Beginnetje maken... en wachten

Jor
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:14
Gender: Onzeker
Locatie: Brussel

Beginnetje maken... en wachten

Bericht door Jor »

Hey hallo lieve mensen,

Ik vermoed dat dit onderwerp al een oudje zal zijn, maar kon niet echt een eenduidig antwoord vinden.

Ik heb afgelopen weekend besloten om er toch maar eens aan te gaan beginnen. Eigenlijk wist ik al dat ik dit wilde doen, maar er zijn de afgelopen paar weken wat twijfels bij mij weggevallen. Nouja, in ieder geval, ik leef nu even op een roze wolk en ik probeer er maar even van te genieten voor zolang het duurt. Er komen nog genoeg dingen waar ik tegen op zie. Ik moet het die twee lieve schatten van mensen die mij ter wereld hebben gebracht nog gaan vertellen, dus dat zal wel een hele zware klus worden. Kijk er alleszins niet echt naar uit.

Maar... Ik ben vandaag langs geweest bij de zorgverzekeraar en ga morgen een afspraak maken met mijn huisarts voor een doorverwijzing en dan kan het feest beginnen...

En daar komt dan het tweede ding waar ik erg tegen op zie. Want ik vraag mij af hoe lang het vanaf dan allemaal gaat duren. Kan iemand mij dat vertellen? Ik moet misschien van de zorgverzekeraar naar Amsterdam en ik heb gehoord dat ze daar al een wachttijd van 9 maanden hebben alleen al voor het intake gesprek. Ik zou graag naar Gent toe willen. De wachttijd schijnt korter te zijn en in de praktijk woon ik toch meer in België dan in Nederland, maar het is maar even afwachten wat mijn Nederlandse zorgverzekeraar daar van vind.

Met ‘DE’ operatie ben ik op het moment totaal niet bezig, maar ik zou wel heel erg graag met hormoontherapie willen beginnen. Maar hoe realistisch moet ik zijn voor dat je hier mee kunt beginnen? Hoe zwaar is het psychologisch molentje waar je eerst doorheen moet en mag je voor je groene licht al beginnen met androcure? Dat zou op zich al hele opluchting zijn aangezien het dan in ieder geval mr. T aan banden legt. Mijn haartjes gaan me daar nog jaren dankbaar voor zijn...

En wat ik mij ook af vraag, mag je al met een laserbehandeling beginnen voor dat je je groene licht krijgt? Eigenlijk zou ik al langzaam willen gaan beginnen met Reallifen en ik denk dat dat zonder mijn niet te verschminken baard een stuk prettiger gaat zijn.

Ow ow, wat een vragen allemaal. Ik voel me op het moment net een klein kindje dat drammerig d’r mondje vol met snoepjes wilt proppen, ondanks dat ze weet dat je er het best maar ééntje tegelijk kunt eten. Nouja, klinkt misschien bekend voor sommigen, maar als je dan al zo lang alles aan het uitstellen bent dan wil je ineens alles tegelijk gaan doen.

Groetjes,

Johanna
Joyce
Berichten: 357
Lid geworden op: 31 mar 2012, 13:55
Gender: Vrouw
Locatie: Wezep

Re: Beginnetje maken... en wachten

Bericht door Joyce »

Hoi Johanna

Intake heeft bij mij maar 14 dagen geduurd (februari 2012)

Na 6 weken kreeg ik bericht dat ik door ga naar de volgende ronde

Om naar de volgende ronde te gaan moet je een wachttijd reserveren van ca. 16 maanden (is mij door VU gezegd) :evil:

Groetjes

Jacinda
Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: Beginnetje maken... en wachten

Bericht door Jessy »

Er is een enorm verschil tussen NL en BE. Ik weet niet waar jij onder valt, maar er zijn mensen uit NL die naar BE zijn gekomen en dit met hun verzekering in orde hebben gekregen. Dus eerst daar eens informeren is de boodschap.

In België is het traject alleszins een stuk korter. Als je zeker van je zaak bent, kun je eens je vertrokken bent in 3 jaar klaar zijn. Wachttijden zijn ook niet zo absurd, geloof een paar maanden waar het in NL al 1,5 jaar is.

Laserbehandeling kun je feitelijk altijd doen, indien je bereid bent dit zelf te bekostigen. Zelfde met logopedie.
Als je het vergoed wil hebben zul je op groen licht moeten wachten, en dan zal mogelijk nog niet alles vergoed worden. Sommige dingen worden wellicht door de verzekering beoordeeld of ze noodzakelijk zijn om als vrouw te kunnen leven. En die zijn ongetwijfeld wat strenger dan wij zelf, als het op betalen aankomt.
Maar het hangt ook van jouw verzekering af, en welk pakket je hebt. Navragen dus.

