geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Sabrina40

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Sabrina40 »

Miazara schreef:Van wat ik begreep is het niet meer een debat maar slechts een stemming met alleen goed of afkeuren.
Onze Eerste Kamer kan zo'n wetsvoorstel alleen maar goed of afkeuren. Maar daaraan voorafgaand kan er nog wel degelijk een heel stevig debat over dat wetsontwerp aan voorafgaan. En daarbij is het natuurlijk zinvol als de Eerste Kamer leden duidelijk zien, dat dit voor een goed gevulde publieke tribune een uiterst serieus onderwerp is.
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Het staat wel als debat op de agenda, niet als hamerstuk. Dus er zullen een paar kritische kanttekeningen komen en dan is het stemmen, voor of tegen. En ik verwacht eerlijk gezegd geen echte weerstand meer.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]
diederique

Bericht door diederique »

Gezien de eerdere discussie mag wel verwacht worden dat er stevig gedebatteerd wordt; het is beslist niet slechts een hamerstuk. In dezelfde 16/17 december agenda komt ook de wetgeving rondom het woonakkoord aan de orde; kwestie Duivesteijn kort gezegd. Dit zal wel de publieke en media aandacht krijgen. Hoop dat de Transgenderwet daardoor niet ondersneeuwt of wordt doorgeschoven; als het kabinet dan niet inmiddels demissionair is.

Het debat is ook via livesteam te volgen: http://www.eerstekamer.nl/begrip/livestream" target="_blank
Liefs, Diederique

Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
biaszu

Bericht door biaszu »

Diederique, zelfs al valt het kabinet, dan heeft dat geen effect op de Eerste Kamer. Officieel dan, he. Tuurlijk worden dan issues opgeschoven, maar de Eerste Kamer zit en blijft zitten. Die wordt namelijk indirect gekozen via de Provinciale Statenverkiezingen...
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Natuurlijk kun je zo'n debat ook via internet volgen en officieel heeft een publieke tribune natuurlijk geen stem. Maar ik was op 2 april op die publieke tribune in onze Teede Kamer en daar werd toch wel degelijk opgemerkt, dat die publieke tribune niet helemaal op een lijn zat met de staatssecretaris toen de wachtlijsten van het VUmc even de revue passeerden. Volgens mij heeft het nog wel degelijk nut, als er ook 16 of 17 december een aantal transgenders op die publieke tribune van onze Eerste Kamer zitten. Hopelijk dus tot die datum op die plaats, Sabrina
MichelleH

Bericht door MichelleH »

Emma schreef:Het staat wel als debat op de agenda, niet als hamerstuk. Dus er zullen een paar kritische kanttekeningen komen en dan is het stemmen, voor of tegen. En ik verwacht eerlijk gezegd geen echte weerstand meer.
Het is niet zeker dat er meteen gestemd wordt, integendeel. Als een van de leden van de Eerste Kamer om een stemming vraagt (wordt dat niet gevraagd, dan is het wetsvoorstel zonder stemming aangenomen), dan gebeurt dat namelijk in principe op de eerstvolgende vergadering. Als het debat op 16 december afgerond wordt, dan kan het wellicht nog net op 17 december. Als dat niet lukt, is de eerste mogelijkheid voor een stemming 14 januari.
Sabrina40

Bericht door Sabrina40 »

Ook als 17 december een eindstemming volgt, dan is 1 januari 2014 denk ik onhaalbaar als datum van invoering van deze wetswijziging.
Maar hoe ligt met een eindstemming op 17 december of 24 januari 2014 een invoering per 1 april 2014 ?
Of wordt het dan sowieso 1 juli 2014 ?
biaszu

Bericht door biaszu »

Al weet ik niet precies wat precies het verhaal is van de genoemde regeling die per 1 april in zou gaan- is dat een wet? Of is het een ministriële regeling? Die laatste wordt wel per kwartaal van kracht lijkt het, en wetswijzigingen over het algemeen inderdaad per half jaar. Ik kan me helaas niet voorstellen dat ze dit als een spoedwet beschouwen...
MichelleH

Bericht door MichelleH »

Ik denk persoonlijk dat er geen pijl op te trekken is of 1 april haalbaar is als deze wet in december of januari zou worden aangenomen. Voor de wet in werking kan treden zal de AMvB klaar moeten liggen en zullen de administratieve procedures bij de gemeenten er klaar voor moeten zijn. Pas dan zal er een koninklijk besluit komen waarin staat dat de wet in werking treedt.
Alice

Bericht door Alice »

Hallo,

Die wet zal, vermoedelijk, aangenomen worden.
Maar welke consequenties heeft het behalve de eerder genoemden voordelen.

Wordt het genderonderzoek door, vermoedelijk alleen, de genoemde instanties vergoed uit de basis zorgverzekering?, uit het aanvullend pakket?, eigen rekening?
De kosten griffierecht en advocaat verdwijnen maar daar in de plaats komt natuurlijk de gemeentelijke leges waarbij de ene gemeente er van uit gaat ‘dat het leven al duur genoeg is’ maar een andere gemeente met bijvoorbeeld een armoede belijd de hoofdprijs vraagt met al motto ‘de minder bedeelden kunnen een tegemoetkoming vragen’.
Voor transgenders die een lichamelijke aanpassing wensen. Word na aanname van de wet de operatie (srs) nog vergoed? Dit gezien men nu van geslacht kan veranderen zonder de noodzaak van een operatieve ingreep en de operatie (srs) beschouwd gaat worden als een cosmetische ingreep die men niet hoeft te vergoeden.

Ik vraag mij dit zo af omdat ik er weinig, niets, over deze zaken kan vinden maar die toch van belang zijn lijkt mij.

Alice

Een tijdje uit de running geweest door ziekte waar het nu weer beter gaat.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.