geslachtswijziging GBA
-
jacqueline
Re: geslachtswijziging GBA
als de vu slim is dan boeken ze dit af onder psychologisch consult, dan betaalt onze verzekering het en niet wij....Die verzekeraars hoeven dan niks te weten.. 
-
Sabrina40
Dat eerste aspect kreeg ik ook van Jos te horen na mijn verzoek om op de wachtlijst voor deskundige verklaringen te worden geplaatst. En het is begrijpelijk, dat het VUmc hier mee worstelt. Want het is natuurlijk een heel ander dilemma om te diagnostiseren of iemand echt de man of vrouw in een verkeerd lichaam is en het lichamelijk en geestelijk aan zal kunnen om die zware en niet omkeerbare medische ingrepen te ondergaa en permanent in het andere geslacht verder te leven, versus een deskundige verklaring, dat iemands gevoel aangaande zich man of vrouw te voelen "duurzaam van aard" is. En een vrijbrief, om een letterje in de GBA te mogen laten wijzigen is natuurlijk niet van het kaliber dat groen licht geeft voor zeer zware medische ingrepen. Men wil het natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen, maar zo'n lettertje veranderen is natuurlijk wel een redelijk makkelijk omkeerbaar proces.Emma schreef:Goed, Alwin zei vrijdag dus dat hij iemand van de VU gesproken heeft. En die zou gezegd hebben dat de VU nog geen idee hoe ze het moeten gaan doen met die deskundigenverklaring, maar dat er van hogerhand al wel aan Teeven is toegezegd dat het om één consult gaat en dat dat 150 euro gaat kosten.
Het lijkt mij echt "mosterd na de maaltijd", om iemand met een "groen VUmc diagnose licht" nog eens opnieuw aan de tand te gaan voelen, of het eigen gevoel om de grote overstap te gaan maken, wel voldoende duurzaam is. Die EU 150,-- lijkt mij meer bedoeld voor mensen die dat VU traject van geslachtsverandering helemaal niet in willen. En mensen, die al wel een of enkele gesprekken in die diafnosefase van het VU hebben gehad vormen denk ik weer een categorie apart.
-
Sabrina40
Een ander interessant aspect van de herziene wet BW 1:28 is, dat er nu meer zicht zal komen op de tot op heden wat onzichtbare groep mensen, die zonder medische behandeling permanent in de hoedanigheid van het andere geslacht gaat leven. Die laten mogelijk nog wel hun voornaam officieel wijzigen en via epilatie ongewenste beharing verwijderen, maar verdwijnen vervolgens volledig in de hoedanigheid van hun wensgeslacht geruisloos in de grote massa. Die mensen hebben natuurlijk niet temaken met wachtlijsten en vergoedingen door zorgverzekeraars en trekken nergens aan bellen en staan ook nergens echt als zodanig te boek.
Ik heb slechts zeker weet van twee mensen die, die net zo door het leven gaan als ikzelf. Een daarvan is een V/M ZZP-er, die na een vakantie zijn familie en vriendenkring heeft ingelicht en zijn klanten als man is gaan benaderen. De andere persoon heb ik geholpen met het officieel veranderen van de voornaam in de GBA. Zelf heb ik ook, na eerst privé te zijn “ondergedoken” in een volledig nieuwe sociale omgeving, zo’n 17 jaar helemaal niets van me in de transgender wereld laten horen.
Maatschappelijke onderzoeken geven indicaties, dat er toch een aanzienlijk aantal mensen in Nederland zo leeft. Maar via die naamsveranderingen in de GBA kan hierover geen verdere bevestiging wordenverkregen. Maar onze VU instellingen moeten, na invoeren van deze gewijzigde BW 1:28, een veel duidelijker zicht krijgen over de echte verhoudingen tussen non-ops, pre-ops en post-ops. Ik weet alleen niet hoe dat gaat met mensen, die in het buitenland een SRS hebben ondergaan.
Ik heb slechts zeker weet van twee mensen die, die net zo door het leven gaan als ikzelf. Een daarvan is een V/M ZZP-er, die na een vakantie zijn familie en vriendenkring heeft ingelicht en zijn klanten als man is gaan benaderen. De andere persoon heb ik geholpen met het officieel veranderen van de voornaam in de GBA. Zelf heb ik ook, na eerst privé te zijn “ondergedoken” in een volledig nieuwe sociale omgeving, zo’n 17 jaar helemaal niets van me in de transgender wereld laten horen.
