geslachtswijziging GBA
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Re: geslachtswijziging GBA
Dat is ook waar de medewerkers 'op de werkvloer' zich zorgen over maken. Hoe kun je iets in één gesprek van een uur vaststellen waar je normaal gesproken een paar maanden over doet?
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
-
Sabrina40
Maar volgens mij ligt deze zaak veel minder problematisch dan dikwijls wordt voorgesteld. Die hele benadering in dat wetsvoorstel gaat er m.i. veel te veel van uit, dat iemand zomaar op een druilerige zondagmiddag op het idee komt, om de rest van het leven in de hoedanigheid van het andere geslacht door te gaan brengen en dat zo iemand dan op maandag naar zo’n deskundige stapt, die alleen maar moet vaststellen, of die gevoelens wel voldoende duurzaam van aard zijn. Het VUmc heeft reeds aan de staatssecretaris toegezegd, dat hiervoor één diagnosegesprek afdoende moet zijn. In dat gesprek krijgt betrokkene dan een donderpreek over zich heen, over de consequenties van zo’n overstap naar het andere geslacht. En als dat het gevoel van betrokkene niet verandert, dan komt er die verklaring, waarmee betrokkene dinsdag naar het gemeentehuis kan stappen om de geslachtsaanduiding in de GBA en op het paspoort te laten veranderen.Emma schreef:Dat is ook waar de medewerkers 'op de werkvloer' zich zorgen over maken. Hoe kun je iets in één gesprek van een uur vaststellen waar je normaal gesproken een paar maanden over doet?
Maar iedereen op dit forum weet toch hartstikke goed, dat dit helemaal niet zo werkt ! Hoe lang hebben velen er niet over gedaan, alvorens hun eerste stap richting zo’n VU gendercentrum te nemen ? En afgelopen zondag gaf Jos Megens in “Andere Tijden” ook aan, dat tegenwoordig veel kandidaten, die zich voor een intake gesprek aanmelden, reeds in hun wensgeslacht leven. Na 1982 heb ik zelf, na een steeds diepgaandere RLE, pas na 8 jaar besloten om als vrouw permanent in een volledig nieuwe omgeving in het diepe te springen. Na nog enkele jaren mijn werk als man te hebben afgebouwd, kon ik uiteindelijk ook mijn voornaam en pasfoto officieel wijzigen. Maar ook voor die officiële naamsverandering moest mijn advocaat eigenlijk alleen voldoende overtuigend aantonen, dat mijn wens duurzaam van aard is. Dat is blijkbaar gelukt want het werd een hamerstuk.
Ik loop inmiddels nu al weer 15 jaar met mijn nieuwe paspoort door het (soms nog intercontinentale) leven rond. Maar ook als mensen dat reeds bijv. 2 jaar doen, of op andere wijze kunnen aantonen dat zij al zo’n periode in hun wensgeslacht hebben doorgebracht, dan is dat toch ook al een behoorlijk duidelijke indicatie omtrent de duurzaamheid van hun gevoelens. Absoluut niemand kan bij een tienjarige aangeven, welke op dat moment levende gevoelens de volledige rest van het leven duurzaam zullen blijken te zijn.
-
diederique
Bijzonder en beslist wat offtopic; is het niet vreemd dat de RLE tenminste een jaar "moet" duren voor er een mes ingezet mag worden terwijl je voor de verandering van je M naar V of anders om met een eenvoudige verklaring van "duurzame wens" af kan. Snijden pennen minder scherp?
Liefs, Diederique
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
-
Rense
Helemaal mee eens Sabrina!
En STEL dat het spookbeeld dat je bovenaan schetst toch een keer waar is en tussen de honderden transgenders zitten echt 1 of 2 mensen die op een druilerige zondagmiddag een ondoordacht besluit nemen, dat briefje krijgen en hun identiteitsbewijs aanpassen. STEL dat dat allemaal gebeurd, hoe erg is dat dan? Dan is er een documentje verkeerd aangepast, en het weer terug draaien geeft ongetwijfeld een hoop papierwerk en wat kosten. Vervelend. Maar dat is toch allemaal niet zo'n ramp? Dat ongemak valt toch in het niet bij al die transgenders voor wie het leven nu veel makkelijker wordt?
