Hallo allemaal!
Na een tweejarig traject bij de VU, ben ik begonnen met de hormonen. Even ter informatie, ik ben een vrouw naar man transeksueel, en neem dus testosteron (in de vorm van gel).
Nu vroeg ik mij af wat de ervaringen van andere transmannen zijn in de eerste weken nadat ze begonnen zijn met hormonen. Als ik al die youtube videos bekijk, dan hebben alle mannen het over ene libido verhoging, meer eetlust, het begin van meer haar, groei daar beneden en soms zelfs al stemveranderingen...
Als ik heel eerlijk moet zijn heb ik tot nu bijna niks gemerkt. Dus niks van dat alles, behalve een minimale groei in de neder-regios. Is dit normaal? Ik heb het gevoel dat ik al meer zou moeten merken van de testosteron na dik een maand. Natuurlijk verwacht ik geen wonderen, maar toch...Wat hebben jullie ervaren?
Nog een vraagje heeft te maken met een zeer genant probleem. Al voor ik begon met hormonen had ik last van, uhm, spotting. Dus een soort van bloeden daar beneden tussen het officiële bloeden in. Nooit veel, maar toch wel een aantal dagen. Sins ik ben begonnen met de hormonen, heb ik maar 1 week van de 4 niet gebloed. Volgens mij heb ik 2 'echte' shark weeks (om het zo maar even te noemen, ik haat het om hier over te shrijven) en de rest dus spotting...Is dit normaal? Ik weet dat hormoonimbalans kan leiden tot onregelmatig bloedverlies. En het toevoegen van T aan je systeem zorgt wel voor een hormoonimbalans, maar ook voor zolang? Heeft iemand hier ervaring mee?
Thanks!
Eerste paar weken, hormonen
-
Mr.X
-
Jake
Re: Eerste paar weken, hormonen
De eerste maand merkte ik wel wat meer dan jij nu omschrijft, maar het komt heel vaak voor dat mensen die met gel beginnen een wat tragere start hebben. Op den duur maakt het niet uit of je gel of injecties gebruikt. Ik moet wel zeggen dat op de libido verhoging en groei "daar beneden" na er nog vrijwel niets was veranderd, de echte veranderingen kwamen pas op gang in de 2e en 3e maand. Ik zou zeggen nog even geduld hebben en dan zul je vast iets meer merken. Zo niet dan kun je overwegen om over te stappen naar injecties.
Ik had geluk met de laatste "shark week" en was het minder erg dan normaal, maar er zijn meer mensen bij wie het eerst erger wordt voordat het helemaal stopt. Als je het niet vertrouwt kun je beter contact opnemen met het VU.
Ik had geluk met de laatste "shark week" en was het minder erg dan normaal, maar er zijn meer mensen bij wie het eerst erger wordt voordat het helemaal stopt. Als je het niet vertrouwt kun je beter contact opnemen met het VU.
-
FabianGZ
Hey,
Ik ben ook van plan met de gel te beginnen, dus ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Welke gel gebruik je....? Androgel, Tostran of Testim....?
En mag ik je vragen wat jouw dosis is op dit moment...?
Is natuurlijk per persoon verschillend uiteindelijk, maar dan heb ik een beetje een idee.
Hopelijk kan ik zelf binnen nu en twee maanden beginnen, mijn groene licht heb ik vorige week dinsdag gekregen namelijk.
Anyway, 't schijnt inderdaad zo te zijn dat het met de gel in het begin wat langzamer gaat, maar uiteindelijk maakt het op de lange duur niets uit.
Hou ons op de hoogte, zou leuk zijn
Fabian
Ik ben ook van plan met de gel te beginnen, dus ik ben erg benieuwd naar je ervaringen.
Welke gel gebruik je....? Androgel, Tostran of Testim....?
En mag ik je vragen wat jouw dosis is op dit moment...?
Is natuurlijk per persoon verschillend uiteindelijk, maar dan heb ik een beetje een idee.
Hopelijk kan ik zelf binnen nu en twee maanden beginnen, mijn groene licht heb ik vorige week dinsdag gekregen namelijk.
Anyway, 't schijnt inderdaad zo te zijn dat het met de gel in het begin wat langzamer gaat, maar uiteindelijk maakt het op de lange duur niets uit.
Hou ons op de hoogte, zou leuk zijn
Fabian
-
Holden
Ik gebruik de injecties en heb ook wat meer veranderingen ervaren zoals Jake zegt. Uiteindelijk zullen alle veranderingen wel komen en verschilt het natuurlijk ook per persoon, ook zijn de veranderingen langzamer met de gel. Ik heb helemaal geen bloedingen gehad sinds ik aan de testo ben (2.5 maand nu), kan zijn dat dat zo is omdat ik net na mijn ongesteldheid begon met de testo dus werden er (gelukkig) geen nieuwe eitjes geproduceerd.
