Een artikel uit de NRC van 21 deceber 2011( niet als pdf want dat was iets te groot maar als printscreen hoop dat het te lezen is.)
Toch blijf ik het gek vinden dat Amerikaanse soldaten die in Irak en Afghanistan mensen mishandelden niet of nauwelijks straf kregen, maar voor het lekken 35 jaar......
Wikileaks leaker, chelsea (was: bradley) manning
-
Engel
-
Nathan90
Re: Wikileaks leaker, chelsea (was: bradley) manning
De 35 jaar is ook puur om anderen af te schrikken. Iedereen die nadacht over eventueel lekken of doorverkopen van informatie denkt daar nu nog wel een tweede keer over na.
-
Rense
De chats zijn destijds zonder toestemming van Chelsea Mannings gepubliceerd. De familie en vrienden van Manning hebben vervolgens gezegd dat Manning op dat moment de chats niet bevestigde alszijnde echt, dat ze geen uitspraak wou doen over genderidentiteit en op dat moment met hij en Bradley wilde worden aagesproken. Veel media hebben zich hier netjes aan gehouden en niets over haar genderidentiteit gezegd.Raisa schreef:Manning had dit enkele jaren geleden al aangegeven in haar chats met hacker Adrian Lamo.
Het verbaast mij best wel dat de sensatiebeluste media er nu pas lucht van heeft gekregen.
manning schreef:I wouldn’t mind going to prison for the rest of my life, or being executed so much, if it wasn’t for the possibility of having pictures of me… plastered all over the world press… as boy…
De reden was waarschijnlijk dat uit de kast komen op dat moment in haar nadeel zou kunnen werken en ze geen idee had hoelang ze in de gevangenis zou zitten. Toen ze eenmaal echt gevangen zat dacht Chelsea blijkbaar toch anders over haar situatie dan in die chats.
Nu is het nieuws omdat Chelsea gisteren zelf uit de kast is gekomen, verklaard heeft dat ze een vrouw is en met zij en Chelsea wil worden aangesproken. De media die er nu aandacht aan besteden doen dat dus op precies het juiste moment: nu Chelsea dat zelf wil.
Dat deze verklaring van Chelsea kwam kort na de uitspraak van de rechter is waarschijnlijk geen toeval.
Chelsea Mannings advocaat gaat nu proberen voor elkaar te krijgen dat ze naar een civiele in plaats van een militaire gevangenis mag zodat ze aan een transitie kan beginnen. Ze zal in beiden gevallen op de mannenafdeling terecht komen. Of haar advocaat nog gaat proberen hier iets aan te doen is niet bekend.
-
LisaM
Dat is niet waar: http://www.nieuws.nl/algemeen/20130822/ ... fghanistanEngel schreef:Een artikel uit de NRC van 21 deceber 2011( niet als pdf want dat was iets te groot maar als printscreen hoop dat het te lezen is.)
Toch blijf ik het gek vinden dat Amerikaanse soldaten die in Irak en Afghanistan mensen mishandelden niet of nauwelijks straf kregen, maar voor het lekken 35 jaar......
Levenslang is een serieuze straf lijkt mij.
En Manning komt weg met 4,5 jaar...
-
Rense
Zowel de datum van voorwaardelijke vrijlating van Robert Bales als van Chelsea Mannings hangen van veel factoren af.LisaM schreef:Dat is niet waar: http://www.nieuws.nl/algemeen/20130822/ ... fghanistanEngel schreef:Een artikel uit de NRC van 21 deceber 2011( niet als pdf want dat was iets te groot maar als printscreen hoop dat het te lezen is.)
Levenslang is een serieuze straf lijkt mij.
En Manning komt weg met 4,5 jaar...
Van Robert Bales is de vewachting dat hij zo'n 10 jaar van zijn straf zal moeten uitzitten.
Van Chelsea Mannings is de verwachting dat ze zo'n 8 jaar van haar straf zal moeten uitzitten, waarvan ze al ruim 3 jaar in voorarrest heeft gezeten.
Er zijn inderdaad beslist Amerikaanse soldaten veroordeeld voor mishandeling en moord in Irak en Afghanistan.
Wanneer wordt beweerd dat Amerikaanse soldaten geen straf kregen en Chelsea Manning wel, gaat dit meestal over de beroemdste video die Mannings liet uitlekken: het schietincident van 12 juli 2007. Hierbij schoot een Amerikaanse helicopter op een groep Afghanen die werden aangezien voor combatanten, en vervolgens op de burgers die de gewonden te hulp schoten. Er vielen 12 doden. De grootste ophef rond deze video kwam doordat er twee kinderen gewond raakten, waarna een lid van de Amerikaanse bemanning nonchalant opmerkte "tjaa, dan moet je maar geen kinderen in een oorlogsgebied brengen". De Amerikaanse helicoptercrew in dit incident is nooit aangeklaagd omdat het Amerikaanse leger van mening was dat er geen regels waren gebroken.
Laatst gewijzigd door Rense op 23 aug 2013, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
-
LisaM
Voordat een helikopterpiloot mag schieten heeft hij eerst clearance gevraagd en gekregen, zo maar even wat burgers neerschieten levert je als soldaat een fikse straf op. Als je soldaten gaat straffen voor fouten die ze in een oorlogs situatie maken, dan kun je net zo goed meteen naar huis gaan en is bijzonder unfair richting de soldaten. Klaag dan de idioot aan die heeft besloten om de soldaten in die positie te brengen.Rense schreef: Er zijn inderdaad beslist Amerikaanse soldaten veroordeeld voor mishandeling en moord in Irak en Afghanistan.