Het hele worst-case scenario van een paar ondoordachte geslachtsaanduidelijk-veranderingen met papierwerk en kosten als gevolg weegt totaal niet op tegen het grote menselijke leed dat voorkomen wordt door transgenders makkelijk toegang te geven tot de identiteitspapieren die apssen bij wie ze zijn.
Edit: diederique, natuurlijk schrijven pennen minder scherp! Een documentje is toch veel makkelijker weer terug te veranderen dan een operatie?
En STEL dat het spookbeeld dat je bovenaan schetst toch een keer waar is en tussen de honderden transgenders zitten echt 1 of 2 mensen die op een druilerige zondagmiddag een ondoordacht besluit nemen, dat briefje krijgen en hun identiteitsbewijs aanpassen. STEL dat dat allemaal gebeurd, hoe erg is dat dan? Dan is er een documentje verkeerd aangepast, en het weer terug draaien geeft ongetwijfeld een hoop papierwerk en wat kosten. Vervelend. Maar dat is toch allemaal niet zo'n ramp? Dat ongemak valt toch in het niet bij al die transgenders voor wie het leven nu veel makkelijker wordt?
Het hele worst-case scenario van een paar ondoordachte geslachtsaanduidelijk-veranderingen met papierwerk en kosten als gevolg weegt totaal niet op tegen het grote menselijke leed dat voorkomen wordt door transgenders makkelijk toegang te geven tot de identiteitspapieren die apssen bij wie ze zijn.
Edit: diederique, natuurlijk schrijven pennen minder scherp! Een documentje is toch veel makkelijker weer terug te veranderen dan een operatie?
-
NaomiClareNL
+10000 Rense!
Nog een land waar over niet al te lange tijd cisgender mensen niet meer oordelen over interseksuele en transseksuele medemensen:
Taiwan allows legal gender changes without transitioning
Citaat uit het artikel:
After a heated 3-hour debate today (Dec 9), the ministry concludes that individuals intending to change their legal gender need not go through any medical procedures, including psychiatric evaluation. - See more at: http://www.gaystarnews.com/article/taiw ... RgWps.dpuf" target="_blank
Nog een land waar over niet al te lange tijd cisgender mensen niet meer oordelen over interseksuele en transseksuele medemensen:
Citaat uit het artikel:
After a heated 3-hour debate today (Dec 9), the ministry concludes that individuals intending to change their legal gender need not go through any medical procedures, including psychiatric evaluation. - See more at: http://www.gaystarnews.com/article/taiw ... RgWps.dpuf" target="_blank
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
-
Sabrina40
Allereerst Rense bedankt voor je bericht.NaomiClareNL schreef:+10000 Rense!
Citaat uit het artikel:
Maar nu onze Eerste Kamer nog. Plenaire zitting op 16 en/of 17 december aanstaande. Ik ga daar zeker naar toe en zodra ik meer informatie over de juiste tijd heb, laat ik het op dit forum weten.
-
Alice
Voor de statistieken zal het kenbaar worden, maar dit kan alleen als zij als zodanig laten registreren.Sabrina40 schreef:Een ander interessant aspect van de herziene wet BW 1:28 is, dat er nu meer zicht zal komen op de tot op heden wat onzichtbare groep mensen, die zonder medische behandeling permanent in de hoedanigheid van het andere geslacht gaat leven.
Dit lijkt mij een uitermate slechte zaak. Dat als iemand die zijn/haar naam veranderd, om welker reden ook, gelijk gekoppeld wordt aan een genderwisseling.Sabrina40 schreef: Maar via die naamsveranderingen in de GBA kan hierover geen verdere bevestiging wordenverkregen.
En waarom zou dit ook gelijk bekend moeten wezen, aangeduid, in het GBA?
Daar zal geen veranderingen in komen. Indien zij dit wensen kunnen ze op gelijke wijze zich van hun nieuwe naam, geslacht laten registreren.Sabrina40 schreef:Ik weet alleen niet hoe dat gaat met mensen, die in het buitenland een SRS hebben ondergaan.
