uehm...

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

uehm...

Bericht door Fay »

Dus, ok, ik ben 43, ik herken een hele berg signalen van een midlife crisis, en is er in de midlife crisis blijkbaar een lage lage produktie testosteron, die daarbovenop nog eens nog bijna kompleet verdwenen is door de hrt?

Ik ben er niet uit of dat nu juist goed of niet goed is voor mij,of ik nu juist daardoor zou moeten opbloeien of neergaan

Feit is ,dat ik het iig totaal niet meer weet, en inmiddels vrij aangenaam vertoef in dat grote niet weten, volledig geaccepteerd

Bron: http://www.midlifecrisisz.nl/midlifecri ... ml#more-22" target="_blank

Midlifecrisis of hormonaal probleem?
Een reactie plaatsen

Als een man een midlife crisis heeft, is de kans groot dat hij geregeld steen en been klaagt over alles en iedereen in zijn omgeving: z’n werk is geestdodend, z’n baas een ploert, de kinderen een blok aan z’n been en trouwens, op z’n partner is ‘ie ook volledig uitgekeken. Sterker nog, met terugwerkende kracht vraagt hij zich af wat hij ooit in haar gezien heeft.

Natuurlijk, leuk is anders: zo’n mopperende man om je heen is soms erg moeilijk te verdragen. Maar pas op dat je niet álle symptomen en gedragingen klakkeloos toeschrijft aan de midlife crisis. Het komt niet op grote schaal voor, maar er zou ook sprake kunnen zijn van een hormonaal probleem: de andropauze.
Verschil andropauze en midlifecrisis

Een midlifecrisis is een levensfase, de crisis ligt dus voornamelijk op geestelijk vlak. Bij de andropauze daarentegen speelt het probleem op hormonaal niveau: de vermindering van de aanmaak van testosteron. Testosteron is het hormoon dat ervoor zorgt dat mannen met hun gaspedaal spelen, hun sla nooit opeten en voortijdig kaal worden. In eerste instantie zou je dan ook geneigd zijn te denken dat een graadje minder testosteron helemaal geen kwaad kan. Dat ís ook zo, maar wanneer de aanmaak te snel afneemt, kunnen er diverse (lichamelijke en psychische) problemen ontstaan.
Symptomen van de andropauze

Heeft een man een testosterontekort, dan is hij vaak slecht gehumeurd en heeft hij een slechte nachtrust. Hierdoor is hij moe en geprikkeld. Ook vergeetachtigheid, overmatig zweten en verminderde spierkracht kunnen tot de verschijnselen behoren, net zoals gewichtstoename. Sommige mannen krijgen daarnaast ook last van problemen die zij vaak als erg gênant ervaren, zoals verminderde lichaamsbeharing, een afnemend libido of problemen met (krijgen of houden van) de erectie.

Bij een vermoeden van een hormonale stoornis moet contact worden opgenomen met de huisarts. Deze zal vervolgens door middel van een bloedtest vaststellen of er sprake is van een testosterontekort. Ook andere opties worden onderzocht, zoals suikerziekte en/of problemen met hart en bloedvaten.
Gebruikersavatar
Patricia-tgirl
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 aug 2013, 22:45
Gender: Transgender
Locatie: Hilversum

Re: uehm...

Bericht door Patricia-tgirl »

Interessante stelling, is het een midlife crisis of is het een hormonaal probleem?
Ook ik val in jouw leeftijds catergorie Fay, ik ben namelijk 45 jaar.
Alleen weet ik niet of ik te weinig testosteron aanmaak, want volgens mij is dat gehalte sowieso nooit hoog geweest. Ik rij niet noemenswaardig hard ik hou mij meest van tijd aan de aangegeven snelheid. Sla vind ik lekker, zeker in combinatie met de huidige maaltijd salades. En wat betreft het kaal worden, ik heb een volledige haardos. Maar op de rest van mij lichaam valt de beharing mee integenstelling met anderen mannen. Maar die lichaamsbeharing die ik heb scheer ik volledig weg.
Dat geeft volgens mij aan dat ik van nature dus een laag testosteron gehalte heb, wat misschien ook wel bepaald dat ik meer vrouwelijke gevoelens heb en die graag naar boven laat komen.
Ik weet niet of ik dat zo kan stellen? Maar ik geloof wel dat het hormoon huishouden van een mens bepalend is in de gevoelens die een mens heeft. Dus de stelling heeft een man een midlife crisis of een hormoon tekort, gaat volgens mij wel op in die zin dat het twee overlappende verschijnselen zijn.
Fay ik zou als ik jouw zo hoor, proberen je niet teveel te laten beinvloeden hierdoor. Ik weet dat dat makkelijker gezegd dan gedaan is, maar probeer het eens wie weet helpt het?
Liefs Patricia
There's old man on a warm and sunny island
No job, no money, just a smile to call his own
Know what he says?. "The past will only haunt you.
Live for today. Each day's an open door

Don't hurt yourself
Don't hurt yourself
Don't hurt yourself anymore?
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: uehm...

Bericht door Fay »

Neem het niet te serieus, in mijn chaos en zoeken naar antwoorden kwam ik toevallig terecht bij dit onderwerp, geen id of het zo is, is ook niet zo belangrijk

Fay
Fay Ola di jee
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 mei 2023, 11:25
Gender: Trans MtF
Voornaamwoorden: Zij

Re: uehm...

Bericht door Fay Ola di jee »

Goh, ik vond dit bericht van 10 jaar geleden terug , en nu lijk ik echt in een midlife te zitten.

Al een tijdje weet ik niet goed wat ik met mezelf aan moet, niets lijkt zinvol wat het voorheen wel deed.

Best een uitdaging, wat nu?

Srs op de agenda is wel een belangrijke , dat is iig wel zinvol.

We gaan maar weer eens in onszelf graven , en dan is er ook nog de vraag, in welke categorie valt de midlife, vrouw neem ik aan, al ligt het hormonaal complexer