Andere tijden over Transgender Pioniers
Posted on 5 december 2013 by Evelien op de LKG T&T website
Genderdysforie, of, zoals het toen heette ‘transsexisme’, was tot in de jaren ’70 van de vorige eeuw niet algemeen bekend in Nederland – laat staan geaccepteerd. Pesterijen en vernedering waren voor sommigen een bijna dagelijkse praktijk. Transseksuelen die in de jaren ’60 en ’70 te maken kregen met psychiaters, waren nog niet jarig: er werd gewerkt met elektroshocks en eindeloze therapieën. Het waandenkbeeld tot het andere geslacht te behoren moest uit hun hoofd worden gepraat.
Aaicha Bergamin, nu 81 jaar oud, werd ingesloten in een psychiatrische kliniek. Ze zou daar moeten blijven tot ze 21 jaar oud zou zijn. De volgende dag vluchtte ze en liftte naar Parijs. En daar kwam ze in het nachtleven terecht.
Halverwege de jaren ’70 veranderde alles snel. Het VU ziekenhuis in Amsterdam kreeg de eerste transgenderkliniek ter wereld met een eigen hoogleraar transseksuologie. De pioniers van toen vertellen hun soms schokkende verhaal.
Andere Tijden, zondag 8 december om 21:20 op Ned. 2
Tips over komende radio of TV uitzendingen
-
Sabrina40
-
Sabrina40
Re: Tips over komende radio of TV uitzendingen
Het lijkt mij zinvol dat forumleden tips over aanstaande interessante uitzendingen of mogelijke andere evenementen altijd onder deze onderwerptitel berichten. Door het vakje : "Stuur mij een notificatie als er een reactie wordt geplaatst", kun je dan in het vervolg elke keer automatisch worden gewaarschuwd, als er weer een interessante uitzending op transgendergebied op een of ander programma staat. Eerdere pogingen om dit soort aankondigingen in een "transgender agenda" onder te brengen waren helaas nauwelijks succesvol. Omroepen blijken helaas niet genegen om dit soort informatie door te geven aan instanties als TNN of LKG T&T, of eventueel ook rechtstreeks naar een forum als dit. Maar zodra een van onze forumleden hier iets opmerkt en langs deze weg doorgeeft heeft dat tot gevolg, dat veel meer forumleden voor zo'n mogelijk interessante uitzending gewaarschuwd zijn.
-
Xandra
Volkskrant 07 december
Lezenswaardig artikel in de Volkskrant van vandaag, anderhalve pagina, geeft inzicht in de pioniersperiode van genderdysforie in Europa.
-
Rense
Ietsje verder weg: 7 januari start een serie van 7 afleveringen genaamd 'Hij is een Zij'
Arie Boomsma volgt 5 transgender jongeren
http://pers.kro.nl/programmas/hij_is_ee ... is_een_zij" target="_blank
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Re: Volkskrant 07 december
Dat artikel heb ik zojuist gelezen en ik moet zeggen dat het me niet blij maakt. Velen van ons kennen dat deel van de historie en dit deel van de vaderlandse (en anderlandse) geschiedenis is allerminst verheffend. Anderzijds... had het nu niet even redelijk in context kunnen worden geplaatst?Xandra schreef:Lezenswaardig artikel in de Volkskrant van vandaag, anderhalve pagina, geeft inzicht in de pioniersperiode van genderdysforie in Europa.
Okee, vrijwel iedereen weet hoe moeilijk die jaren geweest zijn. Nogmaals: beschamend hoe mensen in die tijd werden mishandeld.Toen ik nog een penis had, vond ik het spannend om met een man in bed te liggen die van niks wist. Moest ik andere dingen bedenken waarmee ik hem een plezier kon doen. Het is opwindend om mannen te besodemieteren. Ze wisten niet beter dan dat ze met een vrouw lagen te kofferen. Ik heb geen taboes, ik schaam me nergens voor.
Maar nu heb jij voor de komende weken gepland uit de kast te komen. Op je werk, tijdens het kerstdiner met je dierbaren, weet ik veel. Dat is geen sinecure.
Nu zitten er daar twee bij dit dit artikel hebben gelezen. En dan?
