Gegevens veranderen, waar en hoe?

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Plaats reactie
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Ik moet één ding recht zetten. Ik ben niet door het VUMC de behandeling geweigerd. Je kon daar pas op je 18de terecht. Tussen mijn 15de en 18de as ik psychologisch inmiddels zo gehersenspoeld dat ik het ook maar helemaal niet geprobeerd heb; ik zou toch direct geweigerd worden.
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

LauraB schreef:Ik moet één ding recht zetten. Ik ben niet door het VUMC de behandeling geweigerd. Je kon daar pas op je 18de terecht. Tussen mijn 15de en 18de as ik psychologisch inmiddels zo gehersenspoeld dat ik het ook maar helemaal niet geprobeerd heb; ik zou toch direct geweigerd worden.
Jij bent dan blijkbaar niet door het VUmc geweigerd, maar je bent naar eigen zeggen toch enkele jaren in een “zwart gat” terecht gekomen. En dat wijst toch niet op een open en voorkomende houding vanuit de zorgverlening naar : “Wat is bij die persoon nu precies het probleem en hoe kunnen wij daarbij hulp verlenen”. En ik kan mij nog steeds niet aan de indruk onttrekken, dat de afdeling genderdysforie van het VUmc die houding te weinig uitstraalt.
LauraB
Berichten: 722
Lid geworden op: 22 feb 2013, 16:58
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door LauraB »

Ik gok er ook op dat een groot deel van de medici nu, maar ook toen, contact opnemen met hét kenniscentrum voor genderdysforie. a.k.a. de VU. Ik weet in ieder geval dat er zijn die dat doen.

Zoals ik al hier schreef, heb ik echt geen idee waarom je voor oogonderzoek direct op de afdeling genetica terecht komt. Om na drie jaar onderzoek van de doorverwijzende oogarts, te horen te krijgen: je bent een jongen daarom zie je slecht en word je misschien blind. Als je een meisje was, kon je goed zien....

De informatie die ik toen bij elkaar verzameld had, was overigens dat het AMC the place to be was om lichamelijk vrouw te worden. Ik dacht zo meteen een deur verder. Jaar in jaar uit kwam ik periodiek bij het AMC voor onderzoek voor mij ogen op de afdeling klinische genetica. De laatste keer was toen ik meerder jarig werd. Toen zei mijn oogarts dat verder onderzoek geen enkel nut meer had. Terwijl in de laatste brief van het AMC staat "Er is nog steeds geen diagnose te stellen. we zien hem over een jaar graag terug" :?
adela
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 sep 2013, 18:35
Gender: Transgender
Locatie: baarn
Contacteer:

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door adela »

zou het ook zo moeilijk gaan met agis dat vraag ik mijn af
wie wet hier over iets
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Emma »

Ik ga maar eens een lijstje bijhouden van hoe iedereen reageert.

Greenchoice (energie):

Geachte mevrouw Laurijssens,

Bij dezen, staat uw aanhef juist genoteerd in het systeem.


Met vriendelijke groet,

Amer Ahmad
Greenchoice
Kort maar krachtig.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Yentl
Berichten: 277
Lid geworden op: 05 jun 2015, 14:52
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Yentl »

Ik heb toevallig gisteren een rondje informatief bellen gehad, met elke denkbare instantie.

- Verzekeringen
- Abonnementen (in mijn geval mobiele telefonie)
- ANWB
- Uitvaart
- Banken

Gaan pas aan het werk voor naams- en sekse aanpassing nadat GBA is aangepast op nieuwe situatie. Evenals in mijn specifieke geval pensioenfondsen, code 95, adr, alfapas en cargocard.

Instanties die wel meewerkten aan de aanpassing.
- Abonnementen beheer Computertotaal
- Tandarts (maar die ken ik al mijn hele leven)
- Essent, Evides en Ziggo
- Werkgever (tot inlognaam boordcomputer aan toe)
- Kitcarclub, sierra club Nederland en sierra/scorpio club
- Online diensten als bol.com knuz.nl en netsamen.nl
- Zelfs facebook kan je al foppen.
Sweet kiss of goodbey
Fiona
Berichten: 171
Lid geworden op: 30 jul 2015, 23:02
Gender: Vrouw

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Fiona »

Per 11 juli 2014 zijn mijn geslacht en voornamen gewijzigd in het geboorterichter. Een aantal dagen later hadden alle instanties die aangesloten zijn op GBA de gegevens veranderd. Ik had toen alles gecontroleerd via mijnoverheid.nl. Ik ontdekte toen dat de Sociale Verzekeringsbank dat niet had gedaan. Ik heb toen gebeld en kreeg toen te horen dat het geslacht niet automatisch gekoppeld was aan het GBA. Ze hebben dan toch mijn geslacht later veranderd. Dus controleer dat even. Want stel je wordt over 40 jaar 65. Dan krijg je opeens een brief dat de geachte HEER of MEVROUW recht heeft op AOW.
Laatst gewijzigd door Fiona op 11 dec 2015, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Sabrina40
Berichten: 452
Lid geworden op: 16 jul 2012, 17:35
Gender: Trans MtF

Re: Gegevens veranderen, waar en hoe?

Bericht door Sabrina40 »

Dat klopt Fiona. De SVB heeft net als alle "gewone "banken" blijkbaar een computersysteem, waarin de "aanspreektitel" niet volautomatisch uit het enkelvoudige database basisgegeven : "het geslacht van de betrokken persoon", wordt afgeleid . Banken konden altijd al hun aanhef uiterst beleefd redigeren volgens elke wens van de betrokken klant. Dat stamt uit de tijd van aanspreektitels zoals "Prof. Dr. Ir." en kreten als "Weledelgestrenge ......" . En zo'n aanspreektitel staat daardoor dan dus geheel los van een eventuele geslachtsregistratie, die gesynchroniseerd zou moeten worden aan GBA gegevens, Dus werd ook ik, direct na mijn voornaam (en pasfoto) wisseling, op eigen verzoek al onmiddellijk als "Mevr. aangesproken. En mogelijk moet jij daarom na juli 2014 dus banken even separaat verzoeken met welke aanhef jij wenst te worden aangesproken. Maar bij vele bedrijven, waaronder bijv. zorgverzekeraars, hanteert men in hun klanten database alleen een gegeven "M" of "V". En dat resulteert dan ook volautomatisch in een aanspreektitel "de Heer" of "Mevr." . En dan hangt het van het mogelijk verplichte synchronisatie mechanisme met die GBA (nu BRP , Basis Registratie Persoonsgegevens) af, hoe aan de wensen van een klant op dit gebied tegemoet gekomen kan worden.
Plaats reactie