Ergens twijfel ik echter nog wel een klein beetje, het grootste "struikelblok" is met name het vroeg-of-laat moeten vertellen aan de omgeving (en hun reacties erop). Communiceren is al niet mijn sterkste kant... zoiets gaan vertellen is nòg ongemakkelijker
Mijn "sociale kringetje" is zeer beperkt (is eenmaal lastiger door een vorm van autisme), de mensen waar ik regelmatig direct contact mee heb:
- Moeder
- Zusje
- Autisme-begeleider (weet het al)
- Één vriend (vooral hobby-gerelateerd, lage prioriteit om het hem te vertellen)
- School (waar ik de komende 3,5 jaar nog zit...)
- Buren die heen-en-weer lopen
Ik woon nog bij mijn moeder en zusje, dus hen zal ik het "ooit" wel als eerste moeten vertellen. Vooral mijn moeder, daar zie ik nog wel het meest tegenop. De kans is reëel dat ze het niet zal accepteren en/of zeer teleurgesteld zal zijn
Als ik mij aanmeld bij het VUmc, zal ik dan m'n moeder eigenlijk al moeten inlichten wanneer ik aan de beurt ben voor de diagnostische fase, of mag het ook pas nadat ik "groen licht" heb? Dat laatste heeft namelijk veel meer mijn voorkeur.
Hier lees ik echter ook wel eens dat tijdens de diagnostische fase al wordt gevraagd dat je iemand uit je omgeving meeneemt. Is dit verplicht, of enkel "zeer aangeraden"? Ik kan namelijk zo niet bedenken wie...
School is iets waar ik mij het minste zorgen om maak, al weet ik dat er een paar jongens rondlopen die me meteen af zullen pesten als ze er ooit achter komen
Verder twee misschien wat domme vragen
Hebben de medische behandelingen met medicatie/hormonen negatieve invloed op mijn rijvaardigheid (is zeer belangrijk voor me en ik wil ook nog een C of D rijbewijs halen)?
En hebben de behandelingen invloed op mijn levensverwachting?
-----