Waar ik mij ook over verbaas dat er maar een gesprek nodig is voor een verklaring.Miazara schreef: Maar daarbuiten vraag ik me af wat voor de overige groep mensen de procedure zal zijn. Denk niet namelijk dat 1 gesprek normaliter voldoende kan zijn, er kunnen ook een aantal tussen zitten die niks anders doen dan liegen..
Voor die € 150,- kan er ook maar een (1) gesprek gevoerd worden.
€ 150,- verkoop, BTW € 26,04. Dus € 123,96 is de volledige kostvergoeding voor; vergoeding deskundige (psycholoog), huur bedrijfsruimte (spreekkamertje), administratieve handelingen. Ik zou het er niet voor doen.
Liegen, je mag hopen dat de aangestelde deskundige zo deskundig is om een leugen te herkennen. Maar ik denk dat er minder gelogen zal worden. Een van de noodzaken om te liegen werd (tot op heden wordt) gedaan door transgenders om een behandeling af te dwingen. Dit geld in het bijzonder (alleen?) voor MtF. Als voorbeeld, MfV-ers die alleen vrouwelijke borsten wensen en als blijkt om daarvoor aanmerking komen voor die hormonen ze all-the-way moeten gaan en, erg genoeg, liegen ze hun weg door alle test om hun doel te bereiken. Nu is dit niet meer nodig Denk dat nu (in dit voorbeeld) als gecertificeerd vrouw je makkelijker de huisarts of andere verstrekkers kunt overtuigen je die hormonen te vestrekken.
Een ander positief element is dat genderidentiteit hersteld kan worden naar de oorspronkelijke zonder dat er lichamelijke schade behoeft te zijn (over de geestelijke en/of financiële schade voor hun omgeving ga ik maar voorbij) . Ook doordat de noodzaak om via een leugen geslachtswijziging af te dwingen wegvalt is er een mogelijkheid dat het percentage van de MtF genders die na hun lichamelijke aanpassing zelfmoord plegen verminderd.
Als denkertje, bij FtM komt zelfdoding niet of nauwelijks voor.
Lijkt mij goed dat daar ook naar gekeken wordt. Een kans is dat de 1ste kamer het onderzoek wil meenemen in de nieuwe wet geslachtswijziging. Betekend natuurlijk wel, uitstel.Emma schreef:De brief van de Staatssecretaris over het onbepaald laten van het geslacht. Er wordt een onderzoeksteam van de Universiteit Utrecht aangesteld.
Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Rense
Ook onder FtM's en FtQueers wordt er wel gelogen hoor, bijvoorbeeld als men alleen testosteron wil en geen borstverwijdering.
Wat mij betreft is de 'deskundigenverklaring' een wassen neus. De 'expert' in een reeks gesprekken voor een diagnose voor het lapje houden blijkt voor velen al niet moeilijk, laat staan als je 1 gesprek moet voeren. Bijna iedereen kan een uurtje de gewenste antwoorden geven. De deskundigenverklaring geeft een vals gevoel van veiligheid aan mensen die het eng vinden dat wij over onze eigen gendermarker beslissen.
Hopelijk komt de beslissing in de toekomst alleen bij de transgender zelf te liggen.
Wat mij betreft is de 'deskundigenverklaring' een wassen neus. De 'expert' in een reeks gesprekken voor een diagnose voor het lapje houden blijkt voor velen al niet moeilijk, laat staan als je 1 gesprek moet voeren. Bijna iedereen kan een uurtje de gewenste antwoorden geven. De deskundigenverklaring geeft een vals gevoel van veiligheid aan mensen die het eng vinden dat wij over onze eigen gendermarker beslissen.
Hopelijk komt de beslissing in de toekomst alleen bij de transgender zelf te liggen.
-
Sabrina40
Wat een stortvloed aan reacties. Ik reageer kort en zonder aanhalen van de geposte reacties.
