Vooralsnog staan op het lijstje met aangewezen deskundigen alleen nog de Genderteams in Groningen, Amsterdam en volgens mij ook Leiden. Patiënten van andere psychologen zullen zich voor de deskundigenverklaring moeten wenden tot de eerder genoemde instelling.
Er is door de staatssecretaris ook al gezegd dat één gesprek voor die verklaring doorgaans genoeg moet zijn. Er hoeft geen Diagnose gesteld, de deskundige hoeft alleen maar vast te stellen of je de gevolgen van je keuze begrijpt.
Dat die lijst met dr deskundigen zo kort is, is om dr conservatieven een handreiking te doen. De PVV, SP en de christenen zijn nogal bang dat er misbruik van de transgenderwet gemaakt zal worden.
geslachtswijziging GBA
-
Danielle
Re: geslachtswijziging GBA
Mijn transitieblog: Fading Gender
-
Alice
@ Sabrina, Rense, Ik vermoed dat er meer “gender idioten” zijn dan je vermoed. Die om onbestendige reden (kan op een druilerige zondagmiddag plaats vinden) tot de conclusie komen dat het een goed idee is om van gender identiteit te veranderen.
Als men van gender identiteit gewisseld heeft en daarna blijkt dat e.e.a. niet aan de verwachtingen voldeed en men weer terug wenst te gaan naar het oorspronkelijke geslacht geeft dit normaal gesproken geen problemen dan een nieuwe test, administratieve handelingen (die geld kosten).
Maar het kan ook zo wezen dat bijvoorbeeld een FtM die zich laat registreren als man het verzoek gaat indienen om een borstverwijdering. Dit zal men toe moeten kennen daar mannen met borsten met Tanner 4 of meer in aanmerking komen voor een borstcorrectie. De meeste FtM’s bezitten Tanner 5. Als een correctie heeft plaats gevonden en men krijgt later spijt zal deze correctie niet terug te draaien zijn.
Ander voorbeeld, MtF krijgt makkelijker toegang tot hormonen, als vrouw, en gaat deze gebruiken en krijgt daardoor borstgroei. Na een tijd,spijt. Daar, in de regel, de borsten van een MtF in de eerste paar jaar niet verder groeien dan Tanner 2-3 wordt een correctie, verwijdering, niet vergoed.
Tja, en hoe moet je familie, relaties, werkomgeving er mee omgaan bij je genderwisseling vooral als je later te kennen geeft dat die weer terug gedraaid gaat worden
Denk dat er nog meer dingen zijn die ingedachte gehouden moeten worden bij een ‘eenvoudige’ administratieve genderwisseling.
Alice
Als men van gender identiteit gewisseld heeft en daarna blijkt dat e.e.a. niet aan de verwachtingen voldeed en men weer terug wenst te gaan naar het oorspronkelijke geslacht geeft dit normaal gesproken geen problemen dan een nieuwe test, administratieve handelingen (die geld kosten).
Maar het kan ook zo wezen dat bijvoorbeeld een FtM die zich laat registreren als man het verzoek gaat indienen om een borstverwijdering. Dit zal men toe moeten kennen daar mannen met borsten met Tanner 4 of meer in aanmerking komen voor een borstcorrectie. De meeste FtM’s bezitten Tanner 5. Als een correctie heeft plaats gevonden en men krijgt later spijt zal deze correctie niet terug te draaien zijn.
Ander voorbeeld, MtF krijgt makkelijker toegang tot hormonen, als vrouw, en gaat deze gebruiken en krijgt daardoor borstgroei. Na een tijd,spijt. Daar, in de regel, de borsten van een MtF in de eerste paar jaar niet verder groeien dan Tanner 2-3 wordt een correctie, verwijdering, niet vergoed.
Tja, en hoe moet je familie, relaties, werkomgeving er mee omgaan bij je genderwisseling vooral als je later te kennen geeft dat die weer terug gedraaid gaat worden
Denk dat er nog meer dingen zijn die ingedachte gehouden moeten worden bij een ‘eenvoudige’ administratieve genderwisseling.
Alice
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Rense
Het idee dat artsen eerder medische handelingen gaan toestaan omdat iemand zijn/haar/hir papiertje al heeft aangepast lijkt me niet realistisch. Persoonlijk zou ik het prachtig vinden als we allemaal zelf een borstcorrectie konden krijgen zodra we dat zelf zeker weten - (ik geloof niet in diagnoses maar in lichamelijke zelfbeschikking) - maar ik vermoed dat een aanpassing van je ID-kaart dat voor 0.00% gaat bereiken. Ik zie momenteel geen enkele doctor die daaraan mee zou werken, laat staan een ziekenhuis dat die primeur wil hebben.Alice schreef:@ Sabrina, Rense, Ik vermoed dat er meer “gender idioten” zijn dan je vermoed. Die om onbestendige reden (kan op een druilerige zondagmiddag plaats vinden) tot de conclusie komen dat het een goed idee is om van gender identiteit te veranderen.
