Hoe ons wetsvoorstel BW 1:28 verder wordt behandeld kun je volgen in : http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/ ... h5mt4dsdk1" target="_blank
Hoe de procedure er ongeveer uit gaat zien vind je in : http://transgendernetwerk.nl/2013/04/vr ... genderwet/" target="_blank .
Ook Frederique pleit vervolgens sterk voor een verruiming van het aantal “deskundigen” in : http://transgendernetwerk.nl/2013/04/vr ... /#comments" target="_blank .
Ik ben het volledig met Frederique eens. Daarnaast vraag ik mij af, of het Ministerie er rekening mee houdt, dat er op 1-1-2014 heel vermoedelijk een stuwmeer losbarst van mensen die, al dan niet met via huisarts of via internet verkregen hormonen, al jaren permanent leven in een toestand die niet overeenkomt met hun geboortegeslacht. Helaas is er m.i. ook nooit echt onderzoek gedaan naar wat er verder gebeurt met de ongeveer 50 mensen, die per jaar afhaken van verdere behandeling bij het VUmc. Velen zullen daarbij zelfs het voordeel hebben gehad, dat een voornaamsverandering, naar een voornaam, die hoort bij het andere dan hun geboortegeslacht, niet door een rechter als ongepast van de hand werd gewezen. Die mensen leven veelal dus al jaren met een paspoort met hun nieuwe voornaam en bijbehorende pasfoto maar helaas nog een ongewenste geslachtsaanduiding. De wetgever gaat er m.i. te veel van uit, dat mensen op een druilerige zondagnamiddag op het idee komen om de rest van hun leven in de hoedanigheid van het andere geslacht door te gaan brengen. Als zij dan de maandag erna van zo'n "deskundige" een donderpreek over zich heen krijgen moeten zij zich ten volle realiseren wat zo'n overgang inhoudt en daarover nog eens goed nadenken. Maar de echte realiteit ligt bij mensen als wij toch totaal anders !
De mensen uit genoemd stuwmeer hebben vanuit hun geschiedenis al bewezen, dat hun gevoelens duurzaam van aard zijn. Toch moeten al die mensen eerst nog eens EU 150,-- ( Ricki noemt zelfs een bedrag van EU 250,-- in http://transgendernetwerk.nl/2013/04/tr ... mment-7233" target="_blank ) gaan betalen aan een van die schaarse geautoriseerde “deskundigen” om een donderpreek te mogen aanhoren, die natuurlijk geen enkele indruk zal maken. Sterker, de betrokkene zal uit puur eigen ervaring beter aan die deskundige kunnen uitleggen, wat deze overgang voor hem of haar heeft betekend. Een bekend spreekwoord is : “Je moet het paard niet achter de wagen spannen”. De wetgever gaat er m.i. te veel van uit, dat mensen op een druilerige zondagnamiddag op het idee komen om de rest van hun leven in de hoedanigheid van het andere geslacht door te gaan brengen. Als zij dan de maandag erna van zo'n "deskundige" een donderpreek over zich heen krijgen moeten zij zich ten volle realiseren wat zo'n overgang inhoudt en daarover nog eens goed nadenken. Maar de echte realiteit ligt bij mensen als wij toch totaal anders !
Het gevaar dreigt, dat hoewel per persoon waarschijnlijk slechts één gesprek afdoende zal zijn, dit toch opnieuw, ondanks de genoemde voorrangsregeling, voor een extra set wachtlijsten zal gaan zorgen bij die reeds sterk overbelaste zeer schaarse “deskundigen”.
geslachtswijziging GBA
-
Sabrina40
-
Danielle
Re: geslachtswijziging GBA
Heb je ook cijfers over dat 'stuwmeer' waar je steeds mee komt?
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Jannet V
Sorry Sabrina maar ik begrijp niet waarom ik, die in het traject zit, groen licht heeft gekregen en al maanden aan de hormonen en nog veel langer in RLE zit, nogmaals een gesprek zou moeten hebben. Dat zou betekenen dat er vraagtekens bij de eerste beslissing gezet kunnen worden? Daar geloof ik dus niet in.
Jannet
Jannet
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
Venka
Volgens mij geld dat alleen voor mensen zonder groen licht,althans zo heb ik het begrepen.Jannet V schreef:Sorry Sabrina maar ik begrijp niet waarom ik, die in het traject zit, groen licht heeft gekregen en al maanden aan de hormonen en nog veel langer in RLE zit, nogmaals een gesprek zou moeten hebben. Dat zou betekenen dat er vraagtekens bij de eerste beslissing gezet kunnen worden? Daar geloof ik dus niet in.
