Prostaat

Joyce
Berichten: 357
Lid geworden op: 31 mar 2012, 13:55
Gender: Vrouw
Locatie: Wezep

Prostaat

Bericht door Joyce »

Wordt bij de operatie ook je prostaat verwijderd?

Het zou toch gênant :oops: dat je als vrouw bv prostaatkanker kan krijgen.

groetjes

Jacinda
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Prostaat

Bericht door Merle »

Nee, volgens mij wordt het prostaat niet verwijderd bij de SRS. Dat is ook niet zo vreemd, hoor, want het prostaat is eigenlijk helemaal niet zo mannelijk als je misschien zou denken. ;) En als het goed is het ook niet zo'n heel groot probleem, hoor. Door de HRT, welke soms ook nog eens in lichtere vorm op prostaatkankerpatiënten wordt toegepast, krimpt het prostaat namelijk en daarmee, als het goed is, ook de risico's.
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: Prostaat

Bericht door Hedwich »

Niet dat ik weet. Volgens mij blijft de prostaat zitten en kun je daar op je ouwe dag helaas gewoon ouwemannuhkwaaltjes aan krijgen. Cyproteronacetaat werkt tegen prostaatcarcinoom en benigne prostaathyperplasie, maar geen idee of gebruik tijdens de RLE effect heeft op latere jaren als je het niet meer slikt als post-op.
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: Prostaat

Bericht door Madeleine »

Hmm ik weet het niet zeker maar ik dacht van niet.

Maar de kans op prostaatkanker lijkt mij nihil aangezien een tweetal van de behandelmethoden: chemische castratie middels Androcur of een lichamelijke castratie in uitwerking gelijk zijn aan het HRT traject en de SRS :mrgreen:
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Prostaat

Bericht door Merle »

Hihi... Ik kon het echt niet laten om het toch even op te zoeken. :geek: Een wetenschappelijk artikel uit 2008 zegt blijkbaar het volgende erover:
The prostate is not removed with sex reassignment surgery. Prostatectomy is a surgically cumbersome operation, with possible complications, such as urinary incontinence. As expected, the prostate volume shrinks after androgen deprivation.
En...
Three cases of prostate cancer in MTF taking estrogen have been reported. (...) These patients were each over 50 years of age when they started cross-sex hormone treatment (with total androgen ablation). Epidemiological studies have shown that orchidectomy before the age of 40 prevents the development of prostate cancer and benign prostate hyperplasia, and the above cases do not contradict this notion.
Dus als het goed is hoeven we ons eigenlijk niet al te veel zorgen te maken. :D
Met veel liefs,
Merle
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Prostaat

Bericht door Arike »

Jacinda schreef:Het zou toch gênant :oops: dat je als vrouw bv prostaatkanker kan krijgen.
Of het genant is of niet, ga ik me persoonlijk niet echt druk meer over maken, als ik kanker zou hebben...

De kans om als transvrouw prostaatkanker te krijgen zou ook ik overigens niet te hoog ;) inschatten
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"