Nieuwe chat! Zie dit topic.

Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Dwaallichtje
Berichten: 19
Lid geworden op: 31 aug 2013, 17:50
Gender: Transgender

Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Dwaallichtje »

Ik word een beetje duizelig als ik hier over allerlei onderwerpen probeer te lezen, maar blijkbaar worden jullie soms ook een beetje duizelig van mij. Daarom wil ik proberen wat duidelijk te maken over bigender (of meer algemeen: genderfluid of genderqueer). Het kan verwarrend zijn als je het zelf niet zo ervaart, maar het is in de praktijk helemaal niet zo wild als je misschien denkt.

Het is net zoiets als een stemming of emotie. Je stemming kan zomaar omslaan als er iets gebeurt, bv. wanneer iemand binnenkomt. Is het iemand die je stom en irritant vindt dan word je bv. pissig en kortaf. Is het iemand die je lief vindt en die je gemist hebt, dan wordt je juist blij en wil je knuffelen en eens lekker bijpraten. Je voelt je dan totaal anders en je gedraagt je ook anders. Dat is denk ik normaal en herkenbaar... Toch?

Nou, bigender is net zoiets, maar dan is je gender ook onderdeel van je stemming.

Dus het kan bv. zijn dat een irritant persoon binnenkomt en je niet alleen boos maakt, maar ook mannelijk (dominant, je pakt die ander maar eens duidelijk aan). En terwijl je die irritante sukkel met luide stem op z'n nummer zet komt bv. de altijd angstige, getraumatiseerde asielkat heel onzeker om het hoekje kijken. Die maakt je stemming misschien niet alleen zacht maar ook vrouwelijk, en je negeert die irritante sukkel maar even en bent liever bezig de kat gerust te stellen en zich thuis te laten voelen. Je gender wisselt dan net als je stemming naar omstandigheden (en dat hoeft niet zo snel te gaan als in dit voorbeeld, het kan net zo goed zijn dat je dagenlang hetzelfde bent). Hoe het uitwerkt zal per persoon verschillen maar het kan in de praktijk een stuk minder ingrijpend zijn dan je zou denken. Het is ook maar net hoe moeilijk je (of je omgeving) erover doet.
Je kunt me meestal ergens tussen Mars en Venus vinden.
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Fay »

Klintk iig best vermoeiend

Fay
Gebruikersavatar
intrans
Berichten: 700
Lid geworden op: 29 mar 2013, 17:06
Gender: Trans MtF

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door intrans »

Leuk dat je het even duidelijk hebt uitgelegd, ik zat altijd al te twijfelen bij al die labels.

Groetjes,

Intrans.
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door LisaM »

Dwaallichtje schreef:Ik word een beetje duizelig als ik hier over allerlei onderwerpen probeer te lezen, maar blijkbaar worden jullie soms ook een beetje duizelig van mij. Daarom wil ik proberen wat duidelijk te maken over bigender (of meer algemeen: genderfluid of genderqueer). Het kan verwarrend zijn als je het zelf niet zo ervaart, maar het is in de praktijk helemaal niet zo wild als je misschien denkt.

Het is net zoiets als een stemming of emotie. Je stemming kan zomaar omslaan als er iets gebeurt, bv. wanneer iemand binnenkomt. Is het iemand die je stom en irritant vindt dan word je bv. pissig en kortaf. Is het iemand die je lief vindt en die je gemist hebt, dan wordt je juist blij en wil je knuffelen en eens lekker bijpraten. Je voelt je dan totaal anders en je gedraagt je ook anders. Dat is denk ik normaal en herkenbaar... Toch?

Nou, bigender is net zoiets, maar dan is je gender ook onderdeel van je stemming.

