Plaats het ook maar even hier nadat ik de linkjes via FB heb gedeeld.
Zoals bekend is er in Rusland een wet aangenomen die eigenlijk het spreken over relaties, anders dan hetro, verbiedt. In de korte tijd dat die wet van kracht is lijkt deze wet uit te werken als vrijbrief voor anti- homo en trans geweld.
Volgend jaar zijn de olympische winterspelen in Rusland. Stephen Fry heeft een goed betoog geschreven om de winterspelen te boycotten. Hieronder staan de linkjes van de nederlandse versie, de engelse versie en een linkje naar de wikipedia pagina van meneer Fry.
De Nederlandse versie.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opi ... waad.dhtml" target="_blank
De Engelse versie vanaf de Website van Stephen Fry zelf.
http://www.stephenfry.com/2013/08/07/an ... d-the-ioc/" target="_blank
Wikipedia Stephen Fry.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Stephen_Fry" target="_blank
Besef je alsjeblieft dat als je in een land woont waar deze wet van kracht is en je bent als trans geboren dat in je doel geslacht naar buiten gaan uitgelegd kan worden als "het maken van propaganda". Dat als je in zo een land slachtoffer van geweld wordt, de dader beschermd is en jij niet.
Levendula
Moedertje Rusland.
-
Barbarella
Moedertje Rusland.
Na mij de zondvloed!
-
Venka
Re: Moedertje Rusland.
Zo denk ik er ook over hoor maar in de praktijk blijkt vaak dat sport en daar aan verbonden het grote geld belangrijker is dan rechten voor seksuele vrijheid.De hele wereld maakt zich er druk om maar als het puntje bij het paaltje komt dan gaan de sporters er braaf heen en de hele wereld gaat braaf sport kijken en maken zich niet meer druk om wat er speelt.Zijn de spelen afgelopen zul je zien dan komen alle docu,s op t.v. hoe erg het gesteld is met de vrijheid en dan zegt iedereen oh en ah wat erg maar de maanden er voor wel allemaal sport kijken.
Zo gaat het toch ook met dat voetbal in Brazilie,mensen moeten hun huizen verlaten omwille van hotels.De infrastructuur voor de bewoners zelf is een drama maar voor het voetbal komt het prima in orde.Hoeveel mensen leven er niet onder de armoede grens,geen scholing,zijn of doen aan drugs en geen haan die er naar kraait naar alle ellende want het grote voetbal is belangrijk voor het land.Kijk maar naar zuid-Afrika,wat heeft dat voetbal nu opgeleverd voor de bewoners 0,0 maar die stomme prestige van al die organisaties,regeringsleiders oh dat is zo belangrijk en ik voorspel dat niemand die er toe doet een statement maakt en netjes zijn/haar mond dicht houd.Kortom hoe goed de acties ook bedoeld zijn is toch zonder van de energie want het gaat niet helpen.
Zo gaat het toch ook met dat voetbal in Brazilie,mensen moeten hun huizen verlaten omwille van hotels.De infrastructuur voor de bewoners zelf is een drama maar voor het voetbal komt het prima in orde.Hoeveel mensen leven er niet onder de armoede grens,geen scholing,zijn of doen aan drugs en geen haan die er naar kraait naar alle ellende want het grote voetbal is belangrijk voor het land.Kijk maar naar zuid-Afrika,wat heeft dat voetbal nu opgeleverd voor de bewoners 0,0 maar die stomme prestige van al die organisaties,regeringsleiders oh dat is zo belangrijk en ik voorspel dat niemand die er toe doet een statement maakt en netjes zijn/haar mond dicht houd.Kortom hoe goed de acties ook bedoeld zijn is toch zonder van de energie want het gaat niet helpen.
-
Anon20210626
een heftig stukje van Stephen Fry. Hij neemt geen blad voor de mond en hoewel er parallellen zijn, gaat hij wel heel ver in deze vergelijking. De kern klopt wel en de timing is erg goed gezien de weigering van Obama om Poetin te ontmoeten . Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen en vooral hoe sporters hierin stelling gaan nemen.
Renée
Renée
Overigens ben ik van mening dat Carthago moet worden verwoest.
-
Anon20180501
Het is fout wat er gebeurt maar als universele mensenrechten als maatstaf dienen voor toewijzing van sporttoernooien zouden heel veel landen afvallen als kandidaat.
Ook westerse landen die menen beschaafdheid te hebben uitgevonden.