Die VU gender instellingen krijgen in hun gegevensbestand met die nieuwe wet volledig zicht op hoeveel mensen zich aanmelden voor uitsluitend zo’n deskundige verklaring of voor een behandeling of mogelijk op verschillende tijdstippen voor beide door een en dezelfde persoon.
Voor mijn officiële naamsverandering heeft mijn advocate, om de duurzaamheid van mijn wens voldoende te benadrukken, duidelijk vermeld, dat ik feitelijk al conform het vrouwelijke geslacht leefde. In mijn GBA en op mijn paspoort kwam vervolgens natuurlijk mijn nieuwe vrouwelijke voornaam en pasfoto, maar nog wel met die gelukkig wat minder opvallende geslachtsletter “M”.
Ik weet dus niet of op dit moment mensen, die zich bijv. in Thailand hebben laten opereren, via een Nederlandse VU gender afdeling moeten voor een certificaat. Voor zo’n “deskundige verklaring” in de komende wet zal dat zeker voorlopig wel het geval zijn.
In mijn verhaal breng ik naar voren, dat weldenkende mensen niet zo maar ineens zo’n enorme stap zetten, om in de rol van het andere geslacht hun leven te willen vervolgen. Afgezien van mogelijk een enkele idioot, zal men toch eerst zorgvuldig, mogelijk zoals ik in een getrapte RLE heb gedaan, gaan verkennen hoe men zich in zo’n nieuwe situatie gaat voelen. En als je vervolgens evident, zoals bijv. in mijn eigen situatie, kunt aantonen, dat je reeds geruime tijd in die rol van het andere geslacht leeft, dan is er toch niet meer dan één sessie voor nodig om vast te stellen, dat die gevoelens voldoende duurzaam van aard zijn. En nogmaals, absolute zekerheid dat de momentele gevoelens van een tienjarige duurzaam zullen blijken te zijn tot de dood er op volgt, is natuurlijk onmogelijk.
Aanstaande 16 en/of 17 december behandelt onze Eerste Kamer het nu voorliggende wetsvoorstel. Al tijdens de behandeling in onze Tweede Kamer begin maart maakte de heer Teeven duidelijk, dat het weglaten van geslachtsgegevens een volledig nieuwe studie noodzakelijk maakt en niet eerder, dan in de evaluatie van deze wetswijziging over vijf jaar in aanmerking genomen zal worden.
Toen ik rond 1987 voor het eerst signalen te horen kreeg over die “eenheidsworst”, die men in het VUmc voorgeschoteld kreeg en over het spiekcircuit over wat je in diagnose gesprekken precies wel of juist absoluut niet moest antwoorden, spetterde bij mij alles wat maar spetteren kon explosief uiteen. Voor mij is een psych iemand die je uit een mogelijke nood kan helpen, maar toch zeker niet iemand, die een door iemand zelf gevonden weg naar een prettiger leven voor zich ziet liggen, eens stevig de duimschroeven aan te gaan draaien om die VUmc eenheidsworst benadering maar in een “slikken of stikken” benadering volledig te accepteren. Gelukkig kan ik ook zonder HRT voldoende passabel als vrouw door het leven en heb ik, voor mijn (natuurlijk absoluut onontbeerlijke) zelfacceptatie geen SRS nodig gehad en heb ik helemaal gewoon zelf kunnen uitvinden hoe ik mij met mijn vrouwelijke inborst in de realiteit voel en mijn verdere levensloop vervolgens helemaal zelf daarop kunnen aanpassen. En als kroon op mijn werk krijg ik ook binnenkort die sterk begeerde letter "V" in mijn GBA vermelding en op mijn paspoort.
Die VU gender instellingen krijgen in hun gegevensbestand met die nieuwe wet volledig zicht op hoeveel mensen zich aanmelden voor uitsluitend zo’n deskundige verklaring of voor een behandeling of mogelijk op verschillende tijdstippen voor beide door een en dezelfde persoon.
Voor mijn officiële naamsverandering heeft mijn advocate, om de duurzaamheid van mijn wens voldoende te benadrukken, duidelijk vermeld, dat ik feitelijk al conform het vrouwelijke geslacht leefde. In mijn GBA en op mijn paspoort kwam vervolgens natuurlijk mijn nieuwe vrouwelijke voornaam en pasfoto, maar nog wel met die gelukkig wat minder opvallende geslachtsletter “M”.
