Top surgery ervaringen

Anon20190712

Top surgery ervaringen

Bericht door Anon20190712 »

In het najaar mogen mijn uiers eraf!
Nu zit ik alleen met een aantal vragen.
Ik krijg de operatie ivm een gen waardoor ik verhoogde kans op borstkanker heb, vandaar dat de operatie in het Antoni van Leeuwenhoek wordt uitgevoerd. (gelukkig wel door Joris Hage die vroeger bij het genderteam van het VU heeft gewerkt als plastisch chirurg) Er is me verteld dat er zoiets is als 'nipple grafting' waarbij van een stukje huid een tepel word gemaakt, en dan kan je dat in de juiste kleur laten tattoeren. Maar dat er ook zoiets mogelijk is als 'nipple banking' waarbij tijdelijk de eigen tepels in de lies worden geplaatst (horror!!!!) en later teruggeplaatst worden.
Mijn vragen voor diegene die de operatie gehad hebben; was nipple banking ook een optie voor jullie?
Zijn de eigen tepels behouden en heb je er nog gevoel in? Of is nipple grafting de norm?
Verder ben ik ook gewoon benieuwd naar jullie ervaringen over de operatie :)
Nathan90

Re: Top surgery ervaringen

Bericht door Nathan90 »

Ik sta een beetje te kijken bij de omschrijving van nipple grafts. Wat ik namelijk altijd begrepen heb is dat de chirurg de tepel los haalt van de borst, de areola word vervolgens kleiner gemaakt (aangezien dit bij een vrouw veel groter is) en dan word de kleinere tepel vervolgens 'teruggeplakt'. Dit kan gebeuren door de tepel geheel los te halen, de kans op gevoel is hierbij kleiner (of niks?) of de tepel blijft met de zenuwen nog verbonden waardoor kans op gevoel veel groter is.

Nipple banking heb ik nog nooit van gehoord..
Anon20190712

Nipple Banking is iets wat ze doen om de eigen tepel en 't gevoel daarin te behouden...ennn dat wil ik niet, want uhhh...zeg nou zelf, een jaar met tepels in je lies lopen is niks toch xD

Van wat ik begrepen had was dat er echt iets van een ander stuk huid gecreerd zou worden...
Maar na een dagje rondsnuffelen online ben ik allerlei technieken tegen gekomen, maar alleen van dees was mij verteld.
Als de eigen tepel kleiner wordt gemaakt en teruggezet wordt lijkt me dat veel beter ennuh, logischer ook.

Ik wil gewoon alle opties te weten komen, zodat ik straks bij het gesprek met de plastisch chirurg (2 mei joepie) zelf ook een goed beeld heb van de mogelijkheden...De chirurg die ik laatst hierover sprak heeft alleen ervaringen bij vrouwen die hun tepel willen behouden als ze ook siliconen krijgen na een mastectomie, (hij is er eigenlijk alleen om 't weefsel te verwijderen, de vroegere chirurg van t genderteam zal wel meer en beter weten) Maar volgens hem was het direct terug kunnen plaatsen mogelijk een 'probleem' omdat waar de tepel aan vast zit (ja hoe heet dat eigenlijk) dan te lang is.
Maar als het 'probleem' waar hij het over had, dan gewoon alleen is dat het mogelijk gevoelloos wordt, dan boeit dat me eigenlijk weinig, en heb ik liever dat ze het gewoon loshalen, klein knippen en terugplakken xD
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Vreemd..

Kijk hier eens Hudson's FTM Guide
Die site heeft goede informatie staan over vanalles maar dus ook de borstoperaties. Daarbij de opties en meestvoorkomende manieren. De site geeft bv ook aan dat tatoeëren eigenlijk alleen gebeurt als het .. 'tepel-weefsel' (wat een woord xD) af zou sterven.

Ik snap het idee van nipple banking inderdaad, maar ik heb er echt nog nooit van gehoord. Ik zou het mij niet aan laten praten xD ;)
Anon20190712

Thanks!! Ik zal daar maar eens even kijken dan :mrgreen:
Waarschijnlijk is de plastisch chirurg er ook wat duidelijker over, ik heb 't idee dat de man die ik laatst zag gewoon echt alleen ervaring heeft met reconstructies met siliconen...komt tuurlijk ook bij dat ik sommige operatietechnieken niet kan krijgen door het gen-gebeuren. :/
Nathan90

Bericht door Nathan90 »

Welke soort operatie zou je niet kunnen krijgen? Een operatie die niet genoeg weefsel weg zou halen of iets?

Zou denken dat een 'gewone' dubbele incisie met nipple grafts goed mogelijk zou moeten zijn aangezien je dan.. 'overal goed bij kan' om alles weg te halen.. zegmaar :P
bram

Bericht door bram »

bij mij hebben ze de tepel er uitgehaald, kleiner gemaakt en direct weer teruggeplaatst. ik heb hierin ook nog gevoel, wel iets minder als eerst maar goed. al met al ben ik er heel tevreden over :)
Anon20190712

Jup, het weefsel moet heel precies compleet weggehaald worden, ik ga gewoon eens alle opties die ik vind, en naar mijn idee zouden kunnen, opschrijven. Hopelijk kan die dubbele incisie met knip en plak-tepels dan gewoon, het lijkt me inderdaad wel!
:)
Anon20190712

bram schreef:bij mij hebben ze de tepel er uitgehaald, kleiner gemaakt en direct weer teruggeplaatst. ik heb hierin ook nog gevoel, wel iets minder als eerst maar goed. al met al ben ik er heel tevreden over :)
Das goed te horen! :) Haalden ze de tepel er helemaal vanaf, of blijft dat, uhhh, ding waar het aan vast zit, er ook gewoon aan zitten? (lekker duidelijke vraag weer :fpalm: ) Had je trouwens veel pijn na de operatie?
bram

Bericht door bram »

ik weet eerlijk gezegd niet of ze die tepels er helemaal af/uit hebben gehaald of niet, zit dat van binnen ook vast??? :P ik heb wel een litteken helemaal rondom dus ze zullen er wel helemaal uit geweest zijn vermoed ik. nee ik had vrij weinig pijn, alleen een heel beurs gevoel voor een week of 2, en het bekende fenomeen dat je je armen niet omhoog kan doe :P.