Nieuwe chat! Zie dit topic.

50 jaar geleden

Gebruikersavatar
Willy
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 mar 2012, 16:24
Gender: Anders
Locatie: Elburg

50 jaar geleden

Bericht door Willy »

Mijn moeder en ik zijn een beetje aan het brainstormen... :D
Ze heeft zo'n 50 jaar geleden, medicatie gehad (?) omdat ze erg last had van menstruatie problemen, flauwvallen, pijnen enz.
Een dokter had haar gevraagd, of ze later kinderen wilde hebben, want dan moesten ze een handje helpen met medicatie..... ??

Dit maakt haar nieuwsgierig over het ontstaan van mijn gender, zou haar graag een antwoord op willen geven, en we gaan het samen uitzoeken.

Zou het invloed hebben kunnen gehad, of weet iemand hier iets meer over?

Gr,

Willy
My life just out of the closet ...
Gebruikersavatar
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Madeleine »

Zou best kunnen Willy, ik weet van mijn moeder dat zij tot ver in de 3e maand aan de pil was.
Ik kan zo snel even geen wetenschappelijk artikel vinden (ja te lui on te Googelen) maar dit artikel verklaard het vrij begrijpelijk:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/sek ... iteit.html" target="_blank
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Eva »

Er speelt meer. Misschien zelfs veel meer, maar wetenschappelijk onderzoek daarnaar is nauwelijks voorhanden. Veel onderzoek is helaas gebonden aan fondsen. Wie of welke organisatie stelt fondsen beschikbaar die de grootste producenten van onze tijd in een kwaad daglicht zouden kunnen stellen? Je hebt vast wel een vaag vermoeden wat voor een juridisch geweld er dan over je heen komt?

Laat me toch één voorbeeld geven: BPA, ofwel Bisphenol-A. Dat is een man-made chemical die al decennialang wordt gebruikt in kunststoffen. Bijvoorbeeld in kunststof flesjes met babyvoeding, die dan bij voorkeur nog even worden verwarmd voor gebruik, zodat het BPA makkelijker vrij komt (sic).
BPA wordt inmiddels wereldwijd gezien en erkend als een endocriene verstoorder en wordt na jarenlange en moeizame lobby in een toenemend aantal landen verboden.

Een flink aantal forumleden hier is in haar jeugd uitbundig blootgesteld aan BPA. Ook aan andere man-made chemicals, waarvan de gevolgen op termijn nog absoluut niet bekend zijn.

Dat je als baby of kleuter gevolgen kunt ondervinden van BPA (of andere troep) wordt nu wel als vaststaand beschouwd. Hoe dat op latere leeftijd is staat niet vast. Onderzoek daarnaar is niet te vinden. Maar wist je dat de bekende kassabon die je bij de supermarkt krijgt alleen maar leesbaar is dankzij een vette laag BPA op het papier?
Niemand die mij kan vertellen welke invloed dat gaat hebben op de baby die de kassajuffrouw bij zich draagt.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Hedwich »

EvaVanA schreef:Maar wist je dat de bekende kassabon die je bij de supermarkt krijgt alleen maar leesbaar is dankzij een vette laag BPA op het papier?
Jarenlang tipjes van gerold... :oops:
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Arike »

hmmm brandt best goed, zo'n kassabon ....

iets meer on topic ;)
De hormoonbalans tijdens de zwangerschap is zo'n precair proces, dat het mij ergens verbaast dat niet het overgrote deel van de mensheid genderdysfoor is....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Eva »

Arike schreef:De hormoonbalans tijdens de zwangerschap is zo'n precair proces, dat het mij ergens verbaast dat niet het overgrote deel van de mensheid genderdysfoor is....
Nature? Nurture? Er is veel over geschreven, maar velen van ons zullen zich herkennen in het beeld van de man die zich zo serieus mogelijk tracht te manifesteren als man, simpelweg omdat dat van haar verwacht wordt.