Je baard kun je echt wel wegschminken hoor. Wat je nodig hebt is een goede concealer die de blauwtinten neutraliseert (zijn een beetje oranje-achtig getint, de tegenovergestelde kleur in het kleurenspectrum). Die breng je aan voordat je de foundation doet, en doe je enkel op de te bedekken plaatsen deppend aanbrengen (niet uitsmeren!).
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Beginnetje maken... en wachten

Bericht door Arike »

Het UZG en het VUmc hebben een soort van afspraak (in persoon door psychiater Heylens van het UZG aan mij verteld) dat VU en UZ aanmelders toelaten of naar elkaar verwijzen op basis van de geografische lokatie van je officiele woonplaats. In de praktijk vormt Zeeland en Nederlands Brabant de grens tussen de "verzorgingsgebieden" van beide ziekenhuizen.... Nochtans is het niet onmogelijk om met een Nederlandse zorgverzekering in Gent behandeld te worden (eventueel kan een SRS ook vergoed worden bij Marijke de Cat in Brussel, maar daar moet je dan zelf wel het nodige voor doen)...

Dat geldt overigens ook voor laser en logopedie.... Voor beiden heb ik gewoon bij mijn huisarts verwijsbrieven gehaald die door mijn (Nederlandse) zorgverzekeraar geaccepteerd zijn. Noch daarvoor, noch voor het starten van mijn RLE heb ik op groen licht gewacht.... Ik geef toe dat een werkdag best lang kan zijn, als je afhankelijk bent van concealer en make-up maar het is te doen.... Al ben ik nu blij zonder make-up te kunnen ;) Maar zeker geen spijt van mijn keuze toen, om "om-te-gaan" zonder dat ik dat alles van te voren geregeld had....
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Jor
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 apr 2012, 20:14
Gender: Onzeker
Locatie: Brussel

Re: Beginnetje maken... en wachten

Bericht door Jor »

Aja, merci allemaal voor de antwoorden.

Arike, ik woon officieel in Noord-Brabant (in de praktijk is dat Brussel, maar beide plaatsen zijn een optie voor mij) dus misschien dat ik dan wel onder het grensgebied val. Ik twijfel nog een beetje. Op zich hoor ik ook wel weer goede dingen over Amsterdam. En ik merk dat ik alles allemaal weer veel te snel wil doen en dat die wachttijd misschien wel een gedwongen maar nodige rustige pas gaat zijn.

Ik hoor ook van mensen dat kleine RLE'tjes goed zijn om dingen uit er achter te komen hoe je je voelt. Dus ik ben vandaag lekker naar de IKEA geweest en dat ging eigenlijk met een heel stuk minder angst dan ik van mijzelf gewend ben. De kassaman was wel een beetje zo van 'tja, we zullen maar beleefd doen zeker...', maar over het algemeen zien mensen je niet eens lopen.

Jessy, ik gebruik tegenwoordig een neon-orange lippenstift van een veel te duur merk als ondergrond. 't Helpt wel ontzettend. Ik heb uw advies wel opgevolgd wat betreft de maquillage en ik voel me wel prettiger op straat. Maar ik blijf er bij dat ik geen fan ben van schmink.

Uhm, Jacinda, daar was ik al een beetje bang voor. Dus nu moet je gewoon anderhalf jaar wachten voor je kunt gaan beginnen? Dat is wel een tegenvaller. Nouja, veel succes en sterkte. Op zich ben ik het dan ook wel een beetje eens met Arike dat je de andere dingen dan maar het beste gewoon zelf kunt doen. Maar met hormonen en alles is het toch net allemaal een stuk... effectiever.

Groetjes,

Johanna
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Beginnetje maken... en wachten

Bericht door Arike »

waarschijnlijk vermijdt je wel een hoop gedoe als je je op de UZG aanmeldt met Brussel als woonplaats

Wat betreft verschillen UZG en VU; wachttijden voor de diagnostiek zijn duidelijk korter op de UZG en de houding van de psychiaters op de UZG vind ik gemiddeld iets relaxter dan op de VU (althans diegenen die ik ontmoet heb). Op de UZG heb je bovendien wel een vaste endo.

Wat betreft de verpleging ten tijde van je opname voor de SRS krijgt de VU een + boven de UZG, met name de verpleegafdeling op K12 is zwaar verouderd....

En het belangrijjste m.i. is, als je een SRS wil, dan betekent ziekenhuiskeuze al een eerste keuze tussen chirurg en operatietechniek, dus Monstrey enerzijds en Bouman/Buncamper/Kanhai anderzijds
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"