Back on topic
Gisteren met mijn huisarts gesproken en heb hem de groen licht papieren overhandigd en uitgelegd dat hij mij moest aanmelden voor behandeling door een endocrinoloog.Gisteren heeft hij de aanvraag en mijn papieren van het P.I.G. door gefaxt.Vanmorgen werd ik gebeld door het secretariaat van het M.S.T. dat ik op 20-08 een afspraak heb met Dr. Derksen https://www.mst.nl/internegeneeskunde/o ... n/derksen/" target="_blank
Vanmorgen gelijk ook een mail de deur uitgedaan richting Alwin Man, mijn psych van het P.I.G., zodat hij ook een mail met een begeleiding kan sturen naar Dr. Derksen,dus word vervolgd neem ik aan.
Ik heb begrepen van de vrouw die ik sprak dat er in het m.s.t. in Enschede 3 endocrinologen werken die hormoon begeleiding doen voor transseksuelen.Dit is dus goed nieuws voor mensen die in het oosten/noorden wonen en het alternatieve traject volgen en dus niet meer aangewezen zijn op het Haga ziekenhuis in Den Haag of het VUmc.
Ervaringen met het (Endocrinologie )M.S.T. in Enschede
-
Venka
-
Anon20180501
Re: Ervaringen met het (Endocrinologie )M.S.T. in Enschede
Gefeliciteerd met deze doorstart, Aafke.
-
Venka
Dank je Daniéla,ik ben die 3 maand stoppen ook wel zat hoor.Negen maanden hormonen krijgen om vervolgens 3 maand te stoppen is een hel.Alles wat vervrouwelijkte word weer mannelijker,gadverdamme.Ik heb mijzelf nog nooit zo vies gevoeld en nu maar hopen dat het bloed dadelijk goed is en dat het een go word.
-
Anon20180501
Hai Aafke,
Lijkt me ook vreselijk om tijdelijk te moeten stoppen en de vervrouwelijking weer te zien afnemen. Over een tijdje, een paar weken voor de srs moet ik meen ik alleen met de spyro stoppen. Gelukkig niet met beide zoals wel eens het geval schijnt te zijn volgens sommigen. (ik vraag me nog steeds af of ik dat toen wel goed gehoord heb...) Als de testowaarde dan weer zal stijgen verwacht ik daar tot een paar weken na de srs toch wel enige last van te hebben.
Je was toch gestopt omdat ze een nulmeting wilde hebben maar zijn er in al die tijd daarvoor geen enkele keer een bloedonderzoek en andere medische onderzoeken gedaan bij je? Het lijkt me wel dat als je eerder geen last hebt gehad van de hrt dat je je nu niet al te veel zorgen hoeft te maken, al besef ik ook dat dat geen enkele zekerheid biedt.
Liefs Daniéla
Lijkt me ook vreselijk om tijdelijk te moeten stoppen en de vervrouwelijking weer te zien afnemen. Over een tijdje, een paar weken voor de srs moet ik meen ik alleen met de spyro stoppen. Gelukkig niet met beide zoals wel eens het geval schijnt te zijn volgens sommigen. (ik vraag me nog steeds af of ik dat toen wel goed gehoord heb...) Als de testowaarde dan weer zal stijgen verwacht ik daar tot een paar weken na de srs toch wel enige last van te hebben.
Je was toch gestopt omdat ze een nulmeting wilde hebben maar zijn er in al die tijd daarvoor geen enkele keer een bloedonderzoek en andere medische onderzoeken gedaan bij je? Het lijkt me wel dat als je eerder geen last hebt gehad van de hrt dat je je nu niet al te veel zorgen hoeft te maken, al besef ik ook dat dat geen enkele zekerheid biedt.
Liefs Daniéla
-
Venka
Mijn huisarts heeft wel bloed testen gedaan en die waren oke op bepaalde lever waarden na die waren iets verhoogt.Maar er is geen 0 meting gedaan en dat is wat een endocrinoloog wel wil hebben.Maar wat is spyro dan,daar heb ik nog nooit van gehoord.