Dus het kan bv. zijn dat een irritant persoon binnenkomt en je niet alleen boos maakt, maar ook mannelijk (dominant, je pakt die ander maar eens duidelijk aan). En terwijl je die irritante sukkel met luide stem op z'n nummer zet komt bv. de altijd angstige, getraumatiseerde asielkat heel onzeker om het hoekje kijken. Die maakt je stemming misschien niet alleen zacht maar ook vrouwelijk, en je negeert die irritante sukkel maar even en bent liever bezig de kat gerust te stellen en zich thuis te laten voelen. Je gender wisselt dan net als je stemming naar omstandigheden (en dat hoeft niet zo snel te gaan als in dit voorbeeld, het kan net zo goed zijn dat je dagenlang hetzelfde bent). Hoe het uitwerkt zal per persoon verschillen maar het kan in de praktijk een stuk minder ingrijpend zijn dan je zou denken. Het is ook maar net hoe moeilijk je (of je omgeving) erover doet.
Je omgeving bepaalt je gender? Hoe verwarrend... :shock:
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Simão »

Het gaat om expressie en gevoel dat niet bij stereotype manlijk of vrouwelijk past, of expressie en gevoel (van "zijn") dat schuift tussen beide, niet zozeer om schuiven tussen mannelijk en vrouwelijke emoties, omdat er feitelijk niet zoiets bestaat.

José Castelo Branco (TV persoonlijkheid) is Portugals grote voorbeeld van genderqueer. Hij heeft jaren als vrouw model gelopen, heeft daarvoor ook borsten laten groeien en zijn gezichtshaar permanent laten verwijderen. In het nachtleven was hij "een nicht" (zijn woorden). Is dominant in de slaapkamer en wil alleen met vrouwen naar bed, als man. Borsten heeft hij laten verwijderen voor zijn eerste huwelijk. Hij moest van de pastoor toen als man door het leven. Hij heeft een zoon bij die vrouw. Nu heeft hij al een tijd een veel oudere vrouw waarbij hij zichzelf kan zijn. Hij begeeft zich in het openbaar zowel als man als vrouw.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Boy George is een bekendere genderqueer persoon.

Overigens maken beide geen bezwaar tegen "hij" en "hem" genoemd te worden iets waar andere genderqueers soms heel moeilijk over kunnen doen. Er worden allerlei nieuwe woorden in het leven geroepen om hij en zij en hem en haar te vermijden, de meest "correcte" en algemene is they en them (ja voor enkelvoud).
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark
Gebruikersavatar
LisaM
Berichten: 435
Lid geworden op: 06 mei 2013, 23:35
Gender: Vrouw

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door LisaM »

Simão schreef:Het gaat om expressie en gevoel dat niet bij stereotype manlijk of vrouwelijk past, of expressie en gevoel (van "zijn") dat schuift tussen beide, niet zozeer om schuiven tussen mannelijk en vrouwelijke emoties, omdat er feitelijk niet zoiets bestaat.

José Castelo Branco (TV persoonlijkheid) is Portugals grote voorbeeld van genderqueer. Hij heeft jaren als vrouw model gelopen, heeft daarvoor ook borsten laten groeien en zijn gezichtshaar permanent laten verwijderen. In het nachtleven was hij "een nicht" (zijn woorden). Is dominant in de slaapkamer en wil alleen met vrouwen naar bed, als man. Borsten heeft hij laten verwijderen voor zijn eerste huwelijk. Hij moest van de pastoor toen als man door het leven. Hij heeft een zoon bij die vrouw. Nu heeft hij al een tijd een veel oudere vrouw waarbij hij zichzelf kan zijn. Hij begeeft zich in het openbaar zowel als man als vrouw.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]


Boy George is een bekendere genderqueer persoon.

