PIG vs VU

Heleen

Re: PIG vs VU

Bericht door Heleen »

Daniéla schreef:... de zorgverzekeraar eist minimaal 1 jaar RLE voordat ze overgaan tot het vergoeden van de hormonen ....
Da's zeker nieuw dan ;) .De RLE begint met groen licht na de diagnostische fase en (min of meer gelijktijdig) hormoongebruik. Dus dat zou betekenen dat je 1 jaar (voorgeschreven) hormoongebruik uit eigen zak moet betalen. Had ik nog niet van gehoord ....
Venka

Bericht door Venka »

Ik vind het vreemd, ik krijg nu mijn snoepjes via mijn huisarts en ik krijg 75% vergoed en de rest word verrekent met mijn eigen risico. Dus dan moet dat ook via het PIG zo zijn of het ziekenhuis waar de endocrinoloog werkt.
LauraB

Bericht door LauraB »

Volgens mij behoor je een deel (ex eigen bijdrage, eigen risico, etc) van de hormonen vergoed te krijgen. Of je nu gesprekken hebt bij het VU of het PIG en of je nu de hormonen voorgeschreven krijgt via de huisarts of endo.

Ik spreek hier theoretisch. De nul meting waar ik vanmiddag een aantal buisjes voor afgegeven heb word in ieder geval vergoed. Deze loopt via mijn huisarts. Over een paar weekjes hoop ik aan de androcur en progynova te beginnen.

Ik heb geef momenteel mezelf 'groen licht'. Met de huidig gepubliceerde cijfers van het VU begint mijn diagnostische fase ergens tussen december 2013 en augustus 2014.
Anon20180501

Bericht door Anon20180501 »

Stom stom stom, als ik teveel aan mijn hoofd heb kan ik beter 3 x nadenken voor ik op versturen druk....
Natuurlijk eisen de zorgverzekeraars niet 1 jaar RLE voor ze overgaan op vergoeden van de hormonen maar 1 jaar RLE voor de srs.

Meteen na aanmelding bij de P.I.G. kreeg ik een recept voor de hormonen omdat ik daarmee al zelfstandig begonnen was. ik leefde ook al 10 jaar als vrouw. Mijn huisarts en mijn kinderen hadden een formulier ondertekend dat als bewijs hiervoor diende maar dat was voor mijn zorgverzekeraar geen reden om over te gaan tot vergoeding van de srs. Daarvoor moest ik minimaal 1 jaar bekend zijn bij de P.I.G. en deze moest dat ook kunnen bevestigen.

Sorry voor de verwarring die ik veroorzaakt heb. :oops:

Liefs Daniéla
Paul

Bericht door Paul »

No problem Daniela!
Sid

Bericht door Sid »

Nog ff een vraagje maar welke verzekering hebben jullie? ik heb me ook aangemeld bij het pig maar maak me wel zorgen of alles wel gewoon vergoed wordt dan, ik zit zelf bij ONVZ..
Anon20180501

Ik het CZ, Jakey.

Ik dacht dat de regels voor wat betreft het vergoeden van eerste- en tweedelijnszorg universeel waren binnen NL...

Liefs Daniéla
LauraB

Bericht door LauraB »

Klopt Daniéla. Het enige dat wel kan meespelen is dat er mogelijk geen contract met het PIG is voor tweedelijnszorg. Als je dan geen restitutie polis heb maar een natura polis kun je wel eens niet vergoed krijgen omdat de verzekering vind je ergens anders, waar ze wel een contract mee hebben, beter af bent. Zei het niet dat er voor GD ergens anders dan het PIG en de VU niet bestaat. Daar houd echter een verzekeraar geen rekening mee. Tweedelijnshulp is voor heel veel psychologische problemen waar je bij heel veel psychologen en ggz instellingen terecht kunt.
Anon20180501

Hai Laura,

Wel of geen contract zou inderdaad kunnen meespelen maar in mijn geval is het zo dat het CZ geen contract met de P.I.G heeft en ik een zorg in Natura polis heb.
Toch heb ik niets voor hoeven schieten, heb maar 1 keer 20,- € eigen bijdrage (normaal per sessie) betaald en van de eindafrekening eenmalig 100,- €. Beide bedragen achteraf per automatische incasso.
Maar we hadden het er al eerder over, zorgverzekeraars en vergoedingen. :? Ik zou nooit van mijn reactie uitgaan maar zelf navraag gaan doen bij je verzekeraar.

Liefs Daniéla
Sid

Bericht door Sid »

ok dankje :) voor de info, ik wilde eind dit jaar gaan overstappen op cz of zilveren kruis dus die vergoeden het in ieder geval als ik het goed begrijp :)