed mag benutten omdat je voor de reallifefase je anders moet kleden, ik heb in vrij korte tijd ook best veel kleding gekocht om mijn garderobe te vervangen. Nu heb ik daar een paar vragen over:

- Klopt het überhaupt dat je die aftrekpost mag invullen?
- Gaat dat op voor kledinguitgaven in het algemeen, of alleen voor heel specifieke dingen? (bijvoorbeeld speciaal ondergoed zoals dat van Danae)
- Vanaf wanneer gaat dat dan op? Ik heb in maart het voorlopige groene licht gekregen en ben begonnen met androcur (toen is mijn manier van kleden veranderd) In Augustus begon ik met oestrogeen. Mag ik dan slechts een deel van die aftrekpost benutten, vanaf maart of augustus?
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Irene_de_Vreede »

Ik zou het gewoon opgeven, weigeren kunnen ze het altijd nog
Irene
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Hedwich »

Het is allemaal een beetje vaag, dus ik zou het voordeel van de twijfel nemen. Vanaf maart ben je officieel "ziek verklaard", alles wat je daarna in huis hebt gehaald aan kleding e.d. daarvoor kun je sowieso opvoeren. Maar ik zou wat je daarvoor al hebt aangeschaft ook gewoon opvoeren, evenals medicatie en reiskosten naar / van medisch deskundige die je niet bij je ziekenfonds kunt declareren. Zelf houd ik dit soort zaken sinds 2010 minutieus bij in mijn boekhouding :geek:
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door jacqueline »

hoe zit het met de aftrek van bv de androcur en de moontjes?? Stel dat ik de androcur goedkoper zelf in macedonie kan kopen kan ik ze dan aftrekken van de belasting?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Irene_de_Vreede »

Medicijnen, die door een arts voorgeschreven zijn en die niet vergoed worden door de ziektekostenverzekering kunnen bij de bijzondere kosten afgetrokken worden (hier geldt wel een drempel). Hoe dat zit met medicijnen in het buitenland verkregen, dat weet ik niet.
Irene
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Rense »

Weet iemand de regels over reiskosten?
Geldt 19 cent per kilometer zoals bij werk, of mag je hele treinkaartjes declareren?

Ook een interessante vraag: hoe lang na de start van je RLF mag je kleding declareren? Niet voor eeuwig neem ik aan. Het eerste jaar?
Irene_de_Vreede schreef:Medicijnen, die door een arts voorgeschreven zijn en die niet vergoed worden door de ziektekostenverzekering kunnen bij de bijzondere kosten afgetrokken worden (hier geldt wel een drempel). Hoe dat zit met medicijnen in het buitenland verkregen, dat weet ik niet.
En medicijnen die je zelf hebt betaald omdat je eigen risico nog niet op was?
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Irene_de_Vreede »

Je eigen risico (en ook de betaalde premie trouwens) mag hier worden afgetrokken (maar er is een drempel en die is afhankelijk van het inkomen vaak vrij hoog)
Irene
Rense
Berichten: 208
Lid geworden op: 06 feb 2013, 13:53
Gender: Trans FtM
Locatie: Nijmegen

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Rense »

Irene_de_Vreede schreef:Je eigen risico (en ook de betaalde premie trouwens) mag hier worden afgetrokken (maar er is een drempel en die is afhankelijk van het inkomen vaak vrij hoog)
HUH, wat? Mag je al je betaalde zorgpremies opgeven? :shock:
Dat klinkt vreemd...
Gebruikersavatar
Irene_de_Vreede
Moderator
Berichten: 3639
Lid geworden op: 23 mei 2012, 22:26
Gender: Transgender
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Breda

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door Irene_de_Vreede »

ja dat mag bij de bijzondere lasten
Irene
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: Aftrekposten belastingaangifte

Bericht door jacqueline »

eigen risico is NIET aftrekbaar, staat ook duidelijk vermeld bij de toelichting belastingaangifte......helaas