Jannet
-
Engel
Hoi Jannet,
. Een gesprek kan achterwege blijven als een transgender al bezig is met een medisch traject. Dan is de verklaring nagenoeg kosteloos
De hele tekst van het verslag is te lezen via
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2013&nr=69" target="_blank
Engel
. Een gesprek kan achterwege blijven als een transgender al bezig is met een medisch traject. Dan is de verklaring nagenoeg kosteloos
De hele tekst van het verslag is te lezen via
http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/ ... 2013&nr=69" target="_blank
Engel
-
Sabrina40
Dit is een heel goede vraag, maar niet makkelijk te beantwoorden. Reeds enkele jaren geleden en wederom recent heb ik dit punt besproken met de (inmiddels gepensioneerde) wetenschappelijk onderzoeker op transgender gebied : Paul Vennix. Het meest toepasselijke cijfermateriaal dat hij mij recent heeft gegeven staat in het artikel : “Transgenders in Nederland: prevalentie en attitudes” van L. Kuyper in het “Tijdschrift voor Seksuologie (2012), 36-2, 129-135” en luidt letterlijk :Danielle schreef:Heb je ook cijfers over dat 'stuwmeer' waar je steeds mee komt?
Een indicatie voor de mate waarin transgenderisme voorkomt geven de resultaten van het onderzoek Seksuele Gezondheid in Nederland 2011.
- 1,3% van de mannen en 0,9% van de vrouwen heeft een ambivalente of met hun geslacht incongruente genderidentiteit in combinatie met genderdysfore gevoelens.
- 0,6% van de mannen en 0,2% van de vrouwen heeft een ambivalente of incongruente genderidentiteit in combinatie met genderdysfore gevoelens en een behoefte aan geslachtsaanpassing door hormonen en/of operatie.
Onder transgenderisme wordt hier die groep mensen verstaan, die op permanente basis af wil wijken van hun geboortegeslacht, maar daarvoor geen operaties willen ondergaan. Een deel daarvan wil eigenlijk noch man noch vrouw of beide tegelijk zijn en gaat leven met een androgyne ganderexpressie. Maar veel mannelijke transgenderisten prefereren toch een permanente vrouwelijke ganderexpressie en hebben een duidelijke afkeer van mannenkleding.
Transseksuelen heb een redelijke bereidheid om mee te werken aan onderzoeken, die mogelijk duidelijker aantonen hoe beroerd de situatie met de wachtlijsten bij de VU gendercentra is en wat er beter zou moeten aan de vergoedingen in dit vlak door de zorgverzekeraars. Transgenderisten kennen geen wachtlijsten en moeten, indien zij via een huisarts of endocrinoloog of internet toch hormonen willen bemachtigen, die kosten gewoon zelf betalen. De drang om mee te werken aan onderzoeken is daardoor nauwelijks aanwezig . En als je einddoel is om je permanent volledig als vrouw in deze Maatschappij te kunnen uiten en dat je hele sociale omgeving je als zodanig accepteert en jouw zelfacceptatie het niet in de weg staat om als “vrouw met een foutje (dat in het dagelijkse leven toch eigenlijk altijd onzichtbaar kan blijven)”, door het leven te gaan, dan duik je toch spinnend tevreden in het gewone maatschappelijke leven onder en heb je geen enkele interesse meer voor wat er verder nog in de transgender wereld gebeurt.
Ook zelf heb ik , na acht jaar voorbereiding, van 1990 tot 2006 als godin in Frankrijk mijn eigen leventje geleefd. In 2006 werd ineens de identificatieplicht in relatie tot GBA gegevens ook voor zorgverzekeraars verplicht en ontving ik plotsklaps ineens een polis op naam van de Heer Sabrina …
Na geweldig veel inspanningen heb ik toen toch weer een verzekeraar gevonden, die mij een polis op naam van Mevrouw Sabrina … wilde geven. In diezelfde tijd kwam dat Yogyakarta Principle 3 van 2006 uit, wat is gaan leiden tot de huidige wetswijziging van BW 1:28 over de geslachtsaanpassing. En daardoor ben ik mij sinds 2006 toch weer duidelijk gaan roeren in de transgender omgeving.
Saskia Keuzenkamp, de auteur van het Sociaal Cultureel Planbureau rapport : ”Worden wie je bent”, geeft ook duidelijk aan, dat op dit transgender gebied geen wetenschappelijk verantwoorde aselecte representatieve steekproef voor zo’n onderzoek haalbaar is. Zij excuseert zich daarvoor en probeert te roeien met de riemen die zij heeft.
Mik van Es is een wetenschappelijk medewerker van de VU in Groningen en geeft in het blad “Transformatie” Nr. 1 ; 2013 , van de Landelijke Kontaktgroep Travestie en Transseksualiteit, zijn interpretatie van een aantal cijfers in dat SCP rapport : “Worden wie je bent”. Zeer opmerkelijk zijn zijn conclusies 5 en 6 aan het einde van zijn verhaal :
Conclusie 5 : Ongeveer de helft (44%) van alle Nederlandse transgenders die online aangeven t te zijn, blijkt inmiddels in het andere geslacht te leven en vindt een transitie niet nodig.