Hoe meer druk men uitoefent op het beleid van een land hoe meer men de eigen identiteit zal gaan bewaken en daarvan is meestal het lijdend voorwerp het kind van de rekening. Gepast protesteren mag, moet zelfs, maar zorg dan eerst dat jezelf niets te verwijten valt en aangezien nagenoeg elk land, ook Nederland, mensenrechten schendt zijn we eigenlijk allemaal wel op een of andere manier het kind van de rekening.
Liefs Daniéla
Ook westerse landen die menen beschaafdheid te hebben uitgevonden.
Hoe meer druk men uitoefent op het beleid van een land hoe meer men de eigen identiteit zal gaan bewaken en daarvan is meestal het lijdend voorwerp het kind van de rekening. Gepast protesteren mag, moet zelfs, maar zorg dan eerst dat jezelf niets te verwijten valt en aangezien nagenoeg elk land, ook Nederland, mensenrechten schendt zijn we eigenlijk allemaal wel op een of andere manier het kind van de rekening.
Liefs Daniéla
-
Barbarella
Aafke Je reactie leest als een betoog voor het "bij de pakken neerzitten" , Je voorspelt dat niemand die er toe doet een statement maakt.
De link die ik plaatste is van iemand die er toe doet, Stphen Fry. gericht aan de eerste minster David Cameron en het IOC. Dit is vergelijkbaar met een een open brief van Paul de Leeuw aan mark Rutte en het IOC.
We hebben hier in het westen geen homo-en trans rechten omdat mensen van te voren stelden dat het geen zin heeft om voor die rechten op te komen, we hebben die rechten dankzij mensen die zo moedig waren tegen de stroom in te gaan. Die rechten zijn niet vanzelfsprekend en die kunnen weer teruggedraaid worden. En eigenlijk zijn die door de wet in Rusland al deels teruggedraaid omdat zowel sporters als journalisten die naar Rusland gaan zich niet uit kunnen spreken.
Houd er ook rekening mee dat geluiden van verzet vanuit het westen een hart onder de riem is voor homo's en transen in Rusland. En dat heeft dus wel zin.
Renee, Ik vind de vergelijking met Nazi Duitsland meer dan terecht in dit geval. Ik hoop ook dat er storters openlijk stelling in nemen. Het IOC heeft gezegd dat ze het dillema via "stille diplomatiek"willen oplossen. Dit klinkt voor mij als lafhartig "Zwijgend toestemmen" .
Daniela, Ik ben het niet met je eens dat omdat Nederland ook mensenrechten schend dat we ons niet uitkunnen spreken tegen een ander land dat grootschalig de mensen rechten schend.
Levendula
De link die ik plaatste is van iemand die er toe doet, Stphen Fry. gericht aan de eerste minster David Cameron en het IOC. Dit is vergelijkbaar met een een open brief van Paul de Leeuw aan mark Rutte en het IOC.
We hebben hier in het westen geen homo-en trans rechten omdat mensen van te voren stelden dat het geen zin heeft om voor die rechten op te komen, we hebben die rechten dankzij mensen die zo moedig waren tegen de stroom in te gaan. Die rechten zijn niet vanzelfsprekend en die kunnen weer teruggedraaid worden. En eigenlijk zijn die door de wet in Rusland al deels teruggedraaid omdat zowel sporters als journalisten die naar Rusland gaan zich niet uit kunnen spreken.
Houd er ook rekening mee dat geluiden van verzet vanuit het westen een hart onder de riem is voor homo's en transen in Rusland. En dat heeft dus wel zin.
Renee, Ik vind de vergelijking met Nazi Duitsland meer dan terecht in dit geval. Ik hoop ook dat er storters openlijk stelling in nemen. Het IOC heeft gezegd dat ze het dillema via "stille diplomatiek"willen oplossen. Dit klinkt voor mij als lafhartig "Zwijgend toestemmen" .
Daniela, Ik ben het niet met je eens dat omdat Nederland ook mensenrechten schend dat we ons niet uitkunnen spreken tegen een ander land dat grootschalig de mensen rechten schend.
Levendula
Na mij de zondvloed!
