Nieuwe chat! Zie dit topic.

Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Voor alle leuke en minder serieuze zaken in het leven!
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Eva »

In het dagelijks leven red ik me best met mijn stem. Vind ik. Maar zodra ik de telefoon beantwoord word ik direct gemeneerd. Dat stoort me enorm. Bij logopedie is dat daarom ook het belangrijkste doel.
Ik heb huiswerk meegekregen. Een aantal A4'tjes met zinnen en zinnetjes. Die moet ik hardop lezen met verschillende intonatiepatronen. Te ver naar boven uitschieten hoef ik niet te vermijden; integendeel zelfs. Ik had niet verwacht dat dit zo vermoeiend kon zijn, hahaha
Vandaag ben ik begonnen aan het laatste deel. "Lees het volgende gedichtje hardop met een levendig intonatiepatroon. Probeer aan het einde van de zin waar mogelijk met de stem omhoog te gaan."
Niet alleen ik vind ik het een beetje slopend. Elisabeth zoekt op deze momenten bezigheden elders in de woning en de poes volgt haar zo snel als mogelijk. Ik heb begrip voor ze.
Morgen wordt ik overhoord...

Oh, het gedichtje: Zeven kleine eskimootjes (Annie M.G. Schmidt)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Freetouch »

Het gekke is als ik in de US ben en engels spreek het mij erg goed afgaat, maar in nederland gaat het me een stuk moeilijker af.... :?:
“good enough”
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door diederique »

Eva, heel lang heb ik gedacht dat jij dit was -valt toch nog prima mee kwa toonhoogte- maar toen ik zag dat dit "groep 4" was viel het kwartje. Daar ligt dus jouw "voorbeeld". Enig idee waar nu jouw "vrouwelijke" basistoonhoogte ligt? Ter oriëntatie, ik zit als vrouwelijke basis op Gis. Overigens, ik heb geluk, mijn mannelijke basis ligt maar een paar tonen lager. Word ook nooit meer gemeneerd.
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Eva »

Dank je wel Diederique, maar met wie verwarde je me nou? Groep 4 zegt me niets, vrees ik. Kijk ik te weinig televisie? (helemaal niet, om eerlijk te zijn)
Over basistoonhoogte heeft niemand me iets verteld. Er zou een onderzoek naar mijn stembanden worden uitgevoerd bij het VUmc KNO, maar dat liep helemaal mis en een nieuwe afspraak loopt nog veel misser. Vandaar dat ik dus maar mijn eigen gang ga.
Zeven kleine... oh jee; bijna fout!
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Emma
Beheerder
Berichten: 8004
Lid geworden op: 13 aug 2013, 01:43
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: Zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Emma »

EvaVanA schreef:Oh, het gedichtje: Zeven kleine eskimootjes (Annie M.G. Schmidt)
Goh, die ken ik... is mijn eerste sessie gebruikt om mijn stem op te nemen.

Vvvvvvvvvvvv

tippe tip tippe tip tippe tip tap top

Ik was afgelopen weekend trouwens helemaal versleten, ik kan het niet laten om zoveel mogelijk meteen in te praktijk proberen te brengen. Maar iets zegt me dat ik iets te hard van stapel loop... aan de andere kant is het zo ontzettend fijn om aan de telefoon inderdaad nu al het verschil te merken. Maar ik heb nu toch maar even een stapje terug gedaan.

Ik oefen vooral in de auto, al is dat vanwege het achtergrondgeluid ook geen ideale plaats.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Gebruikersavatar
diederique
Berichten: 2045
Lid geworden op: 03 mei 2013, 17:27
Gender: Vrouw
Locatie: Dordrecht

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door diederique »

Geen verwarring hoor Eva, in de aftiteling van het zeven kleine Eskimo filmpje staat dat het gemaakt is door "groep vier" van iets. Lang heb ik bij het filmpje gedacht dat je toch best een mooie hoge stem had (wat kinderlijk hoog uit) tot ik zag dat het versje door de kinderen van groep 4 was ingesproken en niet door jou.

Lastig, maar grapjes boeten ernstig aan kwaliteit in als je ze daarna gaat uitleggen.

Je kunt met een eenvoudige app op bijvoorbeeld een Ipad of Iphone je toonhoogte variatie bepalen en ook bepalen als je op je gewone stem voorleest of op je vrouwelijke stem wat ongeveer je "gewone" praat en voorlees bereik is.
Om met Emma te spreken, zzzzzzzzzzzzzzzie ;bomberom bomberom ..... (een instinker, als je niet goed op let gaat hierbij je stem naar beneden zakken)
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Freetouch
Berichten: 2550
Lid geworden op: 22 mei 2013, 02:29
Gender: Vrouw
Locatie: Pays Bas

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Freetouch »

Ik mag hopen dat je dit gedichtje niet uit je hoofd moet leren... hihi,
die ga ik oefenen... :wship:
“good enough”
Gebruikersavatar
Danielle
Berichten: 972
Lid geworden op: 17 apr 2012, 19:53
Gender: Anders

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Danielle »

Groep 4 is wat vroeger de tweede klas van de basisschool heette.

De logopedie is mij het ergst tegen gevallen van alles. Het kost heel erg veel moeite en het resultaat komt maar langzaam. Ik ben begonnen met een een gemiddelde van 140 Hz, ik zit nu al wat hoger zou weer eens een meting moeten doen. Als mensen dan opmerken dat ze weinig verschil horen zet ik mijn oude stem weer op. Dan schrikken ze soms van het verschil. Wil nog wel wat verder en moet weer wat meer gaan oefenen. Overigens waarschuwde mijn logopediste al dat passabel zijn aan de telefoon het laatste is wat je bereikt.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Gebruikersavatar
Eva
Beheerder
Berichten: 6805
Lid geworden op: 25 mar 2012, 11:00
Gender: Vrouw
Voornaamwoorden: zij/haar
Locatie: Etten-Leur

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Eva »

Ik moet wel een beetje lachen. Leeftijdsverschillen worden soms onverwacht duidelijk. Groep 4 doet mij denken aan een beveiligingsorganisatie, maar heette in het verleden vermoedelijk gewoon 'de zesde klas' of zo. Of de derde klas?
Weet je; we hebben geen kinderen, dus ook geen kleinkinderen. Je slaat dan - denk ik - wat ontwikkelingsfasen over. Ook het je ouder gaan voelen (door opgroeiend kroost) is ons ontgaan. Eigenlijk bevalt dat gebrek aan volwassen(er) worden ons helemaal niet zo slecht.
Morgenochtend zal ik mijn stem nog eens onderhanden nemen. Als ik daarmee mijn meissie (en de poes) niet de tuin in jaag tenminste, hahaha
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Gebruikersavatar
Veronica
Berichten: 4228
Lid geworden op: 30 jun 2013, 16:35
Gender: Trans MtF
Locatie: Hoorn

Re: Logopedie. Ze worden er gek van hier...

Bericht door Veronica »

thegirlinme schreef:Het gekke is als ik in de US ben en engels spreek het mij erg goed afgaat, maar in nederland gaat het me een stuk moeilijker af.... :?:
Geldt niet alleen voor jouw, als ik Engels praat kan ik hoger praten, in het Pools weliswaar minder maar ook (ja ik gebruik regelmatig alle 3 talen).

In het Nederlands wil het maar niet lukken, ja in de ochtend maar na de eerste bakkie koffie of na ontbijt is het klaar.
Don't pretend to be someone else, be yourself, and be proud of that.

Afbeelding