Conclusie 6 : Bij ongeveer de helft (47%) van alle Nederlandse transgenders bestaat geen conflict tussen de biologische sekse en de genderidentiteit. Een gender-identiteits-stoornis lijkt daarmee niet langer houdbaar als oorzaak voor de wens te leven als het ander geslacht.
Mijn conclusie uit dit betoog is, dat er gerekend moet worden met enkele duizenden mensen, die vanaf 1-1-2014 op zoek zullen gaan naar een “deskundige”. En dat noem ik, in relatie tot het handjevol nu reeds aangewezen “deskundigen”, een echt “stuwmeer”.
-
Sabrina40
Voor het VUmc is het natuurlijk een gigantische dreun dat zij in Nederland, na sinds ongeveer 1980 de enige "poortwachter" op basis van hun voorwaarden te zijn geweest, nu ineens voorrang moeten gaan verlenen aan een stuwmeer van mensen, die zo maar op basis van een standvastige wil, even hun geslachtsindicatie en voornaam in de GBA kunnen gaan wijzigen. Zo'n dreun resulteert best begrijpelijk in gesputter. Maar de Staatssecretaris heeft al duidelijk afspraken met de VU gendercentra gemaakt. Op 9 april heb ik dat in onze Tweede Kamer duidelijk rechtreeks uit de mond van die staatssecretaris vernomen en in de door Engel geplaatste hyperlink kun je dat zelf ook nog nagaan. Volgens mij hoef je, na het passeren van de diagnostische fase bij het VUmc geen extra bedrag te betalen voor het papiertje, waarmee je naar het gemeentehuis kunt gaan. Maar Jos Meegens moet natuurlijk nog wel even aclamatiseren en op adem komen.Jannet V schreef:Sorry Sabrina maar ik begrijp niet waarom ik, die in het traject zit, groen licht heeft gekregen en al maanden aan de hormonen en nog veel langer in RLE zit, nogmaals een gesprek zou moeten hebben. Dat zou betekenen dat er vraagtekens bij de eerste beslissing gezet kunnen worden? Daar geloof ik dus niet in.
Jannet
Sabrina
-
Arike
Dat is dan wel ff wennen voor de VU... want op dit moment brengen de VU na je srs gewoon iets van € 50,- in rekening bij je advocaat voor de verklaring die nu bij de rechtbank nodig hebt voor naamswijziging...Sabrina40 schreef:Volgens mij hoef je, na het passeren van de diagnostische fase bij het VUmc geen extra bedrag te betalen voor het papiertje, waarmee je naar het gemeentehuis kunt gaan.
De gemiddelde advocaat belast dat echt wel door aan jou als cliënt
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Venka
Stel dat wat jij voorspelt zo is dan is het maar van tijdelijke aard want als het topje van de ijsberg is langs geweest zal alles weer normaliseren.Dus dan zal de wachtlijsten wellicht voor kortere duur wat langer worden.Ik denk dat die 1000-den die jij voorspelt als die zijn geweest dan gaan we weer over naar de normale dingen van het leven.Onbekende transen zullen heus niet blijven komen,komen en komen.Mocht het wel uit de hand lopen dan kunnen ze ook eens nadenken over andere centra,s en gender experts die er zijn buiten het VU/UMCG om.Sabrina40 schreef:Mijn conclusie uit dit betoog is, dat er gerekend moet worden met enkele duizenden mensen, die vanaf 1-1-2014 op zoek zullen gaan naar een “deskundige”. En dat noem ik, in relatie tot het handjevol nu reeds aangewezen “deskundigen”, een echt “stuwmeer”.Danielle schreef:Heb je ook cijfers over dat 'stuwmeer' waar je steeds mee komt?
Ik persoonlijk denk niet dat er heel veel transen zijn die in eens op die datum officieel vrouw/man willen worden.Ik denk dat mensen die echt GD hebben uiteindelijk wel op zoek gaan naar hulp en wellicht buiten het VU/UMCG om maar dan aan kloppen bij bijvoorbeeld het P.I.G.
Ik verwacht niet echt een storm loop van onbekende transen.Ik weet wel dat er transen zijn die al helemaal klaar zijn(via het VU) die officieel nog in hun geboorte geslacht leven maar in het echt al helemaal getranseerd(ik weet niet of dit woord bestaat,dan bij deze wel) zijn.
-
Duckarmy
Ik weet niet zo goed waar ik dit best plaats, maar lijkt me hier het beste.
Als je zeg maar van geslacht laat veranderen wat komt er dan van geslacht op je intensiteitskaart te staan?
Als je zeg maar van geslacht laat veranderen wat komt er dan van geslacht op je intensiteitskaart te staan?