geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Sabrina40

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Ik heb dit aspect, dat wij als transgenders door onze Staatssecretaris, voor wat betreft procedures, wachtlijsten en finantiële vergoedingen in feite worden overgeleverd aan een monopolie organisatie van VU instellingen in Amsterdam, Groningen en Utrecht, ingebracht voor een eerstvolgende vergadering met het Transgender Netwerk Nederland medio december. Er is binnen Nederland, maar ook in België en Duitsland, natuurlijk zeker meer expertise op dit vlak beschikbaar. Maar mogelijk is het toch zinvol om in eerste instantie eerst dit wetsvoorstel er een keer door te krijgen. Daarna kan altijd nog worden aangedrongen op een vervroegde evaluatie van deze wet.
LauraB

Bericht door LauraB »

diederique schreef:ook zal de VU niet als eis kunnen stellen dat er sprake moet zijn van een voltooide RLE.
De opvatting van de VU wat een duurzame overtuiging is, is zeer rigide en afwijkend aan de 'norm'. Dit zie je enkel en allee al terug in het regelrecht weigeren je aan te spreken of aan te schrijven, van een aantal personen binnen het VU. Niet af te schuiven op et administratie systeem. Als je terug antwoord of even wat opschrijft kun je, als je dat maar wil, alles doen wat je wilt. Enkele personen daar zijn van mening dat als je nog niet in het grote team een Ok stempel hebt gekregen, de volgende situ de enig gewenste is: "Hallo met Brenda" tik tik tik "Hallo Hans" "Het is Brenda" "Ja, zeg het eens Hans".
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

LauraB schreef:
diederique schreef:ook zal de VU niet als eis kunnen stellen dat er sprake moet zijn van een voltooide RLE.
De opvatting van de VU wat een duurzame overtuiging is, is zeer rigide en afwijkend aan de 'norm'. Dit zie je enkel en allee al terug in het regelrecht weigeren je aan te spreken of aan te schrijven, van een aantal personen binnen het VU. Niet af te schuiven op et administratie systeem. Als je terug antwoord of even wat opschrijft kun je, als je dat maar wil, alles doen wat je wilt. Enkele personen daar zijn van mening dat als je nog niet in het grote team een Ok stempel hebt gekregen, de volgende situ de enig gewenste is: "Hallo met Brenda" tik tik tik "Hallo Hans" "Het is Brenda" "Ja, zeg het eens Hans".
Die stomme benadering kan het VUmc bij mij in ieder geval in die vorm niet gebruiken, omdat mijn voornaam al sinds een jaar of 15 officieel Sabrina is. En mijn RLE ben ik al 25 jaar geleden gestart. Als men straks toch nog onverwacht met een motief zou komen, waarom mijn gevoelens niet duurzaam van aard zouden zijn, dan laat ik dat vast nog hier, maar zeker ook via TNN elders, horen.

Maar voorlopig lijkt het mij toch niet echt waarschijnlijk, dat het VUmc zich als een echte “weiger deskundige” zal ontpoppen. Er moet heel duidelijk overleg tussen de Staatssecretaris en het VUmc zijn geweest en daar moeten gemaakte afspraken zeker zwart op wit zijn vastgelegd.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Moet toch zeggen dat het me meevalt dat de Transgenderwet vandaag al meteen op de agenda van de Commissie Veiligheid en Justitie staat.

http://www.eerstekamer.nl/commissieverg ... 0131119_11" target="_blank
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Venka

Bericht door Venka »

Emma schreef:Moet toch zeggen dat het me meevalt dat de Transgenderwet vandaag al meteen op de agenda van de Commissie Veiligheid en Justitie staat.
Het heeft lang genoeg geduurd ondertussen maar het debat moet ook nog komen...........
Eveliene

Bericht door Eveliene »

Hopelijk zal het debat niet te zwaar zijn en komt er op punten een lichte verandering zodat het VU niet de monopoliepositie krijgt voor de beoordeling wat je gender is. Een jaartje GGZ seksuologie zou op zich al voldoende moeten zijn voor een beoordeling voor het GBA.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Zal wel meevallen met dat debat, dat is in de TK al gevoerd. De Eerste Kamer is aangenomen om professioneel te muggenziften, als er partijpolitiek al een grote meerderheid is én er zitten geen fouten in de wet wordt het in principe gewoon aangenomen. Maar we zullen zien... Ik kan in ieder geval niet wachten tot het zover is...

