geslachtswijziging GBA
-
Bianca
Re: geslachtswijziging GBA
Gaat er iemand live verslag doen? 
-
Arike
Thx voor de update met de tijden! Misschien kom ik dan ook wel even langs, ben toch in de buurt
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Dat was kamerlid Van Toorenburg (CDA), zie het verslag van de behandeling in de Tweede Kamer, http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... 5o29u2.pdf" target="_blank, pagina 69-27-74, tweede alinea rechterkolom.Arike schreef:Tijdens de tweede kamer behandeling is er door minimaal een kamerlid gezegd dat ze op transgender fora had gelezen. Er is niet gezegd welke. Maar ik sluit niet uit dat eerste kamerleden dit wel eens zouden kunnen lezen. Hou daar svp rekening mee
Edit: Ik ga ook zeker mijn best doen daar aanwezig te zijn maandag.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
Emma: I am me
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Sabrina40
Beste Karen,KarenTS schreef:Waarom is dat ''gelukkig"? Het is toch mooi als je je lichaam kan aanpassen,aan je gender identiteit?Sabrina40 schreef: Gelukkig kan ik ook zonder HRT voldoende passabel als vrouw door het leven en heb ik, voor mijn (natuurlijk absoluut onontbeerlijke) zelfacceptatie geen SRS nodig gehad en heb ik helemaal gewoon zelf kunnen uitvinden hoe ik mij met mijn vrouwelijke inborst in de realiteit voel en mijn verdere levensloop vervolgens helemaal zelf daarop kunnen aanpassen. En als kroon op mijn werk krijg ik ook binnenkort die sterk begeerde letter "V" in mijn GBA vermelding en op mijn paspoort.
In onze maatschappij zie je vrij algemeen, dat verschillende mensen een bepaald doel dikwijls volgens heel verschillende wegen trachten te bereiken en daarbij ook heel verschillende prioriteiten stellen. Zo vond ene Bill Gates geen rust, alvorens vanuit zijn garage een wereldconcern te hebben opgebouwd, maar leveren vele andere mensen graag zonder een overdadige luxe en met veel minder sores voor de betrekkelijke rust van een gewone betaalde baan, of zelfs voor een bestaan in een hutje op de hei midden in de natuur, met alleen wat schapen om zich heen.
Ook als het gaat om cosmetische chirurgie zie je dat veel mensen gretig van die mogelijkheden gebruik maken en dat een Michael Jackson daar zelfs geen genoeg van kon krijgen, terwijl anderen voor geen goud in hun lichaam laten snijden om er alleen maar een beetje mooier uit te zien.
Daarom is het niet onlogisch, dat ook in de transgender wereld en met name bij de mensen die er de voorkeur aan geven om volledig in het andere geslacht dan hun geboortegeslacht hun leven voort te zetten, ook verschillende wegen en verschillende prioriteiten bestaan. En daarom hanteer ik die oneerbiedige kreet “eenheidsworst”, omdat het VUmc er heel lange tijd van uitging, dat al deze mensen natuurlijk volstrekt identieke gevoelens zouden moeten hebben.
Pas na het op een dood spoor raken van mijn huwelijk, ben ik vanaf 1982 gaan onderzoeken, hoe mijn vrouwelijke gevoelens precies liggen. Dat woordje “gelukkig” speelt vanaf dat moment al een heel belangrijke rol, omdat ik er niet over piekerde om mij door een of andere psych te laten onderzoeken en “gelukkig” ook zonder hormonen voldoende passabel als vrouw over kon komen, om in een onbezoldigd bijbaantje zelf te kunnen gaan ervaren, hoe het echt voelt, om als vrouw tussen de “gewone” mensen te werken. Er waren zeker mensen, die mij door hadden, maar ook voldoende mensen, bij wie ik kon ervaren hoe het voelt om een vrouw in deze maatschappij te zijn.
