Die gewone chirurg die ik laatst sprak mompelde iets over het behouden van 'het ding waar ze aan vast zitten' (hij had er mooi woord voor natuurlijk), en dat dat mogelijk te lang kan zijn ofzo Tja...Ik ga het de plastisch chirurg maar eens navragen
Ik kan niet wachten tot ik bevrijd ben van die handel...
Het is wel dubbel, stralend door het Kankerinstituut lopen terwijl iedereen daar huilt
Maar woehoeeeee en iedereen van het forum is uitgenodigd voor mijn bevrijdingsdag-feestje
Ik wil je even bedanken voor het plaatsen van je berichtje op dit onderwerp.
Gisteren las ik hem in de auto vlak voordat ik mijn 1e gesprek bij Dr Jiawan had (diagnostische fase) en
dat gaf me de kans om dit meteen aan te kaarten.
Zelf nog niet bij stil gestaan namelijk....maar in onze familie is ook zoiets onderzocht geweest m.b.t. zo'n gen.
Er zijn brieven rond gegaan vanuit het ziekenhuis erover, etc.
Dat moet ik even goed uitzoeken, maar hij heeft het al in dikke letters genoteerd op mijn dossier
Wordt bij jou je baarmoeder ook eerder weggehaald...? Ik wil namelijk de twee operaties als 2-in-1 ondergaan bij het Slotervaart.
En hoeveel maanden zit jij tegen die tijd op de testo...? Want waar ik dan wel mee zit...is het niet wat te vroeg waardoor het resultaat
wat minder goed zou kunnen zijn....?
Volgens mij heeft testo weinig/geen invloed op het resultaat. Er wordt wel eens gezegd dat 't allemaal wat krimpt door testo, maar daar merk ik (nog) helemaal niets van. In het buitenland wordt het trouwens heel vaak in een andere volgorde gedaan en die resultaten zijn ook goed. Dus als je het voor elkaar kunt krijgen zou ik niet langer wachten.
Aah, dan heb jij daar een ander (positiever) beeld van, dat is prettig om te horen.
Ik had zelf een beetje het idee dat degenen die een stuk eerder de operatie laten uitvoeren een wat minder mooi resultaat krijgen...
Soms, niet altijd natuurlijk....maar misschien heeft dat ook meer te maken met lichaamsgewicht... kan ook natuurlijk.
Heb zoveel youtube-jongens gevolgd en van daaruit kreeg ik wel de indruk dat even wachten met die operatie
zijn voordelen kan hebben.
Maar misschien valt het allemaal mee en heb ik dus gewoon geluk als het eerder mag
Lichaamsgewicht heeft (helaas ) inderdaad veel invloed.
De enige die me te binnenschiet als voorbeeld is Ryan Cassata.
Hij wil geen hormonen, maar heeft wel top surgery gehad. http://www.youtube.com/watch?v=O0B4oP4x4-4" target="_blank
Hey Fabian!
Als jij door de diagnostische fase komt, en er blijkt dat jij dat gen hebt, kan je gewoon alles laten verwijderen - volgens mij ook 2 in 1, en aan de testo, (zelfs via de endocrinoloog van het AVL of slotervaart.) Normaal gesproken bij het BRCA1 gen verwijderen ze alleen de eierstokken en niet de baarmoeder, en dat vanaf een jaar of 30, en gaan ze daarna vrouwelijke hormonen geven, of kom je in de overgang.
Maar het VU en het AVL (of slotervaart) kunnen een samenwerkingsverband aan gaan. Ik ben nu 25 en zit nog niet in de diagnostische fase, en dus ook nog niet aan de testo. Wel heeft het AVL geheel geaccepteerd dat ik ftm ben, en daarom krijg ik in eerste instantie een 'proefovergang'.
Dan stopt de productie van vrouwelijke hormonen geheel voor 3 maanden, en aangezien ik al te veel testo aanmaak van mezelf, is er een grote kans dat de overgangsklachten die ik krijg enkel met vermannelijking te maken hebben.
Als dat me bevalt, kan ik ook snel de eierstokken laten verwijderen, maar..
Met een gyneacoloog/endocrinoloog ga ik binnekort ook bespreken wat de mogelijkheden zijn om aan de testo te gaan. Van wat ik tot nu toe gehoord heb moet ik daar waarschijnlijk wel eerst de diagnose hebben, omdat het AVL een protocol hanteert over 'hormonen & kinderwensen' als je onder de 30 bent. Mijn plannetje is me nu voor de diagnose aan te melden bij de PIG. (omdat het VU zo kei langzaam is, zelf met het opvragen van mijn gegevens, en het AVL zo snel gaat) Kans is groot dat als ik door de diagnose kom, en ik testo mag, ze ook de baarmoeder -en niet alleen de eierstokken- snel gaan verwijderen.
Voor mij gaat dit allemaal eind dit jaar gebeuren, in elk geval qua borstoperatie, en ik hoop dan dus ook de diagnose rond te hebben, ivm met de baarmoeder en testo.
Mijn operaties worden overigens uitgevoerd door een plastisch chirurg die vroeger voor het VU gendertam heeft gewerkt.
Maar stel, jij blijkt dat gen te hebben (dan moet je eerst zeker zijn dat een van je ouders dus dat gen heeft -ze werken de stamboom in volgorde af, en de uitslag laat 8 weken per familielid op zich wachten-) en je bent door de diagnostische fase heen, dan kan je aangeven de operaties in 1 keer te willen, en dan gaat er zo ongeveer een half jaar overheen eer je die operaties hebt.
Thanks voor je uitleg.
Mijn moeder gaat morgen nog een kopie van de brief naar mij opsturen.
Er staat in dat er erfelijke borstkanker is vastgesteld en dat alle dochters vanaf hun 25e in aanmerking komen voor periodieke controle.
Mijn moeder heeft destijds ook onderzoek laten doen naar dat gen (n.a.v. de zojuist genoemde brief), maar dat is niet gevonden.
Er is toen nadrukkelijk aangegeven dat er wel sprake is van een erfelijke lijn en dat zo'n gen-onderzoek
een momentopname is. Dat het er dus wel degelijk kan zijn, maar dat het op dat moment niet gevonden is.
Zij, haar zus en hun oma kregen alledrie op 40-jarige leeftijd borstkanker.
Hopelijk kan ik mijn borst, baarmoeder en eierstok operaties in 1 keer laten doen bij het Slotervaart, want ik wil erg graag
naar Van Loenen namelijk. Zal de brief meenemen naar mijn 2e gesprek bij de psychiater.
Nogmaals, bedankt voor jouw berichtje hier op het forum...zal me toch maar vast eens gaan verdiepen in de verschillende soorten
operaties...