-
Venka
Ja dat klopt,ik leg mij er ook bij neer want jij en ik maken niet het verschil - hoe graag ik het ook anders zou zien - P, De leeuw lol dat zijn dus mensen die er niet toe doen tenzij zij enorm veel mensen achter zich weten te krijgen maar zoals met alles,wij allen zijn individualisten en de gehele maatschappij ook. Ik kan mij verhalen herinneren dat mijn Opa met al zijn zoons (dus ook mijn vader) in de jaren 80 gingen demonstreren tegen kern wapens.Toen was er nog eensgezindheid en dat is er anno 2013 niet meer en iedereen preekt alleen maar voor eigen parochie en niet voor het grote geheel.Levendula schreef:Aafke Je reactie leest als een betoog voor het "bij de pakken neerzitten" , Je voorspelt dat niemand die er toe doet een statement maakt.
Weet je wat een statement is,als Rutte op gaat staan en zegt,zolang er geen gelijke rechten zijn gaat er geen sporter met een NL paspoort naar Rusland.Zolang er geen gelijke rechten zijn worden er geen banden met Rusland aangehaald e.t.c. maar dat gebeurt niet omdat Europa (en dus NL ook ) afhankelijk is van Rusland.Dus wie moet een statement maken.........................
-
Anon20180501
Hai Levendula,
Het gaat om het aankomen en het effect van het protest, preken van personen en landen die zelf niet getuigen van onbesproken gedrag zullen weggehoond worden en met jij-bakken beantwoord.
Sommige celebs hebben het over 'boycotten die spelen' en dat zeiden ze ook over oa China en het wk-voetbal in Argentinië maar als de spelen in bv de USA worden gehouden waar de mensenrechten met voeten worden getreden zwijgt men in alle talen. Ook door dit soort van koude oorlog retoriek kan het protest een averechts effect sorteren.
Liefs Daniéla
Het gaat om het aankomen en het effect van het protest, preken van personen en landen die zelf niet getuigen van onbesproken gedrag zullen weggehoond worden en met jij-bakken beantwoord.
Sommige celebs hebben het over 'boycotten die spelen' en dat zeiden ze ook over oa China en het wk-voetbal in Argentinië maar als de spelen in bv de USA worden gehouden waar de mensenrechten met voeten worden getreden zwijgt men in alle talen. Ook door dit soort van koude oorlog retoriek kan het protest een averechts effect sorteren.
Liefs Daniéla
-
Jannet V
Levendula schreef
In dit geval zijn het niet enkel de plaatselijke slachtoffer van deze wet maar ook de sporters en bezoekers van dit sportieve evenement. Als ik zou besluiten om er als supporter heen te gaan, dan ben ik automatisch een lopende propaganda en dus vogelvrij. En dat geld ook voor de sporters al zal dat iets minder zichtbaar zijn. Behalve natuurlijk de wielrenners, de wereldkampioenen mogen niet in de regenboogtrui starten. Te zot voor woorden. Er is zeker een parallel met de spelen in 1936 en ik vind dat de wereld het zich niet kan veroorloven om de zelfde fout nogmaals te maken. Zoals Stephen Fry en in zijn kielzog Arthur Japin in Nederland hun premier een brief gestuurd hebben, zo zou dit als een sneeuwbal de wereld moeten veroveren. Wat er in Rusland gebeurt hoort niet en met "Wir haben es nicht gewüst!" komen we deze keer niet weg. Want nu weten we heel goed wat er aan de hand is.Besef je alsjeblieft dat als je in een land woont waar deze wet van kracht is en je bent als trans geboren dat in je doel geslacht naar buiten gaan uitgelegd kan worden als "het maken van propaganda". Dat als je in zo een land slachtoffer van geweld wordt, de dader beschermd is en jij niet.
Samen hand in hand door de stormen van de stilte langs het eindeloze strand, ...was ik een stukje van jou. Nu de wind is gaan liggen, rust jij als herinnering in mij.
-
Freetouch
Obama heeft inmiddels al met Poetin gebeld.... dus ook daar lijkt het allemaal erger dan dat het is, want ook Obama moet kleur bekennen en kan zich geen ruzie met Rusland veroorloven...Renée schreef:een heftig stukje van Stephen Fry. Hij neemt geen blad voor de mond en hoewel er parallellen zijn, gaat hij wel heel ver in deze vergelijking. De kern klopt wel en de timing is erg goed gezien de weigering van Obama om Poetin te ontmoeten . Ik ben benieuwd naar verdere ontwikkelingen en vooral hoe sporters hierin stelling gaan nemen.
Renée
“good enough”
-
Veronica
Liever geen koele reacties tussen Rusland en VS, dat kunnen wij absoluut niet gebruiken met de huidige situatie op de wereld.