Ik weet dus niet of op dit moment mensen, die zich bijv. in Thailand hebben laten opereren, via een Nederlandse VU gender afdeling moeten voor een certificaat. Voor zo’n “deskundige verklaring” in de komende wet zal dat zeker voorlopig wel het geval zijn.
In mijn verhaal breng ik naar voren, dat weldenkende mensen niet zo maar ineens zo’n enorme stap zetten, om in de rol van het andere geslacht hun leven te willen vervolgen. Afgezien van mogelijk een enkele idioot, zal men toch eerst zorgvuldig, mogelijk zoals ik in een getrapte RLE heb gedaan, gaan verkennen hoe men zich in zo’n nieuwe situatie gaat voelen. En als je vervolgens evident, zoals bijv. in mijn eigen situatie, kunt aantonen, dat je reeds geruime tijd in die rol van het andere geslacht leeft, dan is er toch niet meer dan één sessie voor nodig om vast te stellen, dat die gevoelens voldoende duurzaam van aard zijn. En nogmaals, absolute zekerheid dat de momentele gevoelens van een tienjarige duurzaam zullen blijken te zijn tot de dood er op volgt, is natuurlijk onmogelijk.
Aanstaande 16 en/of 17 december behandelt onze Eerste Kamer het nu voorliggende wetsvoorstel. Al tijdens de behandeling in onze Tweede Kamer begin maart maakte de heer Teeven duidelijk, dat het weglaten van geslachtsgegevens een volledig nieuwe studie noodzakelijk maakt en niet eerder, dan in de evaluatie van deze wetswijziging over vijf jaar in aanmerking genomen zal worden.
Toen ik rond 1987 voor het eerst signalen te horen kreeg over die “eenheidsworst”, die men in het VUmc voorgeschoteld kreeg en over het spiekcircuit over wat je in diagnose gesprekken precies wel of juist absoluut niet moest antwoorden, spetterde bij mij alles wat maar spetteren kon explosief uiteen. Voor mij is een psych iemand die je uit een mogelijke nood kan helpen, maar toch zeker niet iemand, die een door iemand zelf gevonden weg naar een prettiger leven voor zich ziet liggen, eens stevig de duimschroeven aan te gaan draaien om die VUmc eenheidsworst benadering maar in een “slikken of stikken” benadering volledig te accepteren. Gelukkig kan ik ook zonder HRT voldoende passabel als vrouw door het leven en heb ik, voor mijn (natuurlijk absoluut onontbeerlijke) zelfacceptatie geen SRS nodig gehad en heb ik helemaal gewoon zelf kunnen uitvinden hoe ik mij met mijn vrouwelijke inborst in de realiteit voel en mijn verdere levensloop vervolgens helemaal zelf daarop kunnen aanpassen. En als kroon op mijn werk krijg ik ook binnenkort die sterk begeerde letter "V" in mijn GBA vermelding en op mijn paspoort.
Laatst gewijzigd door Sabrina40 op 11 dec 2013, 01:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Arike
@sabrina:
Voor de huidige thailand-gangers is er wel de mogelijkheid om via de VU een verklaring te halen, maar de Rechtbank kent op dit moment ook geslachtswijzigingen toe zonder dat er ook maar één papiertje van de VU in het dossier zit...
@alice: als het zo is dat die 150 eur incl. niet kostendekkend is voor VU, dan zal dat eens te meer leiden tot twijfelachtige subsidiestromen aldaar...
Voor de huidige thailand-gangers is er wel de mogelijkheid om via de VU een verklaring te halen, maar de Rechtbank kent op dit moment ook geslachtswijzigingen toe zonder dat er ook maar één papiertje van de VU in het dossier zit...
@alice: als het zo is dat die 150 eur incl. niet kostendekkend is voor VU, dan zal dat eens te meer leiden tot twijfelachtige subsidiestromen aldaar...
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"