Overigens maken beide geen bezwaar tegen "hij" en "hem" genoemd te worden iets waar andere genderqueers soms heel moeilijk over kunnen doen. Er worden allerlei nieuwe woorden in het leven geroepen om hij en zij en hem en haar te vermijden, de meest "correcte" en algemene is they en them (ja voor enkelvoud).
Gevoel is redelijk makkelijk te verschuiven, maar je lichaam doet je wel elke keer even aan de werkelijkheid herinneren. :roll:
Gebruikersavatar
Fay
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 nov 2012, 14:01
Gender: Trans MtF
Locatie: Eindhoven

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Fay »

Klinkt mij iig een beetje alsof je je ware identiteit nog niet volledig hebt ontwikkeld, = geen oordeel btw:)

Fay
Venka
Berichten: 1439
Lid geworden op: 18 jun 2012, 12:25
Gender: Vrouw

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Venka »

Fay schreef:Klinkt mij iig een beetje alsof je je ware identiteit nog niet volledig hebt ontwikkeld, = geen oordeel btw:)

Fay
Dat vind ik nou ook,wel vrouw(elijk) expressie maar wel man willen zijn,ik volg dit allemaal niet. Niet beledigend bedoeld maar ik begrijp dat iemand een man/vrouw wil zijn (geld voor mij ook),ik kan ook nog begrijpen waarom iemand zich geen van beide voelt alhoewel ik daar ook vraag tekens bij zet.Maar de gender stromingen die hier worden genoemd gaat mij te ver en ik volg dat niet net zo goed dat ik pop sterren als Boy George,M.Jackson/Prince niet begrijp want zei zijn man maar hun voorkomen is vaak vrouwelijk en zei hebben 0 verlangens (voor zo ver mogelijk :) ) om van geslacht te veranderen dan wel als vrouw te leven en zijn happy als man met vrouwelijke dingen maar ik met mijn beknopte voorstellingsvermogen begrijpt dat niet.

Ik begrijp best dat een vrouw/man in tegenovergestelde kleding wil lopen en van mij mag dat,geen probleem maar kom mij niet aanzetten met dat het hun identiteit is en ook nog met they/them aangesproken willen worden.Ik denk dat het transgender gedoe meer gaat lijken op een hot item,a way of life dat nu cool is of zo.Voor mij persoonlijk geld alleen man of vrouw en niks er tussen in.Profileert iemand (dus niet conform geboorte geslacht) zich bij mij als vrouw dan is het zij en vica versa.
Gebruikersavatar
Jeste
Berichten: 1262
Lid geworden op: 06 apr 2012, 03:38
Gender: Non-binair
Voornaamwoorden: Jeste
Locatie: Amsterdam

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Jeste »

Dwaallichtje schreef:Ik word een beetje duizelig als ik hier over allerlei onderwerpen probeer te lezen, maar blijkbaar worden jullie soms ook een beetje duizelig van mij.
Bij het lezen hiervan begon ik inderdaad een beetje duizelig te worden. Afgaande op mijn persoonlijke situatie is dit niet te begrijpen, maar met die vergelijking die je maakte is het mooi duidelijk gemaakt.
Nou kan ik wel zeggen dat ik me niet echt thuis voel in de hokjes vrouw of man, maar dit
Dwaallichtje schreef: Je gender wisselt dan net als je stemming naar omstandigheden
is bij mij helemaal niet het geval. Het is altijd hetzelfde. Als meisje (mag ik dat nog schrijven, ook al ben ik over een paar jaar 40?) wil ik wel een beetje jongen zijn, maar dan wel zonder die vervelende dingen van een mannenlichaam. Tegelijkertijd ben ik ontzettend blij dat ik geen baarmoeder heb en dat ik die ook niet krijg door de HRT. Hopelijk raak ik hier geen mensen emotioneel mee, want het lijkt mij dat er hier nogal wat mensen zijn die ontzettend graag zouden willen dat dat wel zo was.
Aafke schreef:ik kan ook nog begrijpen waarom iemand zich geen van beide voelt alhoewel ik daar ook vraag tekens bij zet.
Voor mij dus geen vraagtekens.
"Gendervrij" vind ik eigenlijk mooier dan "Non-binair", want "Gendervrij" zegt namelijk wat het wel is, in plaats van niet.
Gebruikersavatar
Simão
Berichten: 865
Lid geworden op: 07 aug 2013, 09:26
Gender: Transgender
Locatie: Alentejo, Portugal