Qua man-made chemicals hebben we nog niet het flauwste vermoeden wat dit voor de toekomst betekent. Voor mij is het nog maar de vraag of mensen in onze westerse wereld almaar ouder zullen worden.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Arike »

EvaVanA schreef: Qua man-made chemicals hebben we nog niet het flauwste vermoeden wat dit voor de toekomst betekent. Voor mij is het nog maar de vraag of mensen in onze westerse wereld almaar ouder zullen worden.
Ik zou graag willen dat ik dat laatste vol overtuiging zou kunnen tegenspreken... Maar....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Jeste »

Willy schreef:Mijn moeder en ik zijn een beetje aan het brainstormen... :D
Kort geleden had ik het met mijn moeder ook over de zwangerschap. Er zijn, in de laatste periode van de zwangerschap, een aantal dingen niet goed gegaan.
Verder ben ik zelf wat dingen gaan onderzoeken om antwoord op de vraag te krijgen waarom bepaalde dingen zo zijn. Ik zie er nou niet echt als een man van 37 (er wordt soms gedacht dat ik een transman ben) en daar krijg ik vragen over omdat mensen graag willen weten waarom iets zo is.
Ik heb endocrinologisch onderzoek laten doen, maar daar kwam niets duidelijks uit. Het zou kunnen dat er iets niet is zoals het hoort te zijn, maar het is heel moeilijk om er achter te komen. Je wordt namelijk niet ziek van dit soort afwijkingen.
Intussen heb ik geen zin meer om door te gaan met onderzoek. Het is gewoon zo. Niets meer en niets minder.

Mocht je dus op onderzoek uitgaan, dan kan het nog een flinke klus worden. Ik kan wel begrijpen dat jullie het willen weten.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Arike »

Jeste schreef: Mocht je dus op onderzoek uitgaan, dan kan het nog een flinke klus worden. Ik kan wel begrijpen dat jullie het willen weten.
Had ik vroeger ook...

Nu heb ik zoiets van... ik ben nu eenmaal wie ik ben... kan er dus gewoon beter het beste van maken ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Willy
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 mar 2012, 16:24
Gender: Anders
Locatie: Elburg

Re: 50 jaar geleden

Bericht door Willy »

Hoi Allemaal,

Mijn gender id en het verlangen naar vrouw zijn, houd me leven lang bezig, omdat mijn gevoel niet klopt met mijn uiterlijk, belevenis, emotie, enz...
Vanaf de lagereschool zijn alle sociale belevenissen niet goed gegaan, school niet afgemaakt, vroegtijdig uit dienst, weglopen vanaf mijn werk, en zo kan ik doorgaan tot nu.
Mijn moeder begint nu te beseffen, dat mijn gender id nu de oorzaak is.
We kunnen nu daarover goed praten, en steeds meer puzzelstukjes vallen op haar plaats.
Zoals de belevenissen van mijn biologische vader... in die tijd een "afwijking" - "gekte" - taboe, mijn moeder kon er niet me leven, maar maakt nu hetzelfde mee met mij...
Maar... nu blijkt dat ze voor mijn geboorte ook allerlei kwalen had omtrent haar maandelijkse periode, flauwvallen, problemen met zwanger worden.
Ze vertelde wel eens, jij bent met een pilletje ontstaan...

Misschien zoek ik een excuus, wie ik ben, waarom ik nu zo ben.... maar het lijkt alsof mijn naasten er meer aan hebben.
Zoiets van: o, zo... nou weet ik hoe het in de steel zit, o, daarom dit en daarom dat.
Het is een opening voor herkenning en erkenning.
Alleen mijn vrouw wil er nu even niet aan denken.... maar ze gaat volgende week wel mee naar Transvisie, voor haar de eerste keer.
Ze heeft een bepaald beeldvorming hierover, hakjes, rokjes, travestiet met veel make-up, enz.
Misschien kan ik samen met Transvisie vertellen, dat die beeldvorming totaal anders is... en dat erkenning als vrouw eerst een plaatsje moet krijgen.
My life just out of the closet ...