geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
Hedwich
Berichten: 1164
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:29
Gender: Vrouw
Locatie: Ede Rockcity!

geslachtswijziging GBA

Bericht door Hedwich »

Weet iemand hoe ver het inmiddels is met dat voorstel voor makkelijkere geslachtswijziging voor de GBA? Het laatste wat ik hoorde is al van enige tijd terug, dat het voorstel naar de Rad van State ging.
marlies
Gast

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door marlies »

Het vallen van het kabinet zal niet geholpen hebben, vrees ik.
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Arike »

Ik heb niet de indruk dat het demissionare kabinet nu zoveel prio geeft aan de vraag of onze gba-wijziging controversieel verklaard moet worden of niet ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
kmmy
Berichten: 127
Lid geworden op: 19 mei 2012, 00:19
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door kmmy »

2 weken geleden heeft de Raad van State een advies uitgebracht.
http://www.raadvanstate.nl/adviezen/act ... ice_id=574" target="_blank

Ik kan de inhoud van het advies nergens vinden. Maar misschien zijn anderen beter in het vinden van informatie.

Bij het vorige kabinet had het trouwens vertraging opgelopen omdat toen het CDA het onderwerp controversieel verklaarde. Dus als ze dat weer zouden doen zou het riedeltje na de verkiezingen weer opnieuw moeten opstarten.
Madeleine
Berichten: 539
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:06

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Madeleine »

kmmy schreef:2 weken geleden heeft de Raad van State een advies uitgebracht.
http://www.raadvanstate.nl/adviezen/act ... ice_id=574" target="_blank

Ik kan de inhoud van het advies nergens vinden. Maar misschien zijn anderen beter in het vinden van informatie.

Bij het vorige kabinet had het trouwens vertraging opgelopen omdat toen het CDA het onderwerp controversieel verklaarde. Dus als ze dat weer zouden doen zou het riedeltje na de verkiezingen weer opnieuw moeten opstarten.
Net even gezocht, maar de Raad van State is zo te zien ambtelijk traag met publikatie van de inhoudelijke beschrijving van genomen besluiten..
Vroeger voelde ik mijzelf een "vreemde eend in de bijt", maar sinds ik het ben voel ik mijzelf heel normaal..:mrgreen:
kmmy
Berichten: 127
Lid geworden op: 19 mei 2012, 00:19
Gender: Vrouw

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door kmmy »

Sowieso bijna zomerreces. Dus dan gebeurd er ook nog niets.
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Arike »

Wetgevingsprocessen zijn in de regel tergend traag...

tenzij er een politieke reden is voor een spoedwetje... maar dat zie ik op dit onderwerp nog niet snel gebeuren ...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
finesse
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 jun 2012, 08:01
Gender: Transgender

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door finesse »

de raad van state zal niet zo makkelijk dit 'vergemakkelijken' zolang we in nederland nog boefjes rond hebben lopen die dit misbruiken om mensen in de prostitutie te krijgen, last hebben van terrorisme etc... vergemakkelijking is een veiligheidsissue inzake de wijziging van persoonsgegevens, niet van sexuele liberalisering ...

dus: ola Argentine
NaomiClareNL
Berichten: 657
Lid geworden op: 01 apr 2012, 01:49
Gender: Vrouw
Locatie: Rotterdam

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door NaomiClareNL »

Een crimineel laat zich nooit door de wet tegenhouden Finesse. En destijds is er heel bewust voor gekozen om geen nieuwe geboorteakten aan te maken maar een aantekening in de marge aan te brengen van beide geboorteakten zodat je altijd door de politie te traceren bent.... Daat gaat niet veranderen, alleen de procedure.
Minstens zo eng is het feit dat je na je geslachtswijziging een vlaggetje achter je naam krijgt in de digitale Gemeentelijke Basisadministratie waardoor je er zo uit te filteren bent, onder andere door het CBS. Net als destijds de Joden omdat het toenmalige Bevolkingsregister je religie registreerde....
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Amber-B
Berichten: 346
Lid geworden op: 30 mar 2012, 21:02
Gender: Trans MtF

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Amber-B »

NaomiClareNL schreef: Minstens zo eng is het feit dat je na je geslachtswijziging een vlaggetje achter je naam krijgt in de digitale Gemeentelijke Basisadministratie waardoor je er zo uit te filteren bent, onder andere door het CBS. Net als destijds de Joden omdat het toenmalige Bevolkingsregister je religie registreerde....
Ik heb n groot scherp mes in mn keukenla liggen.....net als Jack the Ripper... wat n vergelijking....
Some girls have a penis...some boys don't.
Plaats reactie