Nieuwe chat! Zie dit topic.

Drinks

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Drinks

Bericht door Barbarella »

Was er geen alcohol, dan vielen we nog steeds onder de heerschappij van de Romeinen...
Oh dat wist ik niet, kun je dat uitleggen?

Levendula
Na mij de zondvloed!
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Drinks

Bericht door Freetouch »

Dan zal ik je de korte versie vertellen:

De Romeinen dronken wijnen uit tinnen en lode kelken (Bekers)

Alcohol heeft de eigenschap dat het het lood oplost, hierdoor ontstaat een chronische loodvergiftiging...
De plebs en de slaven dronken water uit loden pijpen, echter door de kalkafzettingen kwam er geen lood in het drinkwater.
Plebs en slaven mochten geen wijn drinken, dat was een drank voor de aristocraten en de goden...
Zodoende werden de romeinse aristocraten langzaam gek,mentaal incompetent, werden manisch, hadden last van hun zenuwstelsel, buikpijnen etc..
Ook werden de aristocraten steeds minder vruchtbaar door het lood, en kwamen er dus steeds minder nazaten..

Nu als je gek bent, geen opvolging meer hebt hoe wil je dan zo een machtig keizerrijk besturen?
Deze incompetente bestuurders besteedde geen aandacht meer aan de problematiek, en zelfs toen Odoaker met zijn voornamelijk germaanse soldaten van et romeinse leger een opstand begon, werd er door Romulus geen aandacht aan besteed, zelfs toen ze voor de deur van zijn slaap vertrekken stonden zei de jonge romulus, een Romein mag je alles afnemen en hij zal terug komen, maar hij die neemt, zal door de goden vernietigd worden. Ga heen of breng me mijn wijn...

Natuurlijk is het een veel groter geheel, echter waren de Romeinen niet gek geworden door de loodvergiftiging, dan hadden ze zo een machtig rijk gemakkelijk kunnen laten blijven heersen...
“good enough”
tapir
Berichten: 21
Lid geworden op: 21 aug 2013, 00:51
Gender: Onzeker

Re: Drinks

Bericht door tapir »

Wat een gaaf verhaal!
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Drinks

Bericht door Freetouch »

tapir schreef:Wat een gaaf verhaal!
is geen verhaal.... is historie... de feiten zo goed als mogelijk geïnterpreteerd... ;)
“good enough”
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Drinks

Bericht door Arike »

Daarentegen hielp alcohol juist de Nederlanders bij hun koloniale expansie...

vaten water bedierven tijdens de lange vaart naar de oost... brouwden ze er van tevoren bier van, dan bleef het vocht veel langer houdbaar...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Drinks

Bericht door Eva »

Bier als broodbeleg: Birra Spalmabile. Kun je al etend toch aan de drank blijven, nietwaar?

Afbeelding
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Drinks

Bericht door Barbarella »

Dat er in het Romeinse rijk lood werd toegevoegd aan de wijn vanwege de smaak dat wist ik maar van loden drinkgerei heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat loodvergiftiging een mogenlijk onderdeel geweest is van het ineenstorten van het Romeinse rijk maar om het als enige oorzaak te noemen lijkt me onzin.

Levendula
Na mij de zondvloed!
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Drinks

Bericht door Freetouch »

Levendula schreef:Dat er in het Romeinse rijk lood werd toegevoegd aan de wijn vanwege de smaak dat wist ik maar van loden drinkgerei heb ik nog nooit gehoord. Ik denk dat loodvergiftiging een mogenlijk onderdeel geweest is van het ineenstorten van het Romeinse rijk maar om het als enige oorzaak te noemen lijkt me onzin.

Levendula
zoals ik al schreef:
Natuurlijk is het een veel groter geheel, echter waren de Romeinen niet gek geworden door de loodvergiftiging, dan ...
“good enough”
Gebruikersavatar
Barbarella
Berichten: 1255
Lid geworden op: 15 jul 2012, 22:01
Gender: Vrouw

Re: Drinks

Bericht door Barbarella »

Whatever

Levendula
Na mij de zondvloed!
TheGirl
Berichten: 726
Lid geworden op: 27 mar 2012, 22:54
Gender: Trans MtF

Re: Drinks

Bericht door TheGirl »

Afbeelding

Allemaal smaakjes limonade