Ik zou zeggen - gedult hebben. Het komt allemaal nog wel
. (en anders kan je checken met je endo of je wel de goede dosis hebt. Te veel of te weinig kan ook het process belemmeren)
Ik zou zeggen - gedult hebben. Het komt allemaal nog wel
-
Martijn
Bij iedereen werkt de testo weer anders en de een heeft dus snellere verandering dan de ander en verschillende veranderingen. Ik weet het eigenlijk niet meer zo goed hoe snel het ging. Maar ik denk dat ergens bij de 2e maand mijn stem duidelijk aan het zakken was. Hoewel ik na 2 weken dat al voelde en ja vooral de libido. En als je het niet vertrouwd met je periode bezoek dan even een arts. Ik had ook effe een dingetje en vertrouwde het niet en toen maar gevraagd aan de endocrinoloog, het was niets, maar het scheelt wel veel zorgen.
@fabian Als je gel wilt geef dit wel aan bij het umcg, want ik kreeg gewoon sustanon mee zonder te overleggen dat gel ook een mogelijkheid was.
@fabian Als je gel wilt geef dit wel aan bij het umcg, want ik kreeg gewoon sustanon mee zonder te overleggen dat gel ook een mogelijkheid was.
Het leven jaagt geen angst meer aan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
ik heb al zo ver moeten kruipen
Het laatste stuk zal ook wel gaan,
tot ik ga staan
-
FabianGZ
Thanks voor de tip Martijn, zal het duidelijk overleggen met de Gynaecoloog tegen die tijd.
-
Mr.X
Hey!
Bedankt voor de informatie! Ik denk ook dat de gel veel langzamer is. Op zich niet erg. Deze week dacht ik dat mijn stem wat aan het veranderen is. Na 5 weken zo slecht nog niet
Helaas is dat gebloed nog steeds niet voorbij, en ik begin mij steeds meer zorgen te maken. Ik heb meerdere fora bezocht en gekeken of andere transmannen hier last van hadden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik ben nu al een maand of zo aan het spotten. Het is nooit veel, soms maar 1x per dag. Maar toch, het is er en blijkt niet weg te gaan. Omdat dit zo'n vrouwelijk probleem is wil ik eigenlijk niet naar een dokter gaan. Ik schaam me echt teveel hiervoor. Stiekem hoop ik dat het gewoon door te testosteron komt, maar het duurt zo wel heel lang....IK baal zo ontzettend en het begint mij depressief te maken. Eindelijk ben ik aan de testosteron, en dan maakt mijn lichaam het meer dan duidelijk dat het toch vrouwelijk is. Why can't I catch a break? :<
Iemand die hier toch iets meer over weet?
Bedankt voor de informatie! Ik denk ook dat de gel veel langzamer is. Op zich niet erg. Deze week dacht ik dat mijn stem wat aan het veranderen is. Na 5 weken zo slecht nog niet
Helaas is dat gebloed nog steeds niet voorbij, en ik begin mij steeds meer zorgen te maken. Ik heb meerdere fora bezocht en gekeken of andere transmannen hier last van hadden, maar dat blijkt niet zo te zijn. Ik ben nu al een maand of zo aan het spotten. Het is nooit veel, soms maar 1x per dag. Maar toch, het is er en blijkt niet weg te gaan. Omdat dit zo'n vrouwelijk probleem is wil ik eigenlijk niet naar een dokter gaan. Ik schaam me echt teveel hiervoor. Stiekem hoop ik dat het gewoon door te testosteron komt, maar het duurt zo wel heel lang....IK baal zo ontzettend en het begint mij depressief te maken. Eindelijk ben ik aan de testosteron, en dan maakt mijn lichaam het meer dan duidelijk dat het toch vrouwelijk is. Why can't I catch a break? :<
Iemand die hier toch iets meer over weet?
-
Anon20180501
Nee, sorry, weet ik niets van Mr.X
Ik begrijp je schaamtegevoelens wel maar het zal neem ik aan niet de eerste en enige keer zijn dat je in een positie terecht bent gekomen waarin je je schaamtegevoel even moest parkeren. Neem geen risico, je ben al zo ver.
Elke dokter met een beetje gevoel en fatsoen zal dit begrijpen en je met respect behandelen.
Liefs Daniéla
Ik begrijp je schaamtegevoelens wel maar het zal neem ik aan niet de eerste en enige keer zijn dat je in een positie terecht bent gekomen waarin je je schaamtegevoel even moest parkeren. Neem geen risico, je ben al zo ver.
Elke dokter met een beetje gevoel en fatsoen zal dit begrijpen en je met respect behandelen.
Liefs Daniéla
-
Derk
Mijn stem begon pas na 5 maanden te zakken, of dat dan komt door de hele lage dosis waar ik mee moest beginnen of gewoon door mijn genen dat weet ik niet :p En nu na 2 jaar + 3 maanden heb ik nog steeds maar nauwelijks baardgroei terwijl iemand met dezelfde dosis als ik misschien al na één jaar een baard kan laten staan.. is gewoon voor ieder persoon/lichaam anders, volgens mij hoef je je er geen druk over te maken!