HRT en lichaamshaar?

marlies
Gast

HRT en lichaamshaar?

Bericht door marlies »

Iedereen zegt altijd dat HRT lichaamshaar (of iig de snelheid waarmee het groeit) aardig terug kan dringen, maar heeft iemand hier zelf ervaring mee? Hoe snel 't effect merkbaar was en in hoevere het uiteindelijk verbeterde? Ieder lichaam reageert weer anders natuurlijk, maar ik ben wel benieuwd. Mijn gifzwarte haar groeit namelijk vrij agressief :(

Ik epileer nu de boel (armen, benen, voeten, borst) elk weekend (kost me ongeveer 1.5 uur) maar dat is op woensdag alweer geen gezicht meer.. En dan sla ik m'n buik nog over (daar is epileren te pijnlijk, die scheer ik wel (moet elke dag, in de praktijk lukt dat niet altijd).

Kan ik hopen dat het iets meer managable wordt of moet ik een bank gaan beroven voor full body laserontharing?
Raisa
Berichten: 1211
Lid geworden op: 29 mar 2012, 20:57

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door Raisa »

Toen ik nog niet aan de hormonen zat had ik donker haar op mijn benen dat ik minstens een keer per week moest scheren. In de winter ben ik opgehouden met scheren om de wondjes wat te laten herstellen dus was het weer een aardige bos haar geworden. Toen de lente kwam en het mooi weer begon te worden zat ik ongeveer 4 maanden aan de hormonen en besloot ik het er weer af te scheren.
Het haar groeide daarna veel langzamer terug. Ook was het niet donker meer, maar licht. Het zit er dus nog wel, maar het valt veel minder op en je hebt er minder onderhoud aan. Eerst was ik zeker een uur bezig met het scheren van mijn benen, nu is dat ongeveer 20 minuten. Als ik het probeer in te schatten denk ik dat het 4 tot 6 keer langzamer groeit.

Voor de avontuurlijke mensen onder ons is hier een voor-na foto:
(Niet helemaal eerlijk omdat ik me heb geschoren maar gelukkig voor dit topic was ik een paar plekjes rond mijn knie vergeten. :D )

http://img443.imageshack.us/img443/2395/img2530b.jpg
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door jocyn »

Ik denk dat veel ook afhangt van hoe oud je bent als je met hormonen begint.
marlies
Gast

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door marlies »

26 dus in mijn geval. Zeg gerust 28, want ik was erg vroeg met de puberteit.
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door jocyn »

Op die leeftijd kun je best nog heel goede resultaten verwachten. Hoelang slik je al hormonen en dus waarschijnlijk ook Androcur? Die laatste zorgt trouwens voor de afname van 'mannelijke beharing'.
marlies
Gast

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door marlies »

Thanks - goed om te horen :)

Ik moet helaas nog beginnen. Ik zit nog 'n beetje in dubio met de vraag of ik 400+ euro (voor mij een maandloon) moet investeren in de mogelijkheid van biologisch nageslacht.
jocyn
Berichten: 108
Lid geworden op: 23 apr 2012, 11:35
Gender: Vrouw

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door jocyn »

Wat trouwens wel een goed idee is is om te beginnen met laseren van je baardharen. De groei is nu veel heftiger dan als je Androcur slikt en de haren zijn nu donkerder. Zodra je begint met het slikken van de hormonen zal de groei vertragen en vaak worden de haren ook lichter van kleur wat nadelig is voor laseren.
marlies
Gast

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door marlies »

Ik mag helaas pas vanaf +/- oktober gebruik maken van laserontharing, mijn huid is nu te dun (vanwege medicijnen). Ik zal dus helaas enig geduld moeten hebben.
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door Arike »

jocyn schreef:Wat trouwens wel een goed idee is is om te beginnen met laseren van je baardharen. De groei is nu veel heftiger dan als je Androcur slikt en de haren zijn nu donkerder. Zodra je begint met het slikken van de hormonen zal de groei vertragen en vaak worden de haren ook lichter van kleur wat nadelig is voor laseren.
Wie een SRS wil, doet er ook verstandig aan om heel erg op tijd (liefst dus nog voor de HRT) te beginnen met genitaal ontharen...
Want idd de HRT heeft (vaak) het effect dat haargroei vermindert (dunner, lichter wordt). Je ziet het dan minder, maar is ook moeilijker te laseren dan...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: HRT en lichaamshaar?