Wanneer wordt beweerd dat Amerikaanse soldaten geen straf kregen en Chelsea Manning wel, gaat dit meestal over de beroemdste video die Mannings liet uitlekken: het schietincident van 12 juli 2007. Hierbij schoot een Amerikaanse helicopter op een groep Afghanen die werden aangezien voor combatanten, en vervolgens op de burgers die de gewonden te hulp schoten. Er vielen 12 doden. De grootste ophef rond deze video kwam doordat er twee kinderen gewond raakten, waarna een lid van de Amerikaanse bemanning nonchalant opmerkte "tjaa, dan moet je maar geen kinderen in een oorlogsgebied brengen". De Amerikaanse helicoptercrew in dit incident is nooit aangeklaagd omdat het Amerikaanse leger van mening was dat er geen regels waren gebroken.
Overigens ben ik ervoor om de kinderen van leidinggevende in een land wat een leger stuurt om oorlog te voeren, ook verplicht mee te laten vechten...
Mijn diepe respect voor Dick Berlijn, jammer dat Rutte geen kinderen heeft.
-
Rense
Het feit dat een piloot clearance krijgt om te schieten betekend niet dat hij vervolgens op alles en iedereen mag schieten, bijvoorbeeld hulpverleners, kinderen etc. In sommige gevallen is er dus reden voor vevolging van een piloot ook al was er clearance verleend. Echter: ik was niet van plan een uitspraak te doen over of het terecht is dat de helicoptercrew niet is aangeklaagd, daarvoor ben ik niet goed genoeg bekend met deze specifieke situatie of met het militair recht. Ik wilde enkel toelichten naar welk incident meestal verwezen wordt als mensen zeggen dat 'Mannings wel straf kreeg en de soldaten die burgers doden niet'.LisaM schreef:Voordat een helikopterpiloot mag schieten heeft hij eerst clearance gevraagd en gekregen, zo maar even wat burgers neerschieten levert je als soldaat een fikse straf op. Als je soldaten gaat straffen voor fouten die ze in een oorlogs situatie maken, dan kun je net zo goed meteen naar huis gaan en is bijzonder unfair richting de soldaten. Klaag dan de idioot aan die heeft besloten om de soldaten in die positie te brengen.
Overigens ben ik ervoor om de kinderen van leidinggevende in een land wat een leger stuurt om oorlog te voeren, ook verplicht mee te laten vechten...
Mijn diepe respect voor Dick Berlijn, jammer dat Rutte geen kinderen heeft.
-
Freetouch
En dat is nu net belachelijk....
Mannings heeft staatsgeheimen gelekt, en niet alleen de beelden van de soldaten die op burgers schoten...
Het lekken van bepaalde informatie heeft vele undercover soldiers, de amerikaanse troepen en special forces in gevaar gebracht.. eigenlijk was het een terroristische actie op eigen troepen!
Dan vind ik 35 jaar erg weinig, maar daar kraait niemand over en schandalig dat zij wellicht over 4,5 jaar alweer vrij rond loopt!
Sorry, het vergelijk slaat nergens op... soldaten die in mission zijn komen voor hele moeilijke beslissingen, en als je denkt dat ze daar niet mee zitten dan zit je goed fout! elke nacht liggen ze er wakker van.
Post Traumatic Stress Syndrome heet dat tegenwoordig...
Mannings heeft staatsgeheimen gelekt, en niet alleen de beelden van de soldaten die op burgers schoten...
Het lekken van bepaalde informatie heeft vele undercover soldiers, de amerikaanse troepen en special forces in gevaar gebracht.. eigenlijk was het een terroristische actie op eigen troepen!
Dan vind ik 35 jaar erg weinig, maar daar kraait niemand over en schandalig dat zij wellicht over 4,5 jaar alweer vrij rond loopt!
Sorry, het vergelijk slaat nergens op... soldaten die in mission zijn komen voor hele moeilijke beslissingen, en als je denkt dat ze daar niet mee zitten dan zit je goed fout! elke nacht liggen ze er wakker van.
Post Traumatic Stress Syndrome heet dat tegenwoordig...
“good enough”
-
Miazara
Er is in de meeste gevangenissen een speciale afdeling waar alle risico gevangen zitten, homo's, transgenders, mogelijke kinder verkrachters, psychische problemen, ouderen. Sommige blijven daar kort, andere hun gehele straf, als chelsea ergens buiten solitary komt dan zal ze daar komen te zitten denk ik.
Code Sorceress
-
Rense
Even een update: van Bales was onbekend hoeveel van zijn levenslange straf hij moest uitzitten. De verwachting gisteren was 10 jaar. VANDAAG is de uitspraak door de rechter gedaan dat Robert Bales niet vervroegd vrij zal komen. Levenslang wordt voor hem dus echt levenslang.Rense schreef:Zowel de datum van voorwaardelijke vrijlating van Robert Bales als van Chelsea Mannings hangen van veel factoren af.
Van Robert Bales is de vewachting dat hij zo'n 10 jaar van zijn straf zal moeten uitzitten.
Of hij de mogelijkheid heeft in beroep te gaan weet ik niet.
http://usnews.nbcnews.com/_news/2013/08 ... arole?lite" target="_blank