-
Anon20180501
Ipv met Androcur ben ik begonnen met spironolacton. Heeft dezelfde uitwerking maar wordt niet in Nederland voorgeschreven.
Mijn endo wilde na overleg met een aan het VUmc gelinkte endo mij aan de andro krijgen maar dat vond ik geen goed idee.
Ik was spyro namelijk gewend, had nergens last van en op dat moment zag het er nog naar uit dat ik op zeer korte termijn de
srs zou ondergaan, om dan nog over te stappen vond ik onzin en niet nodig.
Mijn endo wilde na overleg met een aan het VUmc gelinkte endo mij aan de andro krijgen maar dat vond ik geen goed idee.
Ik was spyro namelijk gewend, had nergens last van en op dat moment zag het er nog naar uit dat ik op zeer korte termijn de
srs zou ondergaan, om dan nog over te stappen vond ik onzin en niet nodig.
-
Ilse
hoi aafke,
allereerst fijn dat het zo voorspoedig voor jou verloopt met de afspraken bij het MST, zodat je het mooi op je fietsie kan doen
je had toch ook al borsten?
en je vetverdeling en je gezicht zullen in de 9 maand toch ook wel vrouwelijker zijn geworden?
kijk er echt vanop dat na een proces van 9 maand toch weer een ommezwaai zichtbaar is
groetjes mieke
allereerst fijn dat het zo voorspoedig voor jou verloopt met de afspraken bij het MST, zodat je het mooi op je fietsie kan doen
ik keek wel op van het bovenstaande, als je al 9 maanden aan de hormonen bent geweest, veranderd dan alles weer naar het mannelijke?Aafke schreef:Alles wat vervrouwelijkte word weer mannelijker,gadverdamme.
en je vetverdeling en je gezicht zullen in de 9 maand toch ook wel vrouwelijker zijn geworden?
kijk er echt vanop dat na een proces van 9 maand toch weer een ommezwaai zichtbaar is
groetjes mieke
Groetjes,
Ilse
Ilse
-
Venka
Mieke,Mieke schreef:ik keek wel op van het bovenstaande, als je al 9 maanden aan de hormonen bent geweest, veranderd dan alles weer naar het mannelijke?Aafke schreef:Alles wat vervrouwelijkte word weer mannelijker,gadverdamme.
groetjes mieke
Voor mij gaat het om het totaal plaatje.
Ik draag geen protheses en heb gewoon een 80A B.H. om.Als man heb ik eigenlijk 0 vet op mijn lichaam maar sinds de hormonen heb ik dikkere billen gekregen en daar is niks meer van over.Ook mijn boven benen waren dikker geworden en mijn boven armen ook en die zijn nu weer meer gespierd.Dat was een vriendin ook al opgevallen en was ook verbaasd dat de veranderingen zo snel gaan.Dan is er nog die irritante erecties die weer de kop op steken waar ik helemaal niet op sta te wachten.De haren op mijn benen waren lichter en dunner geworden.Ik hoefde mijn benen maar 1 keer in de week te scheren maar nu moet het om de 3 dagen.Nee ik ben afgelopen 2 maand zeker 7 kilo afgevallen,mijn gewicht (als man was 62K) bleef altijd hetzelfde maar toen ik met hormonen begon ben ik zeker 10K aangekomen en daar is niet veel meer van over.Een weegschaal liegt niet,helaas.Ook de hormoon schommelingen is niet goed voor iemands gemoedsrust.In juni (toen ik stopte) werd ik helemaal gek van mijzelf,waarschijnlijk een hormoon boost omdat testosteron niet meer werd onderdrukt,nu is het wel weer rustig in mijn lichaam.Mijn gezicht (in mijn ogen) is weer slanker geworden terwijl die juist ronder was geworden.
