Nieuwe chat! Zie dit topic.

Valentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Valentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Ik kan de uitzending helaas nog niet zien met Valentijn. Iemand het wel gezien?
Ik vind het een beetje een bedenkelijke opmerking. Viel me ook al op in de wereld draait door.
(Want de maatschappij geeft er niets om wat je wel of niet doet mbt SRS).
Een heel geslaagd transje... prachtig om te zien, lijkt heel gelukkig.
Maar de twijfels over SRS e.d. en haar opmerkingen erover vind ik soms een beetje bedenkelijk.
Zou de Vu haar teveel richting SRS hebben gestuurd... Of is er wat anders aan de hand,
of begrijp ik het in het geheel gewoon helemaal verkeerd?

groetjes,
Kitty



http://programma.vpro.nl/24uurmet/aflev ... hingh.html" target="_blank

Internationaal model, columniste en studente literatuurwetenschappen Valentijn de Hingh (21) wist als klein jongetje al dat hij liever een vrouw wilde zijn. “Dat piemeltje snij ik er later af”, vertelt ze aan Wilfried de Jong als ze haar jeugd bespreekt in de tweede aflevering van 24 uur met... in dit voorjaarsseizoen.

Anderhalf jaar geleden koos Valentijn met een operatie echt voor het vrouwelijke geslacht. In 24 uur met... vertelt Valentijn hoe haar jeugd werd beïnvloed door voortdurende onrust over haar identiteit. Ze negeerde het gepest op school en bleef spelen met haar geliefde barbies wiens lijfspreuk ze zich al jong eigen maakte: “We girls can do anything”.

Wilfried en Valentijn praten, lachen en hangen een etmaal samen. Valentijn vertelt over haar geslachtsveranderende operatie (“een slachting”), over de gemakken en ongemakken van haar lengte op de catwalk en over wat iemand maakt tot een man of een vrouw. Dan blijkt dat haar operatie ook een knieval was voor de maatschappij waarin mensen nu eenmaal in en hokje horen te leven: “Ik heb voor het gemak gekozen.”

Model Valentijn de Hingh groeide op in Lelystad. Nu woont ze in Amsterdam waar ze Literatuurwetebschappen en Frans Studeert aan de Universiteit van Amsterdam. Ze is columniste van het online jongerenplatform Spunk en ze werkt als model voor het bureau Paparazzi Models.
Afgelopen januari won ze de Elle Personale Style Award.
Laatst gewijzigd door Kitty op 04 mei 2012, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hexley
Berichten: 134
Lid geworden op: 02 apr 2012, 11:17
Gender: Trans MtF
Locatie: Twente

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Hexley »

Kitty schreef: Een heel geslaagd transje... prachtig om te zien, lijkt heel gelukkig.

Daar zijn de meningen toch wel verdeeld over, het geslaagde dan,....

Een prachtig transje ja, maar ondanks de jonge leeftijd en pubertijdsremmers straalt dat er toch wel een beetje af. Valentijn heeft ergens eens geschreven dat de wereld haar niet als man, maar ook niet als vrouw ziet. Uiteindelijk gedoogt de wereld en speelt het "het spel" mee, acceptatie krijg je alleen door 100% stealth te leven. De rest is gewoon gedroom,...

Dus gelukkig? Tja, een lach in de camera zegt natuurlijk niet zo veel.
Afbeelding
marlies
Gast

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door marlies »

Ik vind het toch wel bijzonder dat een posterkind voor transseksualiteit erkent dat ze SRS niet nodig had om gelukkig te worden (zo interpreteer ik 't iig). ik ben benieuwd wat de genderteams hier van denken: gaan ze zich realiseren dat SRS niet zo standaard is als zij denken dat het is of gaan ze juist gesterkt in hun ideeën nog strenger screenen om mensen als Valentijn eruit te kunnen filteren? Ik denk niet dat ik hoef uit te leggen waar de cynicus in mij bang voor is ;)
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Hexley schreef:
Kitty schreef: Een heel geslaagd transje... prachtig om te zien, lijkt heel gelukkig.

Daar zijn de meningen toch wel verdeeld over, het geslaagde dan,....

Een prachtig transje ja, maar ondanks de jonge leeftijd en pubertijdsremmers straalt dat er toch wel een beetje af. Valentijn heeft ergens eens geschreven dat de wereld haar niet als man, maar ook niet als vrouw ziet. Uiteindelijk gedoogt de wereld en speelt het "het spel" mee, acceptatie krijg je alleen door 100% stealth te leven. De rest is gewoon gedroom,...

Dus gelukkig? Tja, een lach in de camera zegt natuurlijk niet zo veel.