Vervolgens dook ik in de stad van mijn nieuwe privé leven ook het nachtleven in, ging kennissen maken, werd thuis en zelfs op feestjes uitgenodigd, ontmoette in een vrouwencafé mijn huidige partner en gaf mijzelf in 1990 het groene licht om in het diepe te springen. Ik bereikte toen al, ondanks dat ik mijn baan verder als man afbouwde, dat ik mij in dat nieuwe leven volkomen vrouw kon voelen en als zodanig ook door mijn omgeving werd gezien en geaccepteerd.
In feite had ik mijn doel dus al bereikt, terwijl nooit het verlangen naar een SRS daarbij in mijn hoofd is opgekomen. Daarnaast heb ik een zeer gezond lichaam en ben ik fel tegen zware medische ingrepen, met toch nog ook altijd de kans op complicaties en bijwerkingen, als die “VOOR MIJN PUUR EIGEN GEVOEL GELUKKIG” niet nodig zijn en niet significant bijdragen aan mijn reeds heel gelukkige leven. Natuurlijk heb ik alle respect voor mensen die een SRS en HRT , waarschijnlijk ook in verband met hun zelfacceptatie en/of hun uiterlijke voorkomen, wél als essentieel ervaren.
Ik wens jou natuurlijk alle succes en een heel gelukkig leven toe met het voor jou passende pad,
Sabrina
-
Rense
*applausje voor Sabrina*
Prachtig verwoord. Wat voor de 1 een heel belangrijke stap is is voor de ander overbodig of zelfs een ongewenst keurslijf. Jammer genoeg is er inderdaad vaak een denken in eenheidsworsten en de misvatting dat iedere transgender hetzelfde wil en nodig heeft. Fijn om een zo goed verwoord tegengeluid te horen.
Prachtig verwoord. Wat voor de 1 een heel belangrijke stap is is voor de ander overbodig of zelfs een ongewenst keurslijf. Jammer genoeg is er inderdaad vaak een denken in eenheidsworsten en de misvatting dat iedere transgender hetzelfde wil en nodig heeft. Fijn om een zo goed verwoord tegengeluid te horen.
-
Sabrina40
Heel hartelijk bedankt Rense voor jouw fijne compliment en dat nota bene van een FtM.Rense schreef:*applausje voor Sabrina*
Een MtF verliest niet door HRT die absoluut ongewenste baard en lichaamsbeharing en die afgrijselijke mogelijk reeds opgetreden reductie van de hoofd beharing, maar kan wel met epilatie, pruiken, externe borstprothesen en speciale badpakjes toch nog een heel passabele deelname als vrouw in onze samenleving realiseren. Ook blijkt het zeer goed mogelijk, om met een mannelijk stemapparaat puur vrouwelijke stemgeluiden te produceren. Een Duitse imitator produceerde rond 1982 zelfs nota bene heel karakteristieke stemgeluiden van zeer bekende vrouwelijke zangeressen.
Voor een FtM is in ieder geval HRT naar mijn gevoel veel noodzakelijker dan voor een MtF. Met HRT krijgt een FtM in ieder geval een mannelijke baard en lichaamsbeharing, een langzaam kalende hoofdbeharing en heel belangrijk ook nog een mannelijk stemgeluid, dat met een vrouwelijk stemapparaat niet of nauwelijks haalbaar is. Alleen als de borsten niet al te fors zijn, kunnen die nog met een binder worden gecamoufleerd, maar borst amputatie zal daar toch al snel ook een dringend verlangen zijn.
Hopelijk zet ook zeker voor FtM’s een op maat aangepaste behandeling door onze VU instellingen , met tevens de mogelijk voor uitsluitend HRT behandeling en daarnaast mogelijk een borstamputatie , verder door.
