Ik zou het erg vinden als M/V uit mijn paspoort zou verdwijnen... straks ben ik juist trots op die V op mijn documenten...
Ik wil geen nummertje (BSN) zijn, ik ben een persoon.
Dat het daardoor hier en daar extra opstakels met zich meebrengt, so be it.
Als we allemaal nummertjes worden, dan kun je bijzondere behandelingen wel vergeten. Zijn er problemen, dan volgt er gewoon een protocol, en niet een persoon die als mens naar de situatie kijkt en daar een oordeel over geeft.
Deze beoordeelaar moet dan wel deskundig zijn toch?
dus ik snap de discussie wel van de 1e kamer.
Dat we geen kinderen kunnen krijgen is puur iets medisch, niet van de politiek. Om dan ook maar te concluderen dat we geen kinderen mogen krijgen van de politieke partijen is zoeken naar spijkers op laag water.
Ik begrijp wel dat je zeker moet zijn of je man of vrouw bent. dus dat daar een SRS of deskundigen rapport voor nodig is begrijp ik best.
geslachtswijziging GBA
-
Freetouch
Re: geslachtswijziging GBA
“good enough”
-
Sabrina40
Ik begrijp best dat je geen nummer wil zijn, maar voor onze Overheid ben je dat nutuurlijk doodgewoon wel. Maar het meest vervelende van deze vragenlijst uit de Eerste Kamer is, dat toch weer aangedrongen wordt op een behandeling door een rechter. En dat terwijl een overgang van M naar V of omgekeerd in Nederland totaal geen rechtspositionele gevolgen heeft. Maar zo'n procedure via de richter kost met griffierechten en advocaatkosten zeker 1000 Euro en daar zal jij toch ook niet op zitten te springen.
-
Freetouch
Nee dat gedeelte is idd belachelijk, en zouden we het voorbeeld van onze zuiderburen moeten volgen...
“good enough”
-
Anon20190712
van mij mag het hele m/v gebeuren ook gewoon in zn geheel geschrapt worden.
veel makkelijker. een nummertje zijn we toch al, dus waarom en er m of v aanplakken wat voor zoveel mensen gedoe geeft.
momenteel zou ik ook trots zijn zodra er een m in die documenten verschijnt, maar dat is enkel door de heisa die de overheid er van maakt, en niet omdat ik me er nou meer man door zou voelen. en dan is er nog een grote groep mensen die niet onder m of v te categoriseren vallen.
ik denk dat het gewoon veel eerlijker en makkelijker is om een genderneutraal paspoort te hebben.
veel makkelijker. een nummertje zijn we toch al, dus waarom en er m of v aanplakken wat voor zoveel mensen gedoe geeft.
momenteel zou ik ook trots zijn zodra er een m in die documenten verschijnt, maar dat is enkel door de heisa die de overheid er van maakt, en niet omdat ik me er nou meer man door zou voelen. en dan is er nog een grote groep mensen die niet onder m of v te categoriseren vallen.
ik denk dat het gewoon veel eerlijker en makkelijker is om een genderneutraal paspoort te hebben.
-
Figó
Is er al iets veranderd in de stand van zaken? Of moet de staatssecretaris nog steeds antwoord geven?
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
http://www.gender-idee.nl
-
LauraB
In principe ligt de behandeling stil. Eerst moet de wet lesbisch oudershcap door de eerste kamer heen. Die word ergens tegen het einde van november behandeld. Pas dan kan deze wet behandeld worden. Anders zo door de wijzigingen in 1.28 de wettelijke situatie ontstaan dat er voor de wet ouderloze kinderen geboren kunnen worden (door het vervallen van de onvruchtbaarheids eis).
Daarnaast staan zo ver als ik weet, alle vragen nog op het zelfde punt, namelijk open en onbeantwoord. Zover is weet is er ook nog geen enkele datum gesprikt voor behandeling van deze wet.
Daarnaast staan zo ver als ik weet, alle vragen nog op het zelfde punt, namelijk open en onbeantwoord. Zover is weet is er ook nog geen enkele datum gesprikt voor behandeling van deze wet.
-
MichelleH
Klopt, het is nog wachten op de memorie van antwoord van Teeven waarin wordt ingegaan op de vragen en de opmerkingen van de Eerste Kamer. Naar aanleiding daarvan zal worden bepaald hoe men verder gaat. Dat kan een tweede schriftelijke ronde zijn of meteen een mondelinge behandeling in de Eerste Kamer.
-
Figó
Hmm oke. Dan zal het misschien nog wel even duren. Dingen die met de wet te maken hebben duren altijd zo lang pfffff 
Mijn weblog over mijn gedachten en gebeurtenissen:
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Gelukkig kan de EK geen amendementen indienen... En nee zeggen gebeurt niet zomaar.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
LauraB
Klopt.
De grootste problemen die er zijn, zijn de gevolgen in combinatie met andere wetten, die misschien ook wel aangepast moeten worden.
Zoals de binnenkort behandelde wet lesbisch ouderschap. Zonder die wetswijziging, zou het kind die een FTM verwekt voor de wet geen ouders hebben. En heeft het kind van een MTF enkel een moeder en geen vader of twee moeders. De FTM zou het kind eerst moeten adopteren, iets wat door weer een andere wet onmogelijk is.
Dit zijn denk ik de grote belemmeringen. Alle opmerkingen over veiligheid, fraude, geloofsbezwaren, automatisch laten vervallen van je nieuwe geslachtsaanduiding als je besluit kinderen te nemen, zullen naar mijn mening zo behandeld en terzijde gelegd worden.
De grootste problemen die er zijn, zijn de gevolgen in combinatie met andere wetten, die misschien ook wel aangepast moeten worden.
Zoals de binnenkort behandelde wet lesbisch ouderschap. Zonder die wetswijziging, zou het kind die een FTM verwekt voor de wet geen ouders hebben. En heeft het kind van een MTF enkel een moeder en geen vader of twee moeders. De FTM zou het kind eerst moeten adopteren, iets wat door weer een andere wet onmogelijk is.
Dit zijn denk ik de grote belemmeringen. Alle opmerkingen over veiligheid, fraude, geloofsbezwaren, automatisch laten vervallen van je nieuwe geslachtsaanduiding als je besluit kinderen te nemen, zullen naar mijn mening zo behandeld en terzijde gelegd worden.