Nieuwe chat! Zie dit topic.

Ondergewicht

Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Ondergewicht

Bericht door Merle »

Altijd al ben ik licht van gewicht geweest, en jarenlang heb ik op het randje van ondergewicht gebalanceerd. Soms merkte ik weleens dat mensen zich daar druk om leken te maken. Alleen zelf was ik er stiekem altijd wel blij mee, want ja, het maakte me toch minder mannelijk (vooral dat buikje). Ergens was ik vaak ook wel heel defensief als mensen over mijn gewicht begonnen. Maar de afgelopen weken heb ik me dus echt ontzettend druk weten te maken, waardoor ik in die periode ook heel slecht heb gegeten, en zo ben ik nu ineens weer drie kilo lichter. Ik heb nu dus officieel ondergewicht, en dat weet ik ook niet alleen, maar ik zie het ook. Het klinkt misschien super dat ik een heupmaat van 34 heb, maar ja, het wordt nu wel een klein beetje een probleem. Ik zou dus heel graag willen gaan proberen om ietsjes zwaarder te worden. Dus vroeg ik me af of jullie misschien nog tips hebben, en welk effect de HRT eigenlijk op mijn gewicht gaat hebben.
Met veel liefs,
Merle
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Ondergewicht

Bericht door Anon20180501 »

Gefeliciteerd met je lijntje, Merle. Ook al vind je zelf dat je nu iets te slank aan het worden bent.

Ja, welk effect hebben de hormonen op je lichaam buiten borstgroei, je huid en haar verzachten, haargroei op het lichaam afremmen, je gezicht verfeminieniseren en
je botten iets sterker maken maar je spieren iets zwakker?

Het verplaatst vet. Het verplaatst het vet dat je meestal rond je middel hebt naar daar waar het bij ons vrouwen hoort te zitten. Op de heupen, de billen en buitenkanten van je dijbenen.

Daar moet je dus wel wat vet voor hebben al. Maar niet iedere vrouw, maar ook man, wil en ziet graag bredere heupen en dijen. Als jij dat wel wil weet je wat je te doen staat. Een abonnement op Mc Donalds??? :)
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Ondergewicht

Bericht door Merle »

Daniela schreef:Gefeliciteerd met je lijntje, Merle. Ook al vind je zelf dat je nu iets te slank aan het worden bent.
Hihi... Dank je wel. :hug: Maar het is wel een echt probleem, hoor, want ik heb nu dus wel een BMI van 17, en daarmee is (volgens het VUmc) de SRS al te risicovol voor mij.
Daniela schreef:Maar niet iedere vrouw, maar ook man, wil en ziet graag bredere heupen en dijen. Als jij dat wel wil weet je wat je te doen staat. Een abonnement op Mc Donalds??? :)
Oh, het lijkt me echt super om bredere heupen en dijen te hebben. :D Maar McDonalds? Eww~ :oops: Misschien echt als het allerlaatste redmiddel. ;)
Met veel liefs,
Merle
Anon20180501
Berichten: 5099
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:24
Gender: Vrouw

Re: Ondergewicht

Bericht door Anon20180501 »

een BMI van 17 is inderdaad wel heel erg laag, Merle. :o

Heb je contacten met een voedseldeskundige? Die kan je misschien helpen zonder meteen je aders te laten dichtslibben door vet voedsel.
Ik zou het wel doen als ik jou was want als de VU eenmaal nee heeft gezegd blijft het nee tot het mogelijk complicerende 'probleem' is
opgelost.

in ieder geval veel succes gewenst. ;)
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Ondergewicht

Bericht door Merle »

Nee, precies. Het is echt wel (te) laag nu. :(

Aan een voedingsdeskundige heb ik nog niet gedacht, want tot voor kort zat ik (met 18.3) eigenlijk maar ietsjes onder de grens. Maar ik zat er wel al aan te denken om binnenkort een bezoekje aan mijn huisarts te gaan brengen om juist dit soort dingetjes te bespreken. En in de tussentijd ga ik denk ik maar gewoon proberen om voortaan echt drie maaltijden per dag te eten, want daar gaat het eigenlijk wel eens fout bij mij. :?
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Ondergewicht

Bericht door Madeleine »

Merle schreef:want ik heb nu dus wel een BMI van 17, en daarmee is (volgens het VUmc) de SRS al te risicovol voor mij.
Ik kan mij vergissen maar overgewicht is zeker een reden om niet met de HRT te kunnen starten, mijn vermoeden is dat dit voor ondergewicht net zo opgaat...
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
marlies
Gast

Re: Ondergewicht

Bericht door marlies »

Een goede vriend van mij zat op een gegeven moment op een BMI van 15. Hulp van een dieetist heeft daarbij erg geholpen om weer in wat gezonder vaarwater te komen. De oplossing is in ieder geval zeker niet om maar gewoon ongezond (McDonald's) te gaan eten.
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Ondergewicht

Bericht door Merle »

Madeleine schreef:Ik kan mij vergissen maar overgewicht is zeker een reden om niet met de HRT te kunnen starten, mijn vermoeden is dat dit voor ondergewicht net zo opgaat...
Uhuh... Ik kan me daar eigenlijk ook best wel iets bij voorstellen, want ook ondergewicht is natuurlijk gewoon een gezondheidsrisico. Alleen hoor ik weleens dat mensen ietsjes zwaarder worden tijdens hun HRT, en nou ja, ergens hoopte ik er stiekem op dat ik die bijwerking zou kunnen gebruiken tegen mijn ondergewicht. Maar misschien moet ik het dus toch op een 'normale' manier aanpakken. Gelukkig heb ik meer dan genoeg tijd met al die wachttijden. ;P
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Ondergewicht

Bericht door Madeleine »

Merle schreef:en nou ja, ergens hoopte ik er stiekem op dat ik die bijwerking zou kunnen gebruiken tegen mijn ondergewicht. Maar misschien moet ik het dus toch op een 'normale' manier aanpakken. Gelukkig heb ik meer dan genoeg tijd met al die wachttijden. ;P
Nou mijn ervaring is dat ik van de hormonen zelf niets aankom ;) Ik had zelfs last van afvallen waarschijnlijk als gevolg van de energie die het juist gebruikt..
De manier waarop ik op rustig aan weer op gewicht kwam is regelmatig eten en grotendeels voor thuis bereid te gaan, kant en klaar zit vol met zout en snelle suikers en daarmee wordt je wel zwaarder maar zeker vanuit een situatie van ondergewicht loop je dan een risico dat je lichaam te weinig bouwstoffen binnen krijgt..
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Ondergewicht

Bericht door Arike »

Sinds de start van mijn HRT ben ik wel een kilo of 10 aangekomen.....
Niet noodzakelijkerwijs causaal verband overigens ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"