Nogmaals heel veel dank voor je compliment en heel veel succes met jouw verdere leven,
Sabrina
-
Emma
- Beheerder
- Voornaamwoorden: Zij/haar
Ben even een nieuw topic begonnen over komende maandag:
http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... =23&t=1757" target="_blank
http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... =23&t=1757" target="_blank
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
It's easy
สวัสดีค่ะ
@[email protected]
-
Rense
Woordje vooraf: overal in deze post waar ik FtM schrijf bedoel ik FtM en FtQueer, en overal waar ik MtF schijf bedoel ik MtF en MtQueer.
*aangepast wegens onhandige woordkeus
----
Hormonen brengen voor FtM's zeker gemiddeld heel wat meer aan passabelheid bijdragende* veranderingen dan voor MtF's, waardoor meer het de moeite waard vinden.
Maar ook onder FtM's zijn er mensen die helemaal geen traject in gaan hoor. Onder de mensen met een 'vrouwelijk lichaam' wisselt immers de stemhoogte en lichaamsbeharing ook en sommigen zijn daarin ruim bedeeld, of vinden het niet belangrijk. Een binder creert met de jaren - om het even oncharmant te zeggen - 'theezakjes' waardoor er effectief uitzien als iemand zonder borsten steeds makkelijker wordt. Sommige FtM's gruwen daarvan, anderen omarmen het. Een leven lang met een binder verhoogd wel de kans op rugklachten flink.
Onder FtM's zijn dus ook zeker mannen en queers die zonder enige hormonen of operaties de passabelheid die ze zoeken bereiken en zich daar goed bij voelen.
Wie als FtM hormoonvrij als man of queer door het leven gaat heeft daarnaast een leuk voordeel: veel van de kenmerken van testosteron associeren we met ouderdom. Niet aan de hormonen gaan geeft daardoor een soort eeuwige jeugd: een FtM van 40 of 50 wordt dan door de maatschappij als een knappe twintiger gelezen. Wederom: sommigen vinden het leuk, anderen juist niet.
Onder FtM's zijn er vooral ook mensen die het liefste een tijdelijke hormoonkuur zouden hebben: een paar jaar extra lichaamsbeharing en een zwaardere stem ontwikkelen en dan weer van de hormonen af zonder operaties en zonder een leven lang injecties. De genderteams keuren dit uiteraard niet goed maar dat weerhoudt sommige FtM's er natuurlijk niet van het te doen.
Net als MtF's die geen traject in gaan of maar een klein deel van het traject kiezen zijn ook de FtM's die dit kiezen een vrij stille groep die vaak hun mond houden uit angst voor onbegrip in de transgendergemeenschap.
*aangepast wegens onhandige woordkeus
----
Hormonen brengen voor FtM's zeker gemiddeld heel wat meer aan passabelheid bijdragende* veranderingen dan voor MtF's, waardoor meer het de moeite waard vinden.
Maar ook onder FtM's zijn er mensen die helemaal geen traject in gaan hoor. Onder de mensen met een 'vrouwelijk lichaam' wisselt immers de stemhoogte en lichaamsbeharing ook en sommigen zijn daarin ruim bedeeld, of vinden het niet belangrijk. Een binder creert met de jaren - om het even oncharmant te zeggen - 'theezakjes' waardoor er effectief uitzien als iemand zonder borsten steeds makkelijker wordt. Sommige FtM's gruwen daarvan, anderen omarmen het. Een leven lang met een binder verhoogd wel de kans op rugklachten flink.
Onder FtM's zijn dus ook zeker mannen en queers die zonder enige hormonen of operaties de passabelheid die ze zoeken bereiken en zich daar goed bij voelen.
Wie als FtM hormoonvrij als man of queer door het leven gaat heeft daarnaast een leuk voordeel: veel van de kenmerken van testosteron associeren we met ouderdom. Niet aan de hormonen gaan geeft daardoor een soort eeuwige jeugd: een FtM van 40 of 50 wordt dan door de maatschappij als een knappe twintiger gelezen. Wederom: sommigen vinden het leuk, anderen juist niet.
