Nieuwe chat! Zie dit topic.

Behandeling Tweede Kamer

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Anne1957 »

Als alles goed gaat behandelt de Tweede Kamer de wijziging van Artikel 28 volgende week tijdens het plenaire debat. Ook stuur minister Asscher een brief naar de Kamer over discriminatie van transgenders op de arbeidsmarkt. Voor meer info:

Code: Selecteer alles

http://transgendernetwerk.org 
Martijn
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jul 2012, 22:43
Gender: Trans FtM
Locatie: Groningen

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Martijn »

Ik zat deze week al te denken: Wanneer is het zover dat het wordt behandeld. Jammer dat ik donderdag college heb(die ik al een keer heb afgezegd en dus niets meer mag missen) maar anders was ik heen gegaan.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Anne1957 »

Maar donderdag de 28ste is het gelukkig echt zo ver.

@
Martijn
Berichten: 227
Lid geworden op: 12 jul 2012, 22:43
Gender: Trans FtM
Locatie: Groningen

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Martijn »

Helaas zal het vandaag niet behandeld worden in de tweede kamer. Morgen wordt er geloof ik een nieuwe datum gepland.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
Gebruikersavatar
Anne1957
Berichten: 166
Lid geworden op: 30 mar 2012, 14:41
Gender: Vrouw
Locatie: Omgeving Utrecht

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Anne1957 »

Klopt, het was bedoeld als hamerstuk maar er hebben zich een aantal sprekers gemeld. Kan uiteindelijk dus toch nog een leuk debat worden.
Gebruikersavatar
Jannet V
Berichten: 1311
Lid geworden op: 30 jun 2012, 20:06
Gender: Vrouw

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Jannet V »

Dinsdag 2 april om 20.15 zal het debat plaatsvinden volgens de update van TNN.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Sabrina40 »

Ik ben gisteravond aanwezig geweest bij het debat over de wijziging van BW 1:28 over de geslachtswijziging. Gelukkig maken de bezwaren van de SGP en PVV geen enkele kans van slagen., om dit wetsvoorstel in de Tweede Kamer tegen te houden. Gelukkig voert het huidige Kabinet regelmatig en intensief overleg met ook onze Eerste Kamer, om te voorkomen dat een wetsvoorstel wel door de Tweede Kamer kan worden geloodst, om vervolgens door de Eerste Kamer te worden getorpedeerd.

Ik vind het spijtig, dat de Staatssecretaris niet ingaat op de wens van diverse politieke partijen, om de kring van bevoegde deskundigen duidelijk te verruimen ook buiten de twee nu bestaande gendercentra in Amsterdam en Groningen. In principe zoekt hij deze deskundigen onder artsen en psychologen. Maar hij legde sterk de nadruk op de toezegging van die twee instituten, dat zij dit soort deskundige verklaringen, die veelal hoogstens één consult in beslag zullen nemen, met voorrang zullen behandelen, waardoor daar geen wachtlijsten zullen ontstaan. Maar hoe je het ook wendt of keert, dit komt natuurlijk niet ten goede aan het verkorten van de wachtlijsten voor mensen die volledige medische behandeling wensen.

Tientallen jaren haalden bij het VUmc zo’n 50 van de 150 per jaar aangemelde mensen de eindstreep niet. Een deel daarvan heeft zich mogelijk later opnieuw aangemeld, maar de rest zal toch niet in overgrote mate weer braaf zijn teruggekeerd naar een leven in het geboortegeslacht. En daarnaast heb je ook mensen, die helemaal op eigen initiatief gewoon overstappen naar een leven in het andere geslacht. Die had je zelfs al in de VOC tijd. Er zijn toch diverse gevallen bekend van stoere meiden, die zich als mannelijke matroos aanmonsterden en meevoeren naar Oost Indië ! En met het toenmalige verregaande gebrek aan privacy op die oude zeilschepen moet dat toch immens veel moeilijker zijn geweest dan als je zoiets in deze tijd doet. Al met al zal er toch echt wel een stuwmeer(tje) losbreken bij het in werking treden van de nieuwe BW 1:28.

Helaas heb ik de heer Teeven zelfs geen opening horen bieden om bijvoorbeeld een PIG als deskundige mede in ogenschouw te nemen. Dat wil hij zo te horen pas overwegen bij een evaluatie van deze wet, die hij over 5 jaar inplant. Ook voor voorstellen om dat reeds na 3 jaar te doen bleek hij niet gevoelig. De stemming over ingediende moties zal aanstaande dinsdag plaats hebben.

Via : http://www.tweedekamer.nl/vergaderingen ... /index.jsp" target="_blank kan iedereen het hele debat alsnog bekijken.
velouria
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 mar 2013, 13:57
Gender: Trans MtF

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door velouria »

Het zou goed zijn als PIG hier ook een rol in zou kunnen spelen want die zijn deskundig genoeg.
In elk geval niet minder deskundig dan welk genderteam dan ook.

Ik denk dat PIG in sommige gevallen zelfs veel beter is.

Dat er een deskundige bij wordt gehaald vind ik geen slecht plan.
Ik zie ook liever alleen transgenders gebruik maken van deze wet... en niet mensen die het even "leuk" vinden voor de gein
van geslacht te veranderen na bijvoorbeeld een weddenschap of om andere, minder onschuldige redenen.
"Alles went, behalve wonen in het lichaam van een vent"
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Sabrina40 »

velouria schreef:Het zou goed zijn als PIG hier ook een rol in zou kunnen spelen want die zijn deskundig genoeg.
In elk geval niet minder deskundig dan welk genderteam dan ook.

Ik denk dat PIG in sommige gevallen zelfs veel beter is.
Helemaal mee eens Veloura. Maar het zou ook een hele verbetering zijn, als instanties als het PIG regionaal als voorportaal zouden kunnen functioneren, alvorens de grote stap naar een van de twee landelijke gendercentra, voor ingrijpend medisch technische behandeling, wordt gemaakt. Volgens Jacqueline is er bij een enkele individuele VUmc psycholoog best bereidheid om naar de resultaten van zo’n PIG te kijken, maar ontbreekt het helaas echt nog aan een structureel onderling vertrouwen tussen het VUmc en locale centra als het PIG.

En mensen als Bill Gates en Steve Jobs hadden nooit hun wereld imperium kunnen opbouwen als zij echt alles uitsluitend alleen maar zelf zouden hebben blijven uitvoeren. Maar zij kenden dus gelukkig het begrip delegeren.

Hopelijk wordt er aanstaande dinsdag toch nog een motie aangenomen, die een ruimere aanwijzing van dit soort deskundigen niet uitstelt naar een evaluatie van deze wet over vijf jaar.
Gebruikersavatar
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Behandeling Tweede Kamer

Bericht door Sabrina40 »

Voor een uitgebreider verslag zie ook : http://transgendernetwerk.nl/2013/04/gr ... genderwet/" target="_blank