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik vertrouw die Boomsma niet. Zegt vermoedelijk meer over mij dan over hem, maar dat terzijde. Ik geef hem het voordeel van de twijfel. Uiteindelijk werd Aris in Man Bijt Hond (NCRV) ook gewetensvol in beeld gebracht.Rense schreef:Ietsje verder weg: 7 januari start een serie van 7 afleveringen genaamd 'Hij is een Zij'
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Veronica
Nou jongeren zijn het niet, er zullen paar 30+ mensen bij hoor.
Of was dat van een NOG ander programma??
Of was dat van een NOG ander programma??
-
Sabrina40
Ik heb ook tenminste één slechte ervaring met die meneer Boomstra. In die uitzending van Debat op 2 in november 2012 bleek er ineens een uitermate groot aanbod van mogelijke kandidaten. Daardoor viel ik, als uitgebreid ondervraagde en te intervieuwen kandidaat voor een primaire rol in dat debat, de vrijdagmiddag om 17:00 voor die uitzending toch ineens af. Ik zou nog wel ergens op inhaken, maar doordat Boomsma zich veel te sterk concentreerde op die idiote psychiater, die de meesten van ons uitsluitend als geestelijk gestoorden kan zien en dat ouderpaar, wat maar geen begrip voor hun kersverse zoon kon opbrengen, liep die uitzending heel anders dan gepland en kwam zo'n primair te interviewen Prof. Saskia Keuzenkamp en Prof. Kettenis Cohen nog maar nauwelijks en ik natuurlijk al helemaal niet meer aan het woord. Op die uitzending is ook zeer veel kritiek losgebarsten.EvaVanA schreef:Ik vertrouw die Boomsma niet. Zegt vermoedelijk meer over mij dan over hem, maar dat terzijde. Ik geef hem het voordeel van de twijfel. Uiteindelijk werd Aris in Man Bijt Hond (NCRV) ook gewetensvol in beeld gebracht.Rense schreef:Ietsje verder weg: 7 januari start een serie van 7 afleveringen genaamd 'Hij is een Zij'
Maar bij Aris kon meneer Boomstra zich heel goed concentreren op één persoon en dat zal bij die 7 afleveringen van “Hij is een Zij” toch ook wel weer het geval zijn en dan kan het ook heel goed gaan..
-
Rense
Re: Volkskrant 07 december
Ik snap je bezwaren, Eva. Maar ja, moeten we dan onze verhalen beperken tot dingen die het makkelijker maken om uit de kast te komen? Welke onderwerpen vallen er dan nog meer af?EvaVanA schreef:Dat artikel heb ik zojuist gelezen en ik moet zeggen dat het me niet blij maakt. Velen van ons kennen dat deel van de historie en dit deel van de vaderlandse (en anderlandse) geschiedenis is allerminst verheffend. Anderzijds... had het nu niet even redelijk in context kunnen worden geplaatst?Xandra schreef:Lezenswaardig artikel in de Volkskrant van vandaag, anderhalve pagina, geeft inzicht in de pioniersperiode van genderdysforie in Europa.Okee, vrijwel iedereen weet hoe moeilijk die jaren geweest zijn. Nogmaals: beschamend hoe mensen in die tijd werden mishandeld.Toen ik nog een penis had, vond ik het spannend om met een man in bed te liggen die van niks wist. Moest ik andere dingen bedenken waarmee ik hem een plezier kon doen. Het is opwindend om mannen te besodemieteren. Ze wisten niet beter dan dat ze met een vrouw lagen te kofferen. Ik heb geen taboes, ik schaam me nergens voor.
Maar nu heb jij voor de komende weken gepland uit de kast te komen. Op je werk, tijdens het kerstdiner met je dierbaren, weet ik veel. Dat is geen sinecure.
Nu zitten er daar twee bij dit dit artikel hebben gelezen. En dan?
Meer context bij het artikel had ik ook zeker graag gezien maar haar harde verhaal stelde ik zeer op prijs. Velen zijn helemaal niet bekend met dat deel van de historie, transgender jongeren weten er vaak niets van en cisgenders al helemaal niet.
-
diederique
heeft iemand het VK artikel digitaal?
Liefs, Diederique
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)