Maatschappelijke onderzoeken geven indicaties, dat er toch een aanzienlijk aantal mensen in Nederland zo leeft. Maar via die naamsveranderingen in de GBA kan hierover geen verdere bevestiging wordenverkregen. Maar onze VU instellingen moeten, na invoeren van deze gewijzigde BW 1:28, een veel duidelijker zicht krijgen over de echte verhoudingen tussen non-ops, pre-ops en post-ops. Ik weet alleen niet hoe dat gaat met mensen, die in het buitenland een SRS hebben ondergaan.
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Oh, en weer eentje gemist:
http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... mgz3gc.pdf" target="_blank
De brief van de Staatssecretaris over het onbepaald laten van het geslacht. Er wordt een onderzoeksteam van de Universiteit Utrecht aangesteld.
http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... mgz3gc.pdf" target="_blank
De brief van de Staatssecretaris over het onbepaald laten van het geslacht. Er wordt een onderzoeksteam van de Universiteit Utrecht aangesteld.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
biaszu
Vergis je niet, voor de medische verklaring na de operatie (dus oude stijl) betaal je ook al 50 euro... officieel papier kost gewoon geld, soms om onverklaarbare redenen.Sabrina40 schreef:
Het lijkt mij echt "mosterd na de maaltijd", om iemand met een "groen VUmc diagnose licht" nog eens opnieuw aan de tand te gaan voelen, of het eigen gevoel om de grote overstap te gaan maken, wel voldoende duurzaam is. Die EU 150,-- lijkt mij meer bedoeld voor mensen die dat VU traject van geslachtsverandering helemaal niet in willen. En mensen, die al wel een of enkele gesprekken in die diafnosefase van het VU hebben gehad vormen denk ik weer een categorie apart.
-
kmmy
Volgens mij moet je als je de operatie in België hebt laten doen ook nog voor een deskundigeverklaring naar het VUMC. UZ Gent staat niet aangemerkt als deskundig.
Heb nog juridische procedure lopen. Neem al aan dat die eerder is afgerond dan de inwerkingtreding van de nieuwe wet. Heb ik gelukkig dat gedoe met het VUMC niet nog.
En anders laat ik er toch gewoon lekker M in staan. Ik heb een supermooie fuckingcoole poes. Wat maakt mij die M dan nog uit. :-p kan lekker provoceren met die M in mijn paspoort.
Vind die Fred Teeven op dit gebied best een fijne vent. Werkt goed mee. Fijn zo'n kabinet zonder christelijke partijen.
Heb nog juridische procedure lopen. Neem al aan dat die eerder is afgerond dan de inwerkingtreding van de nieuwe wet. Heb ik gelukkig dat gedoe met het VUMC niet nog.
En anders laat ik er toch gewoon lekker M in staan. Ik heb een supermooie fuckingcoole poes. Wat maakt mij die M dan nog uit. :-p kan lekker provoceren met die M in mijn paspoort.
Vind die Fred Teeven op dit gebied best een fijne vent. Werkt goed mee. Fijn zo'n kabinet zonder christelijke partijen.
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Waar is die 'like' button?kmmy schreef:...
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Danielle
In het Tweede Kamerdebat is door Teeven al gezegd dat de huidige patiënten van de door deze wet erkende Genderteams by default een verklaring kunne krijgen. Zonder dat daar extra gesprekken voor nodig zijn.
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
diederique
Danielle, dat is mooi. Volgens mij had ik dat (en samen met mij veel anderen denk ik) even gemist in het debat.
Liefs, Diederique
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
-
Miazara
Ik denk dat de mensen die niet bij die instanties zitten maar wel groen licht hebben bij bijv PIG (zijn er nog meer instanties?) dan ook vrij makkelijk aan een verklaring kunnen komen. Maar daarbuiten vraag ik me af wat voor de overige groep mensen de procedure zal zijn. Denk niet namelijk dat 1 gesprek normaliter voldoende kan zijn, er kunnen ook een aantal tussen zitten die niks anders doen dan liegen..
Code Sorceress