Onder FtM's zijn er vooral ook mensen die het liefste een tijdelijke hormoonkuur zouden hebben: een paar jaar extra lichaamsbeharing en een zwaardere stem ontwikkelen en dan weer van de hormonen af zonder operaties en zonder een leven lang injecties. De genderteams keuren dit uiteraard niet goed maar dat weerhoudt sommige FtM's er natuurlijk niet van het te doen.
Net als MtF's die geen traject in gaan of maar een klein deel van het traject kiezen zijn ook de FtM's die dit kiezen een vrij stille groep die vaak hun mond houden uit angst voor onbegrip in de transgendergemeenschap.
Laatst gewijzigd door Rense op 12 dec 2013, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
KarenTS
Als MtF die toevallig wel HRT en een SRS wenst,wil ik ( als ervaringsdeskundige ) toch wel oven opmerken dat de effecten van de HRT voor MtF wel degelijk ook voor ingrijpende veranderingen zorgt ,steriliteit om er maar eens eentje te noemen.
Ieder mens en dus ook iedere trans ( MtF of FtM ) heeft andere wensen en vult het leven anders in.Dus iedereen mag doen en laten wat hij/zij wil.Maar er blijven dus helaas blijkbaar mensen ,die waarde oordelen geven over de ene of de andere groep. Dat FtM's ingrijpendere veranderingen doormaken schiet mij totaal in het verkeerde keelgat! Zijn we n wedstrijdje aan het doen of zo? Wie veranderd t meest ingrijpen?,wie is de betete trans? Wie heeft t moeilijker met de transitie? Getver, ik wordt echt misselijk van dat soort dingen.
Ieder mens en dus ook iedere trans ( MtF of FtM ) heeft andere wensen en vult het leven anders in.Dus iedereen mag doen en laten wat hij/zij wil.Maar er blijven dus helaas blijkbaar mensen ,die waarde oordelen geven over de ene of de andere groep. Dat FtM's ingrijpendere veranderingen doormaken schiet mij totaal in het verkeerde keelgat! Zijn we n wedstrijdje aan het doen of zo? Wie veranderd t meest ingrijpen?,wie is de betete trans? Wie heeft t moeilijker met de transitie? Getver, ik wordt echt misselijk van dat soort dingen.
-
Venka
Hoe kom jij aan die logica van lik mijn vestje of denk je dat het verhaal van Sabrina40 (die geen SRS/HRT) wil dat voor elke MtF geld.Ik ben juist heel blij met mijn veranderingen die Estradiol en Androcur veroorzaken in mijn lichaam/geestelijk.Ik ben zo blij dat ik geen erectie,s/seks drang heb,ik ben heel blij met mijn groeiende borsten en de andere vrouwelijke vormen aan mijn lichaam die jij wellicht veracht.Ik ben blij dat ik mijn eigen haar nog heb en dat de hormonen er ook voor zorgen dat dat zo blijft.Rense ik zou het heel erg op prijs stellen als jij je woorden beter zou kiezen of formuleren want wij zijn niet allemaal zoals bijvoorbeeld Sabrina40 want ik wil heel graag een SRS en borsten en niet omdat ik een MtF ben dat ik dan maar genoegen moet nemen met protheses.Rense schreef:Woordje vooraf: overal in deze post waar ik FtM schrijf bedoel ik FtM en FtQueer, en overal waar ik MtF schijf bedoel ik MtF en MtQueer.
----
Hormonen brengen voor FtM's zeker heel wat ingrijpendere veranderingen dan voor MtF's, waardoor meer het de moeite waard vinden.
@ Sabrina40 dit is niet persoonlijk bedoelt maar je hebt ondertussen wel vaak genoeg gezegd hoe het bij jouw zit en daarom jouw als voorbeeld heb genomen omdat Rense dat ook doet in mijn beleving..