TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6817
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Eva »

jocyn schreef:Oeh, gaan jullie me nu verwijderen?
Beetje flauw, Jocyn.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door jocyn »

marlies schreef:
jocyn schreef:Oeh, gaan jullie me nu verwijderen?
Niemand die zoiets voorstelt. Dus waar haal je dat idee vandaan?
Nou, er moeten blijkbaar juiste en moeilijke beslissingen worden genomen volgens Sanneke
marlies
Gast

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door marlies »

jocyn schreef:
marlies schreef:
jocyn schreef:Oeh, gaan jullie me nu verwijderen?
Niemand die zoiets voorstelt. Dus waar haal je dat idee vandaan?
Nou, er moeten blijkbaar juiste en moeilijke beslissingen worden genomen volgens Sanneke
Volgens mij ging dat gewoon over het al dan niet sluiten van deze discussie. Ik zie 0 aanwijzingen dat dat ergens anders over zou gaan.
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Xandra »

Probeer alleen maar om respect te verkrijgen voor alle "andersvoelenden", wil zeker niemand uitsluiten of laten verwijderen maar nogmaals respect respect respect. We hebben het allemaal moelijk met ons GID. Ook ik ben begonnen als travestiet maar werd er absoluut niet opgewonden van maar voelde intense rust. Later HRT en voel me nu als pre-op transsexueel prima. Veroordeel niemand en zeker ook de travestieten niet. Kan me moeilijker vinden in drag queens maar respecteer hen net als alle andere mensen hoe moeilijk zij het ook hebben met hun genderdysforie.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Arike »

EvaVanA schreef:Ik wil toch voorstellen een "we agree to disagree"-status te handhaven. Het moge duidelijk zijn dat ik het met Jocyn oneens ben Hartgrondig oneens, maar ik wil haar niet het woord ontnemen. Mocht ik in de minderheid zijn dan zal ik me bij een andere beslissing zonder protest neerleggen.
Ik zie op dit moment geen reden om jouw voorstel niet te volgen, Eva
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Xandra »

Jocyn misschien kun je ook eens kijken op het forum voor transsexuelen "Isis". Mogelijk heb je dit ook al gedaan maar ik ben je daar nog niet tegengekomen. Wilde je niet beledigen maar ben zelf bang voor agressieve woorden vandaar mijn verzoek om vriendelijkere bewoordingen. Hoop dat jouw prikkelende bijdragen zullen helpen op discussies op dit forum. Voor alle duidelijkheid schrijf ik nogmaals dat ik zeker niet het verzoek deed aan onze mods om je verwijderen doch alleen voorstelde dit draadjd te sluiten.
Gebruikersavatar
Naomi0000
Berichten: 89
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Gender: Trans MtF

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Naomi0000 »

Gebruikersavatar
Jessy
Berichten: 1642
Lid geworden op: 25 mar 2012, 17:07
Gender: Transgender
Locatie: Belsj Limburg

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Jessy »

jocyn schreef:Transseksueel zijn is een buitengewoon ernstige aandoening waarvoor maar één behandeling helpt en dat is GAB. Het is totaal niet te vergelijken met al die andere gender uitingen.
In de medische wetenschap wordt er gesproken van genderdysforie (GID). Dit is niet per definitie een transsexueel, maar iemand bij wie (psychisch) genderidentiteit en (lichamelijk) geslacht niet overeenstemmen. Overkoepelt dus een heel groot gebied, dat gaat van mensen die zich af en toe als het andere geslacht wensen te uiten tot mensen die altijd al zeker wisten dat ze tot het andere geslacht behoorden.
Dit forum, en waar we voor staan, is gericht op die hele waaier en niet specifiek 1 groep.
jocyn schreef:Van wat ik gelezen is maar een heel klein deel eerst travestiet om daarna transseksueel te worden. Kelly van der Veer is het meest bekende voorbeeld.
Misschien wel.
Maar... velen hebben zich eerst "geïdentificeerd" als travestiet. Ikzelf ook. Gevolg van gebrek aan kennis, en zelfacceptatie. Pas later realiseren mensen soms dat het veel dieper zat dat ze initieel dachten, of durfden toe te geven. En bij sommigen blijft er nog twijfel bestaan.
Daarom heb ik mezelf voor het moment bestempeld als transgender, omdat ik nog niet 100% zeker ben waar ik onder die parapluterm thuis hoor.
jocyn schreef:Berichtgeving over transseksualiteit moet single issue zijn en nergens anders over gaan. Zodra er iemand vertelt dat die weleens in vrouwenkleren rondloopt of damesondergoed aantrekt omdat die er op kickt dan kun je het gegniffel al horen en wordt er gedacht 'ach, die transseksuelen zijn toch ongeveer hetzelfde'.
Feit is (en zal altijd blijven) dat mensen met gebrek aan kennis het over 1 kam zullen scheren. We worden vaak verkeerd begrepen en scheef aangekeken, maar als mensen het niet willen weten kunnen we daar weinig aan veranderen.
Niet elke travestiet doet het voor de kick weet je, dat is ook slechts een beperkte groep. In het Engels splitste de groep die het niet voor die kick deed zich af van de term 'transvestites', en nam de naam 'crossdressers' aan. In het Nederlands kennen we er maar 1 woord voor.
jacqueline schreef:daarom moeten er meer transgenderdagen komen om de mensen te informeren. Wat weet men over transsexualiteit? Bitter weinig is mijn ervaring. Als mensen hier veel meer over weten dan zal de acceptatie ook sneller verlopen....is mijn mening.
Punt blijft dat we enkel mensen zullen bereiken die het willen weten. Dus hoeveel er zal veranderen blijft altijd een vraagteken. Acceptatie door echt iedereen is een doel dat we nooit kunnen bereiken. Maar als we verbetering kunnen bereiken, zal het dat waard zijn.
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
Heleen
Berichten: 195
Lid geworden op: 13 apr 2012, 11:24
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door Heleen »

