Nieuwe chat! Zie dit topic.

TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Pas ik nou in een hokje of niet?
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door jocyn »

Van wat ik gelezen is maar een heel klein deel eerst travestiet om daarna transseksueel te worden. Kelly van der Veer is het meest bekende voorbeeld.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Eva »

We kennen de toekomstige wetgeving niet; althans niet in detail, we weten niet of dat invloed zal hebben op de financiële vergoeding van de GAB; we weten alleen dat die wetgeving er onomkeerbaar zit aan te komen. Om nu uit angst (al dan niet gegrond) een groep mensen die zich niet transseksueel voelen, of dat (nog) niet kunnen, of dat (nog) niet durven gaat me werkelijk veel te ver.
We hebben allemaal de gelegenheid gehad invloed uit te oefenen op die nieuwe wetgeving. Die periode is nu voorbij. De nieuwe wetgeving zou wel degelijk rampen tot gevolg kunnen hebben, maar mocht dat zo zijn, dan kunnen we die nu niet meer voorkomen door een belangrijke groep mensen buiten (ons) spel te zetten.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door jocyn »

EvaVanA schreef:Ik wil er nog het volgende aan toevoegen. Natuurlijk is het zo dat transseksuelen door veel mensen worden gezien als een soort van travestieten. Niet iedere politicus is begaafd met veel begrip voor detail, dus verwacht beslist niet meer dan een goed ingestudeerde begripvolle blik als je dat verschil verklaart.
Als wij, als minderheidsgroep, nu ook al zouden gaan opsplitsen dan verliezen we alleen maar aan invloed, simpelweg omdat we nóg minder serieus worden genomen.
Overigens, heb je enig vermoeden hoeveel transseksuelen zich in het verleden travestiet hebben genoemd? En zelfs gevoeld?
De reden dat sommige transseksuelen door mensen worden gezien als travestieten heeft 2 redenen. De eerste is dat ze waarschijnlijk mannelijke kenmerken hebben en daardoor herkend worden maar als er dan ergens in het openbaar transseksualiteit en travestie over één kam geschoren wordt dan maakt dat het nog veel erger (reden 2). Ik vind dus ook dat er in het basispakket meer dingen mogelijk gemaakt moeten worden zodat iedere vrouw of man een normaal leven kan leiden en NIET als transseksueel door het leven hoeft te gaan. Een transseksueel wil helemaal geen transseksueel zijn, laat staan een travestiet. Zij/hij wil een normaal vrouwen/mannen leven leiden met alles wat daar bij hoort.

Berichtgeving over transseksualiteit moet single issue zijn en nergens anders over gaan. Zodra er iemand vertelt dat die weleens in vrouwenkleren rondloopt of damesondergoed aantrekt omdat die er op kickt dan kun je het gegniffel al horen en wordt er gedacht 'ach, die transseksuelen zijn toch ongeveer hetzelfde'.
Gebruikersavatar
jacqueline
Berichten: 869
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:45
Gender: Trans MtF

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door jacqueline »

daarom moeten er meer transgenderdagen komen om de mensen te informeren. Wat weet men over transsexualiteit? Bitter weinig is mijn ervaring. Als mensen hier veel meer over weten dan zal de acceptatie ook sneller verlopen....is mijn mening.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Eva »

In de gesprekken die ik met anderen over dat onderwerp heb vind ik het niet moeilijk om aan te geven dat wij onderling verschillen. Vaak haal ik daarbij aan dat er een groep mensen onder ons is die erotische gevoelens ervaren, maar dat dit beslist niet maatgevend is. Dat wordt tot nu altijd gewoon heel serieus genomen.
Er zijn momenten waarop ik me helder als transseksueel manifesteer. In contacten naar de overheid, bijvoorbeeld, waar het met name over de GAB gaat. Maar als het om lokale activiteiten gaat stel ik me breder op. Veel breder. Dan zijn we voor mij allemaal T's.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door jocyn »

jacqueline schreef:daarom moeten er meer transgenderdagen komen om de mensen te informeren. Wat weet men over transsexualiteit? Bitter weinig is mijn ervaring. Als mensen hier veel meer over weten dan zal de acceptatie ook sneller verlopen....is mijn mening.
Acceptatie voor mensen in je direkte omgeving is erg belangrijk maar acceptatie van Jan en Alleman dat je transseksueel bent lijkt me geen goed idee. Een transseksueel meldt zich niet bij de VU of enig ander Gendercentrum om een soort beroeps transseksueel te worden. Die mensen willen gewoon een mannen of vrouwen leven en daarmee basta. Het zou goed zijn als een transseksueel niet een normaal leven kan leiden als man of vrouw dat er wat aan gedaan kan worden. Daar is geld voor nodig vanuit de basisverzekering. Gelukkig worden steeds meer lotgenootjes ook erg jong geholpen nu, dat voorkomt een hoop ellende.
marlies
Gast

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door marlies »

jocyn schreef: Ik vind dat een zeer kwalijke ontwikkeling en ik zal uitleggen waarom. De nieuwe wetgeving die binnenkort waarschijnlijk wordt goedgekeurd heeft tot gevolg dat een ieder die overtuigd is tot de andere kunne te behoren ook een ander geslacht kan krijgen volgens de wet zonder operaties. Dat kan een hoop ellende veroorzaken in de toekomst want dan is het ineens dus niet meer nodig om te opereren om een ander geslacht te krijgen. Het is allemaal 'cosmetisch' en mag de transseksueel alles zelf betalen.
Die redenering zou opgaan als het nu vergoed werd vanwege de eis om van geslacht in het basisregister te kunnen veranderen. Maar dat is niet zo.
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Eva »

jocyn schreef:Acceptatie voor mensen in je direkte omgeving is erg belangrijk maar acceptatie van Jan en Alleman dat je transseksueel bent lijkt me geen goed idee. Een transseksueel meldt zich niet bij de VU of enig ander Gendercentrum om een soort beroeps transseksueel te worden. Die mensen willen gewoon...
Ben het spoor even bijster, hahaha
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Eva »

Maarruh, Jocyn: kom je naar Nieuwegein, die dag? Kunnen we nog even sparren :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door jocyn »

Ik spar niet, maar praten doe ik in het algemeen graag. Het antwoord of ik kom kun je wel afleiden uit de voorgaande discussie, lees nee.