Alice
Wat betreft familie, relaties, werkomgeving, die worden toch al flink geconfronteerd met je coming out en de sociale verandering van je naam en zelfpresentatie? Wordt dat echt zoveel heftiger als je ook nog een papiertje kunt veranderen? Volgens mij voegt dat heel weinig aan de ingrijpendheid van een coming out toe.
Wat mij betreft blijft die aanpassing van een papiertje echt dat: een papiertje. Het is vele malen minder heftig dan de ingrijpendheid van een sociale coming out en het is zo weer omgekeer. Zelfs al zouden er veel 'spijtoptanten' komen die hun papiertje te snel of onjuist veranderd hebben, dan verander je dat papiertje zo weer terug. Geen problemen.
Tegelijk zijn de voordelen van het verstrekken van zo'n papiertje aan de mensen die het nodig hebben enorm.
-
diederique
Ik denk niet dat we er dezer dagen, voor de behandeling in de EK, goed aan doen uitgebreid de "zondagmiddag"misbruikers te belichten. Ze zijn er maar laat dat nu even niet ons probleem zijn. Laat eerst die wet er maar komen.Danielle schreef: De PVV, SP en de christenen zijn nogal bang dat er misbruik van de transgenderwet gemaakt zal worden.
Liefs, Diederique
Roze50Plus; omdat je er niet alléén voor staat.
Volg mijn blog: http://diederique2.wordpress.com
Papa is een Meisje (http://www.boekenbestellen.nl/boek/papa-is-een-meisje)
-
Arike
Tijdens de tweede kamer behandeling is er door minimaal een kamerlid gezegd dat ze op transgender fora had gelezen. Er is niet gezegd welke. Maar ik sluit niet uit dat eerste kamerleden dit wel eens zouden kunnen lezen. Hou daar svp rekening meediederique schreef:Ik denk niet dat we er dezer dagen, voor de behandeling in de EK, goed aan doen uitgebreid de "zondagmiddag"misbruikers te belichten. Ze zijn er maar laat dat nu even niet ons probleem zijn. Laat eerst die wet er maar komen.Danielle schreef: De PVV, SP en de christenen zijn nogal bang dat er misbruik van de transgenderwet gemaakt zal worden.
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Eva
- Beheerder
- Voornaamwoorden: zij/haar
Ik mag toch aannemen dat leden van de Staten Generaal voldoende achtergrond en basis hebben om zich te realiseren dat de zondagmiddag-beslissers een uiterst miniem percentage (promillage, feitelijk) zouden vertegenwoordigen. Iemand die een dergelijke beslissing zonder enig fundament voor zichzelf neemt staat naar alle waarschijnlijkheid al onder enige vorm van curatele.
Mochten er senatoren zijn die dat stukje wijsheid ontberen dan ga ik er maar vanuit dat hun aantal ook te gering zal zijn om werkelijk gewicht in de schaal te leggen.
Off topic: een zondagmiddag-beslissing zoals hierboven bedoeld heeft aanzienlijk minder tragische gevolgen dan een onder invloed van iets teveel borrels uitgevoerde actie om een kind te verwekken dat je feitelijk niet kunt opvoeden.
Mochten er senatoren zijn die dat stukje wijsheid ontberen dan ga ik er maar vanuit dat hun aantal ook te gering zal zijn om werkelijk gewicht in de schaal te leggen.
Off topic: een zondagmiddag-beslissing zoals hierboven bedoeld heeft aanzienlijk minder tragische gevolgen dan een onder invloed van iets teveel borrels uitgevoerde actie om een kind te verwekken dat je feitelijk niet kunt opvoeden.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
-
Arike
Het kost mij veel moeite om mijn ervaringen met diverse besluiten van onze parlementen te vertalen in een genuanceerd en aardig klinkend oordeel... 
"You try to forget but it's impossible
-
Miazara
Wees niet al te verbaasd over welke dingen een mens kan bedenken over een onderwerp waar ze weinig van af weten.
Code Sorceress
-
KarenTS
Waarom is dat ''gelukkig"? Het is toch mooi als je je lichaam kan aanpassen,aan je gender identiteit?Sabrina40 schreef: Gelukkig kan ik ook zonder HRT voldoende passabel als vrouw door het leven en heb ik, voor mijn (natuurlijk absoluut onontbeerlijke) zelfacceptatie geen SRS nodig gehad en heb ik helemaal gewoon zelf kunnen uitvinden hoe ik mij met mijn vrouwelijke inborst in de realiteit voel en mijn verdere levensloop vervolgens helemaal zelf daarop kunnen aanpassen. En als kroon op mijn werk krijg ik ook binnenkort die sterk begeerde letter "V" in mijn GBA vermelding en op mijn paspoort.
-
diederique
De behandeling van de wet staat voorlopig gepland voor 16/12 17.00 in de Eerste Kamer. Het "zware" onderwerp rond de maatregelen "Woningmarkt" staat voor de 17e gepland en hoeft de behandeling van het wetsvoorstel "wijziging geboorte akte" dus niet in de weg te staan.
Liefs, Diederique