Dat is waar. Het ligt er ook aan hoe jouw gevoel is. Valentijn staat al vanaf jonge leeftijd in de spotlights.
Ze is er min of meer aan gewend. En heeft naar mijn weten ook wel eens toegegeven dat ze die aandacht leuk vindt.
Ook de aandacht dus die ze juist als "transseksueel" krijgt.
Daarom vind ik haar opmerkingen ook niet passen bij het totaalbeeld.
Waarom spreekt ze van een knieval voor de maatschappij? Was de druk van buitenaf zo groot... de druk van haar omgeving?
Het genderteam? Of bedoelt ze het gewoon in het geheel anders.

Als je er geen problemen mee hebt als transseksueel bekend te zijn, waarom dan ineens wel een knieval maken naar de
maatschappij als het gaat om de SRS?
Dat probeer ik te begrijpen, hoe ze dat bedoelt.

Ik ben ergens toch wel jaloers op Valentijn. Want er had me zeker een hoop fysieke en psychische/emotionele schade bespaart gebleven
als ik eerder in transitie had kunnen gaan. Helaas andere generatie, andere ouders, ander karakter enz. Omstandigheden...

Of ze gelukkig is?
Dat weten alleen mensen die haar goed kennen. Toch hoor ik daar wel goede dingen over.
Ik vind alleen de bedenkingen mbt SRS een beetje vreemd.

Ik vind het trouwens een heel slecht idee om de buitenwereld te gaan wijsmaken dat n SRS niet nodig is enkel omdat de
VU te bekrompen is geweest om mensen die terughoudend zijn op dat vlak niet te behandelen.

SRS is echt noodzakelijk voor heel veel transen.
Net zoals andere uiterlijke ingrepen het leven van veel transseksuelen stukken aangenamer en draaglijker maken.

Ik durf te wedden dat veel transen erg ongelukkig zijn omdat de transseksualiteit en het uiterlijk elke dag weer n doorn in het oog zijn.
Met alle sociale/ psychische/ energetische gevolgen die dat heeft op je leven.
Laatst gewijzigd door Kitty op 04 mei 2012, 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Xandra
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 mar 2012, 15:49
Gender: Vrouw

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Xandra »

Hexley, je hebt mogelijk gelijk maar laat ons lekker dromen dat we wsl geaccepteerd gaan worden, please.
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Arike »

... Acceptatie door de maatschappij is wat anders dan "vrouw zijn" ....

En een SRS bepaalt op geen enkele wijze je acceptatie.... zei een post-op ;)

Ik heb overigens de uitzending nog niet gezien, maar wil dat nog wel gaan doen
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Gebruikersavatar
Merel77
Berichten: 607
Lid geworden op: 25 mar 2012, 22:45
Gender: Vrouw

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Merel77 »

Valentijn lijkt me een leuke meid. Niks dan respect dus. Ik ga daar verder geen kritiek op geven. Als ik die al had dan zou ik ze niet uitspreken op een forum als deze omdat het maar een klein wereldje is. Sorry maar dat is mijn gevoel er bij.
:oops:
Gebruikersavatar
Arike
Berichten: 3245
Lid geworden op: 25 mar 2012, 12:11
Gender: Vrouw
Locatie: Gelderland

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Arike »

Ik heb respect voor iedere T die haar verhaal op televisie bereid is te doen!

Desondanks zie ik af en toe wel reden om daar soms een kritische noot bij te plaatsen (dat doe ik indien mogelijk overigens ook liever irl tegen de persoon in kwestie, dan hier op het forum)

Maar zoals ik al zei, deze uitzending heb ik nog niet gezien... ;)
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Merel77 schreef:Valentijn lijkt me een leuke meid. Niks dan respect dus. Ik ga daar verder geen kritiek op geven. Als ik die al had dan zou ik ze niet uitspreken op een forum als deze omdat het maar een klein wereldje is. Sorry maar dat is mijn gevoel er bij.
:oops:
Het is toch niet bedoeld als kritiek?
Bovendien kiest zij er zelf voor openhartig over haar SRS te praten.
Ik begrijp niet hoe ik haar dan op wat voor manier ook zou kwetsen door me openlijk af te vragen wat ze nu precies bedoeld met "een knieval maken voor de maatschappij".

Zoals Arike al zei.... SRS verandert niets aan je maatschappelijke acceptatie. Dat als reden aanvoeren als openlijk transseksueel is een vreemd argument.
Bovendien verplicht toch niemand je een SRS te ondergaan?
Gebruikersavatar
hX2eDVx3
Berichten: 345
Lid geworden op: 25 mar 2012, 13:34
Gender: Man

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door hX2eDVx3 »

Zoals Arike al zei.... SRS verandert niets aan je maatschappelijke acceptatie. Dat als reden aanvoeren als openlijk transseksueel is een vreemd argument.
Bovendien verplicht toch niemand je een SRS te ondergaan?
Het is nog altijd nodig om SRS te ondergaan om je naam officieel te veranderen. Kan me ook best voorstellen dat je als post-op beter geaccepteerd wordt in 'de samenleving'.

Ik vind het niet zo heel vreemd dat ze dat zegt eigenlijk.