De EK kan geen veranderingen aanbrengen in de wet, dat is de taak van de TK. Ik kan me niet voorstellen dat er voor de deskundigenverklaring een heel traject nodig is, en ze kunnen ook altijd nog verklaringen van andere, bekende deskundigen gaan certificeren. Eigenlijk een beetje wat Aafke nu heeft meegemaakt, en wat ik in de GGZ al vaker heb gezien.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
Miazara

Bericht door Miazara »

Ik vraag me alleen af hoe de beoordeling procedure zal zijn voor diegene die dat moeten doen bij een instantie waar ze niet bekend zijn. 1 gesprek lijkt me niet echt genoeg dan.

Ik zelf zit bij het VU dus dat scheelt. Vandaag is het meer een korte discussie over de procedure, and that is it. Dus het valt wel mee. Als ik de agenda goed lees that is.
Code Sorceress
Holden

Bericht door Holden »

Ben blij dat het iig een beetje op gang komt. Hopelijk duurt het nu niet al te lang meer.

Ik weet niet of dit al eerder in dit topic was besproken, maar heeft deze wijziging ook effect op naamswijziging? Kan dat dan ook makkelijk(er) geregeld worden of gaat dat nog steeds via een rechter met hoge kosten erbij?
Venka

Bericht door Venka »

Emma schreef: Eigenlijk een beetje wat Aafke nu heeft meegemaakt, en wat ik in de GGZ al vaker heb gezien.
Ik neem aan dat jij doelt op het debacle VUmc en het PIG en wat ik hier niet openbaar heb gemaakt en wat ik ook niet ga doen.In het kort komt het er op neer dat het VUmc mijn diagnose van het PIG gaat overnemen in naam van Luk Gijs wil iemand meer weten stuur mij een PB maar ik beantwoord alleen mensen die ik ken en of vaker heb gesproken dus ben je een willekeurige Pietje of Jan dan ga ik het niet vertellen.

Maar Emma slaat wel de spijker op zijn kop en dat is dat het VUmc als 1 van de weinige instellingen die zon formulier mag afgeven als deskundige.Heb jij als patiënt groen licht bij het VUmc/UMCG dan zal die deskundige verklaring geen probleem worden want je bent immers gediagnosticeerd en als je niet zon formulier krijgt betekent dat een VUmc/UMCG psycholoog dus geen goed werk heeft afgeleverd en je ten onrechte aan je real life heeft laten beginnen.

Maar hoe zit het met de doe het zelfers,PIG gangers,mensen die eigen diagnose hebben zonder hulp van een gender team van het VUmc/UMCG en al jaren als vrouw/man leven.Het VUmc kennende zal hier ook wel een protocol voor zijn ter zijn tijd.Maar gaat een psycholoog alleen af op je blauwe ogen of word er serieus gekeken naar iemands wil om echt bij het andere geslacht te horen en wat als jij bruine ogen hebt en een genderteam alleen beoordeelt op blauwe ogen.Ik heb aan den lijve ondervonden hoe de protocollen van het VU werken en als jij daar niet in past ben je overgeleverd aan de grillen en welwillendheid van een psycholoog.Ik mag blij zijn met mijn psycholoog die dus wel de diagnose gaat overnemen van een ander psycholoog en vind dat ik een vrouw ben,dit betekent nog geen groen licht voor de duidelijkheid.Maar wat nu als een VU psycholoog vind dat jij niet bij het andere geslacht hoort en je met lege handen naar huis stuurt bij wie ga jij dan een second opinion aanvragen bij een ander psycholoog van het VUmc of ga jij naar een psycholoog van het UMCG die naar alle waarschijnlijkheid onderling wel informatie uit gaat wisselen.Ga je naar een onafhankelijk genderteam zoals het PIG,die zijn dadelijk uitgespeeld tenzij ze een samenwerking aan gaan met het VUmc/UMCG/LUMC.Deze wetsvoorstel in haar huidige vorm rammelt aan alle kanten,voor 90% van de transgenders zal het geen probleem zijn omdat zij bij de eerder genoemde genderteams in behandeling zijn maar die andere 10% :?: :?: