Nieuw Paspoort

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Holden »

Thanks Paul :-).

Ik heb 'm vandaag gehaalt :D. Ga morgen langs het gemeentehuis om m'n naam in het GBA te veranderen. Daarna zal ik het bij alle dingen waar ik ben ingeschreven/abonnement heb doen.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Paul »

Cool zeg, dat is alweer een stap verder!
Maar vraagje: ik hoorde ooit dat je een paspoort met een nieuwe naam en gender pas kreeg als je onvruchtbaar was gemaakt, is dat dan veranderd?
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Holden »

Ik ben Noors, daar gaat het wat anders. In Noorwegen is het maar een administratief gebeuren en heb je geen notarissen/rechters nodig. Vandaar dat 't daar zo makkelijk ging. Denk niet dat ze hier in Nederland dan een keuze hebben om het niet te doen - mijn vorige paspoort is nu ongeldig en heb ik een andere naam.

Het gender is trouwens nog hetzelfde, in Noorwegen geldt ook dat je onvruchtbaar moet zijn. Daar staat nu dus die onaanzijnlijke 'F', hopelijk kan ik die volgend jaar laten veranderen naar het meer passende lettertje 'M'.
Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 1198
Lid geworden op: 25 jul 2012, 19:42
Gender: Man
Locatie: Zuid Holland

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Paul »

Oooooo, ik dacht dat de F ook al in M veranderd was.
Wel fijn dat je alvast onder je nieuwe naam verder kan :D
Ted
Berichten: 298
Lid geworden op: 03 jan 2013, 13:29
Gender: Trans FtM

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Ted »

Top Holden!!
Wel een vraag over dit onderwerp: stel, ik ga hormoonbehandeling in en verander, maar mijn paspoort is nog hetzelfde.
Wat gebeurt er dan bij douane controle? Dus als de foto niet meer lijkt?
Minne
Berichten: 186
Lid geworden op: 04 aug 2012, 10:29
Gender: Trans FtM

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Minne »

De VU kan als je daarom vraagt een brief voor je schrijven(in het Nederlands en het Engels)die uitlegt dat je bij hun onder behandeling bent voor genderdysforie en waarom je uiterlijk anders is dan het lettertje in je paspoort. Nou hoor je vrij vaak verhalen dat de douane er helemaal niet zo moeilijk over doet en je gewoon laat doorlopen, maar afhankelijk van welk land je heen gaat is dat iets om in je achterhoofd te houden, het is in ieder geval een optie :)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Arike »

Ik heb bijna vijf jaar rondgelopen als vrouw met een verkeerde geslachtsaanduiding op mijn ID. In al die tijd heb ik over het lettertje één keer gezeik gehad op het vliegveld van Charleroi. Met wat discussie in een heel brak Frans kwam ik daar wel uit. Zo'n brief van de VU heb ik nooit nodig gehad. Ook noet in mijn pruikentijd... ;) verder alleen één keer een terloopse opmerking van een agent op de foto op mijn rijbewijs, maar verder ook niets aan het handje...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Holden
Berichten: 321
Lid geworden op: 13 jul 2012, 01:15
Gender: Man

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Holden »

Ted schreef:Top Holden!!
Wel een vraag over dit onderwerp: stel, ik ga hormoonbehandeling in en verander, maar mijn paspoort is nog hetzelfde.
Wat gebeurt er dan bij douane controle? Dus als de foto niet meer lijkt?
Ik lijk zometeen ook niet op mijn foto (kon m'n naam laten veranderen voordat ik met de hormonen begon omdat ik al in het traject zat). In de paspoort staat nog wel een F. Vandaag bij het VU geweest om m'n eerste recept op te halen dus ga volgende week met de hormonen beginnen. Daar had ik ook een brief gevraagd waarin staat waar ik mee bezig ben voor als er gezeik is bij de douane een keer. Die sturen ze zo naar me toe zei Jos dus daar hoef jij je zometeen ook geen zorgen over te maken (ook niet als je je naam nog niet hebt kunnen laten veranderen).
Ted
Berichten: 298
Lid geworden op: 03 jan 2013, 13:29
Gender: Trans FtM

Re: Nieuw Paspoort

Bericht door Ted »

Nou, duidelijke antwoorden. Thx, hoef ik me daar niet mee bezig te houden! ;)