Ik heb over dit onderwerp wel eens wat gepost in groepen en andere fora, en steeds lijkt het weer op een soort ruzie uit te lopen. Los van wie nou wat is, kan ik er niet zo goed tegen als transen travestieten aandoen, wat de middenmoot bevolking transen aan doet. Los van religie heb ik altijd de Gulden Regel in gedachten:
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet
Ik denk dat je er volkomen naast zit als je denkt, dat als je je maar duidelijk als transseksueel identificeert, je wel acceptabel bent voor de middenmoot. De middenmoot ziet een man die in het weekend een jurk draagt, als travestiet, en een man die de hele week een jurk draagt, als doorgeslagen travestiet. Tuurlijk, wat gechargeerd, maar de middenmoot is helemaal niet bezig met (en snapt ook helemaal niets van) de verschillende 'stromingen' in het spectrum van genderdysphorie. Laat staat dat ze iets snappen van genderqueer, interseksueel en androgyn. Voor ons min of meer aan te wijzen groepen (met soms heel verschillende oorzaken) maar voor de middenmoot gewoon mensen die zich niet gedragen zoals hun geslacht voorschrijft. De enige kwalificatie die men kan geven is, dat het 'onnatuurlijk' is.

Dus als je denkt dat je leven gemakkelijker wordt als je travestieten weg stoot, denk ik dat je bedrogen uitkomt. In mijn idee is er alleen een kans dat wij meer geaccepteerd worden, als de middenmoot alle vormen van genderdysphorie beter gaat begrijpen. En de aanloop daarvoor is dat GD's zichtbaar worden in de samenleving. Alleen dan zullen mensen gedwongen worden erover na te denken en aanhaken bij informatie. Zolang het de 'ver van hun bed show' is, zal informatie niet aankomen. Dat mechanisme zie je heel duidelijk bij mensen die in hun direkte omgeving geconfronteerd worden met GD. Van onverschillig worden ze geïnteresseerd.

Dat zichtbaar worden is een beetje een paradoxaal, omdat de meeste transen het liefst onzichtbaar zijn. Immers, transseksueel zijn is niet het doel, maar een middel om de andere genderrol te bereiken. Mensen die altijd als transseksueel geidentificeerd zullen worden hebben geen keuze, en de mensen die het uiterlijk en de manieren hebben om onzichtbaar te kunnen worden, zullen waarschijnlijk daar voor kiezen.

Anders dan bij homoseksualiteit, waar het doorgaan voor heteroseksueel minder een rol speelt omdat het niet de volledige identiteit betreft, zullen transen door willen gaan voor hun 'wensgeslacht' en dat maakt dat ze niet op de barricaden gaan, met uitzondering van een paar geboren aktievoerders.

Overigens is de jaarlijkse botenparade een goed voorbeeld van mensen die zich zichtbaar en kwetsbaar opstellen, terwijl zij dat voor hun dagelijkse leven niet hoeven te doen. Dus hoewel onder transkringen veel afgegeven wordt op de Canal Parade, is het een heel goed voorbeeld van zichtbaar worden terwijl je dat niet hoeft. Ja ik weet het, het zijn die "rare dansende homo's" die niets te maken hebben met de gewone homo in het dagelijks leven, maar daar gaat het ook niet om. Het gaat erom dat zij hun plek in de openbaarheid claimen en daarmee het homo zijn op de kaart zetten. Want zolang het niet op de kaart staat, is er geen sprake van acceptatie. En iedereen snapt dat de homo maandagochtend niet in zijn leren broekje naar zijn werk gaat ;) .

Wat dat betreft heeft de groep transen nog veel te leren. Als wij beginnen ons schaamtegevoel opzij te zetten, maken wij in ieder geval een eerste stap in de goede richting. De oplossing is in ieder geval niet om ons op te splitsen in minigroepjes en ons af te zetten tegen homo's onder het mom van 'dat ons probleem niets met seks te maken heeft'. Hardstikke waar maar weinig relevant. Als groep moeten wij uit de schaduw komen, en dat is lastig als je per definitie in de schaduw wilt blijven om niet op te vallen. Ik ben alleen bang dat wij onze eigen valkuil graven als wij onzichtbaar blijven.

Dus, ik ben er erg op tegen om andere leden van de GD club een schop te geven. Ik vind het niet ethisch en het zorgt ervoor dat wij ons doel niet bereiken. Zorg dat iedere GD-er geaccepteerd wordt, dan zit je daar vanzelf tussen.
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: TG, TS, TV aparte hokjes of overlappend?

Bericht door jocyn »

Jessy schreef:
jocyn schreef:Van wat ik gelezen is maar een heel klein deel eerst travestiet om daarna transseksueel te worden. Kelly van der Veer is het meest bekende voorbeeld.
Misschien wel.
Maar... velen hebben zich eerst "geïdentificeerd" als travestiet. Ikzelf ook. Gevolg van gebrek aan kennis, en zelfacceptatie. Pas later realiseren mensen soms dat het veel dieper zat dat ze initieel dachten, of durfden toe te geven. En bij sommigen blijft er nog twijfel bestaan.
Daarom heb ik mezelf voor het moment bestempeld als transgender, omdat ik nog niet 100% zeker ben waar ik onder die parapluterm thuis hoor.
Het lijkt er wel op dat hoe ouder de persoon is hoe vaker het vanuit travestie komt.