Re: Multi-gender (bigender, genderfluid, genderqueer)

Bericht door Simão »

Aafke schreef:
Ik begrijp best dat een vrouw/man in tegenovergestelde kleding wil lopen en van mij mag dat,geen probleem maar kom mij niet aanzetten met dat het hun identiteit is en ook nog met they/them aangesproken willen worden.Ik denk dat het transgender gedoe meer gaat lijken op een hot item,a way of life dat nu cool is of zo.
Het bestond altijd al, gendequeerness en intersex (die hebben van beide ook de voorplantingsonderdelen, of delen daarvan), maar er wordt nu, ook naar mijn mening, overdreven mee omgegaan met dat labelen en idd dat hele nieuwe woorden verzinnen. Maar goed, je zal het maar zijn.
Het gaat trouwens wel degelijk om identiteit en niet over "kleden als". Dan heb je het over travestie.
Om het nog ingewikkelder te maken staan romantische gevoelens en orientatie er los van.

Ik heb in een ander topic ook al eens genoemd dat als ik labels zou gaan plakken ik een "aseksuele homoromatische non-op transgender" ben, maar hallo, zo stel je jezelf toch niet voor? Als ik een jurk aan heb mogen ze zij zeggen ook al ben ik van binnen een man, ik ga daar echt niet hysterisch over doen. Maar je zult ze de kost moeten geven die het wel ontzettend belangrijk vinden om genoemd te worden waar ze zich mee identificeren. En dat is ook wel te begrijpen. Maar zij moeten op hun beurt ook begrijpen dat het verwarrend kan zijn voor buitenstaanders.
Ik kreeg trouwens laatst op een ander forum heel lief via pm eerst de vraag met wat ik em identificeerde en toen ik zei dat men mocht kiezen maar dat ik in een vrouwenlichaam zat, gebruikte die persoon (zelf ook trans) de vrouwelijke vervoegingen (ja, daar heb je dan hier in Portugal weer mee te maken, zelfs in de taal heb je mannelijk en vrouwelijk...). Dat is een beleefdheid onder transpersonen, maar ik was echt niet boos geworen als hij me meteen als vrouw of man had ingedeeld.

Overigens mag "it" ook niet (want dan maak je een voorwerp van ze). Tja... dan bestaat er een neutraal woord, is het nog niet goed...Daar heb ik dan wel weer moeite mee.

Voor mij persoonlijk geld alleen man of vrouw en niks er tussen in.Profileert iemand (dus niet conform geboorte geslacht) zich bij mij als vrouw dan is het zij en vica versa.
En als de persoon zich noch als man, noch als vrouw profileert? Want daar heb je bij genderqueer vaak mee te maken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er in mij hoofd dan ook maar wat van maak, maar je kunt dus echt hele boze mensen verwachten soms.

Maar we leven niet in de ideale wereld. We leven in een wereld waar mensen nu eenmaal ingedeeld worden wat betreft aanspreektitels. Je kunt niet van iedereen verwachten dat ze je maar begrijpen of er in meegaan.
Er ís nog geen derde gender in de meeste landen en er is geen genderloos. Zolang moeten mensen genoegen nemen met hij of zij...
Dat is niet leuk, maar minder frusterend dan continue mensen, inclusief wildvreemden, nieuwe woorden proberen dingen bij te brengen, lijkt mij.

@Jeste Zou jij onderscheid maken tussen androgeen en genderqueer en zo ja waar ligt dat dan?
En maak jij er een punt van of ze het over hij of zij hebben? Wat verkies je zelf?
Zou je willen dat er een onzijdig nieuw woord werd gebruikt als men het over je heeft?
"We vinden steun bij de mensen die het met ons eens zijn, en groei bij de mensen die het met ons oneens zijn" Frank A.Clark