Bericht door Eva »

Aan de HRT ben ik nog niet (nóg liever voor m'n lever worden vrees ik), maar mijn lichaamsbeharing is in enkele jaren teruggebracht tot een fractie van wat het ooit was. Ik begon een jaar of drie geleden met een Carmen Duo Optima en die gebruik ik zo nu en dan nog steeds. Nadeel is dat het apparaat niet prettig in de hand ligt; voordeel is dat de pijn op gevoelige plaatsen redelijk te harden was en is.
Na dat eerste jaar heb ik ook een aantal bezoeken gebracht aan de Paramedische Kliniek, waar flitsen met IPL redelijk betaalbaar was. Door de afstand en de drukte in het werk is dat op een zeker moment gestopt en niet meer opgepakt, maar het flitsen van mijn borstharen heeft zonder twijfel een belangrijke bijdrage geleverd.
Rond die tijd heb ik ook een Braun Silk épil 7 gekocht, die heel prettig in de hand ligt, en die gebruik ik nog steeds elke week.
In die drie jaren is mijn lichaamsbeharing (dus ook buiten het geflitste gebied) teruggebracht tot dons. Teveel om te laten doorgroeien, maar als we het erg druk hadden sloeg ik een week over en durfde nog steeds de straat op.
In de aanvang was het rampzalig en zelfs twee jaar geleden nog was het epileren van mijn rug (dat doet m'n meissie) toch wel redelijk een marteling. Vooral aan de linkerkant. Inmiddels prikt het nog, en dat vind ik goed te verdragen.
Een probleem is wel geruime tijd geweest het ingroeien van haartjes. Je kunt scrubben wat je wilt, maar er ontstaan rode bultjes en soms ontstoken plekjes. Was een naar gezicht, maar dat is nu ook heel veel minder. Bijna weg, eigenlijk.
Ook zonder HRT ben ik over alles wat zich onder mijn hals bevindt niet heel ontevreden. Mijn baard is een ander verhaal. Die kun je niet met een Braun of een Carmen te lijf. Mijn baardharen missen verder pigment, dus IPL-flitsen is tamelijk zinloos. Ik weet het; er zijn andere methoden, maar die zijn heeeel ver van pijnloos en bovendien kostbaar. Door verzekeraars erkende instituten op dat gebied zijn er weinig en het zou voor mij betekenen dat het per sessie minimaal een halve dag zou kosten. Voor veel anderen gewoon een dag.
Maar, elluk nadeel hep zun voordeel. Door het gebrek aan pigment heb ik ook een te verwaarlozen baardschaduw. Ik hoef dus - als ik het een beetje netjes bijhoud - geen foundation en dat soort hulpmiddelen te gebruiken. Ben ik wel blij mee.
Binnenkort hoop ik met de HRT te starten. Dat zal vermoedelijk het onderhoud verder vergemakkelijken.

De eerder geplaatste adviezen onderschrijf ik. Bij de meeste mensen die als man geboren zijn wordt het pigment in de baardharen minder en minder. Dat maakt behandeling er niet eenvoudiger op en de tussenfase tot pigmentloos (baardschaduw dus) kan tientallen jaren duren. Als je het financieel kunt dragen, begin er dan zo vroeg mogelijk mee.

Voor hen die overwegen toch (ook) maar te epileren: ik wens je sterkte. Doe niet alles in 1 keer. Begin bij onderarmen en onderbenen en werk langzaam verder. De eerste maanden zijn beroerd. Daarna wordt het gaandeweg minder pijnlijk allemaal en geloof me: die haartjes (haarzakjes) gaan hoe langer hoe vaker reageren met "Niet? Wil je me niet? Bekijk het dan maar lekker; ik doe niet meer mee". Dat is wel fijn :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Plaats reactie