Van dit alles ja daar walg ik van en vind ik niet leuk.Maar of anderen dat ook zo zien,waarschijnlijk niet hoor.Toen ik 2 week geleden bij Dr. Van Ham (second opinion) kwam dacht hij dat ik een echte vrouw was en hij vertelde ook wel dat ik blij moest zijn met gezichtsvorm en mijn bouw want die zijn vrouwelijk.Dat ik zulke dingen hoor is voor mij the story of my life maar mijn eigen beeld over mijzelf is heel anders dan hoe anderen mij zien.Ik hoor zo vaak dat als mensen mij niet kennen dat zei verbaasd zijn dat ik geen geboren vrouw ben.Maar ja je eigen beeldvorming kan ook heel destructief zijn hoor en omdat te accepteren is verdomd moeilijk en dan helpt 3 maanden stoppen niet echt.
-
Ilse
hoi Aafke,Aafke schreef: Van dit alles ja daar walg ik van en vind ik niet leuk.Maar of anderen dat ook zo zien,waarschijnlijk niet hoor.Toen ik 2 week geleden bij Dr. Van Ham (second opinion) kwam dacht hij dat ik een echte vrouw was en hij vertelde ook wel dat ik blij moest zijn met gezichtsvorm en mijn bouw want die zijn vrouwelijk.Dat ik zulke dingen hoor is voor mij the story of my life maar mijn eigen beeld over mijzelf is heel anders dan hoe anderen mij zien.Ik hoor zo vaak dat als mensen mij niet kennen dat zei verbaasd zijn dat ik geen geboren vrouw ben.Maar ja je eigen beeldvorming kan ook heel destructief zijn hoor en omdat te accepteren is verdomd moeilijk en dan helpt 3 maanden stoppen niet echt.
kan me heel goed voorstellen dat je het niet leuk vind, dat al het vrouwelijke weer enigszins terug gaat naar het mannelijke ten gevolge van het stoppen met de hormonen.
je voelde je er zo goed bij en je was er ook mee op de goede weg voor jezelf, maar we hopen dat je z.s.m. weer kan beginnen na je afspraak op 20-8.
dat wat je verteld over je eigen beeld, dat lijkt me ook voor velen van ons nog best een moeilijke stap om daar overheen te kunnen te stappen,
is dat gevoel bij jou ook minder geworden naarmate je langer in het transitieproces zit?
misschien dat de gevorderden onder ons er iets meer van kunnen zeggen en dat het misschien pas na een paar jaar minder wordt?
maar ja dat zal voor elk persoon ook weer verschillend zijn.
groetjes mieke
Groetjes,
Ilse
Ilse
-
Anon20180501
Hai Mieke,
Mijn buurvrouw zei laatst; "je ziet er steeds vrouwelijker uit, je gezicht is ronder geworden"
Jullie hoef ik niet uit te leggen waarom maar haar dus wel.
Tegen mij zeiden ze al vaak mevrouw nog voor ik wist dat ik er een was (ongeveer net zo als Aafke overkomen) maar toch zie ik zelfs nu nog dingen aan mijn gezicht die nog wat verbeterd kunnen worden.
Ik hoop dat de werking van de hrt lang genoeg aanhoudt want ook mijn borstjes (A-cup) mogen (hoeft niet perse) gerust een maatje groter.
Liefs Daniéla
Mijn buurvrouw zei laatst; "je ziet er steeds vrouwelijker uit, je gezicht is ronder geworden"
Jullie hoef ik niet uit te leggen waarom maar haar dus wel.
Tegen mij zeiden ze al vaak mevrouw nog voor ik wist dat ik er een was (ongeveer net zo als Aafke overkomen) maar toch zie ik zelfs nu nog dingen aan mijn gezicht die nog wat verbeterd kunnen worden.
Ik hoop dat de werking van de hrt lang genoeg aanhoudt want ook mijn borstjes (A-cup) mogen (hoeft niet perse) gerust een maatje groter.
Liefs Daniéla