Mensen...

"Transgerelateerde" issues in werk, studie, uitgaan, en zo voort
Merel77

Re: Mensen...

Bericht door Merel77 »

Je kunt er wel in groeien en je kunt zelfvertrouwen opdoen, maar dit soort situaties blijven altijd eng. Het is aan jou om er goed op te reageren, aan jou om ze niet te veel aan te kijken (want dan denken ze dat je hun aandacht schenkt), maar ook niet teveel negeren (want dan denken ze dat je zwak bent). Het is aan jou om er voor te zorgen dat je op een ontspannen, assertieve manier laat weten dat je niet van hun gediend bent...

Ik ben 36 en ik merk dat me dit minder gebeurt dan eerder, maar het gebeurt me nog steeds en het blijft vervelend. Ook al ben ik prima in staat om met dit soort situaties te dealen. Je bent toch van het zwakkere geslacht en je bent soms best wel volledig afhankelijk van je zelf zelfvertrouwen, assertiviteit, goedgebektheid en gevoel voor timing.

Ik vergeet het ook snel en ik ga snel weer verder met mijn eigen ding te doen.

Meer zelfvertrouwen zal natuurlijk helpen. Komt vanzelf wel ;)
Merel77

Bericht door Merel77 »

Kim-NL schreef:Bedankt voor jullie reacties... ik heb ook nog een flinke weg te gaan in het accepteren van mezelf en me daar ook naar te gedragen. Ik loop nu dan ook bij een psycholoog die me hopelijk kan helpen bij dit proces. Echter vrees ik dat ik binnenkort een andere psycholoog moet gaan zoeken, omdat degene die ik nu heb tijdens het intake gesprek vroeg of ik nu ook zwanger kon raken. Mensen hoeven absoluut niet alles te weten over het onderwerp, maar dit soort vragen vind ik toch wel heel schandalig. Vertrouwen acuut het raam uit :fpalm:

xx Kim
Ik dacht dat transvisie ook een of andere huppeldepup organiseerde om je zelfvertrouwen op te vijzelen.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Merkwaardig is dan weer dat als je er ooit een in z'n eentje tegenkomt, hij zich vermoedelijk snel zal afwenden en proberen niet herkend te worden. Typisch voor een grote groep mannen: bang en laf in hun eentje maar vol lef en dapperheid in een groep.
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Barbarella

Bericht door Barbarella »

Hoi Kim

Wat een ongelofelijk nare ervaring en ik zit te zoeken naar iets positiefs dat ik je kan schrijven hierover maar mijn eigen situatie is zo anders dan die van jou. Ik ben zelf een niet passabele maar toch wel mooie trans, Nou ja ik ben als ik er veel werk van gemaakt heb zichtbaar op het moment dat mensen gaan kijken.

Zelf vind ik de ervaring dat mannen dit soort aandacht geven een beetje strelend voor mijn ego maar vooral heel erg hinderlijk.
Het feit dat je de weg versperd wordt en dat er een groepje half om je heen gaat staan is gewoon ronduit bedreigend en gaat alle fatsoen te buiten. Helaas overkomt veel vrouwen dit alleen hebben bio's die dit overkomt weer andere onzekerheden dan transen.

Dat je hier mee moet leven als vrouw vind ik onzin. Zoals het filmpje van Arike laat zien is dit soort gedrag veel voorkomend en wordt het half stiekem gedaan maar ook getolereerd. En dat is fout.

Ik had liever in een maatschappij geleefd waar omstanders het groepjes als waardoor jij lastig gevallen bent op hun gedrag had aangesproken. Maar helaas, vrouwen lastig vallen op straat mag en jongens aanspreken op hun gedrag dat durft men niet en dus word daar maar niet over gesproken.

Je bent een mooie meid om te zien Kim en je mag er ook mooi uitzien en dat geeft niemand het recht je lastig te vallen. En al helemaal niet om je de weg te versperren. Eigenlijk hebben mensen ook niet het recht om te gissen of je misschien een man bent. Je hebt gewoon het recht om je eigen mooie ikje te zijn zonder lastig gevallen te worden.

Ik ben er zelf wel van geschrokken hoeveel opmerkingen je krijgt als je als vrouw over straat gaat, zeker in de zomer en zeker als je er een beetje sexy uitziet. En zelfverzekerdheid is al snel sexy dus is het cirkeltje rond. Ik zie het als een maatschappelijk probleem , maar daar heb jij nu niets aan.

Ik geloof ook niet in een standaard manier om met dit soort situaties om te gaan, het is iedere keer weer improviseren.

Ik heb wel geoefend hoe je een knietje geeft en het voordeel als transmevrouw is dan weer dat je weet dat het na een goed knietje wel meteen over is. Ook is het zinnig om de leider van een groepje te isoleren van de meelopers.

Ook is het zinnig om juist nadat je zoiets hedt meegemaakt, thuis je stem oefeningetjes te doen. Niet alleen werkt de ademhaling rustgevend maar je traint ook je stem goed te blijven ondanks de spanningen.

Ik was trouwens als man ook veel onzekerder als ik naar buiten ging, eigenlijk had ik voor transitie op bepaalde momenten last van straatvrees en ook al is het nu als vrouw/trans een stuk onveiliger, voel ik mij toch beter.

Je ziet er naar mijn mening ook leuk uit voor jezelf en niet voor de buiten wereld. Een compliment krijgen op straat is fijn maar lastiggevallen worden, of nagefloten of negreopen worden is hinderlijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik ben een beetje gaar vandaag en ik krijg maar moeilijk onderwoorden wat ik wil zeggen.

P.S

Een pshycholoog die vraagt of je ook zwanger kan worden kan je beter meteen dumpen. Niet alleen weet ze niets van het onderwerp ze stelt ook meteen een pijnlijke vraag zonder te overzien dat ze dat doet.

Barbarella
Na mij de zondvloed!
Veronica

Bericht door Veronica »

Kim-NL schreef:Jeej dat filmpje, daar schrik ik toch wel van..
Komt dit overal zo voor?
Als homoseksuele jongen voelde ik me op straat onveiliger, dan nu als vrouw. Misschien wel op het naïeve af. Na mijn ervaring van gisteren en na het zien van het filmpje stel ik mijn mening over de veiligheid van de vrouw wel bij.

En wat betreft de situatie probeer ik het nu maar positief te bekijken. Ze hielden me in eerste instantie aan omdat ze me aantrekkelijk vonden. Alleen jammer dat ik dan "geclockt" wordt. Ik blijf dan eindeloos malen wat me nou precies heeft "weggeven". Zelf denk ik toch een flinke dosis onzekerheid en de daarop volgende onzekere lagere stem. Ik zal het echter nooit weten.

xx Kim
Om met de deur in te slaan, je ziet zelfs als een bio vrouw aantrekkelijk uit maar de lage stem zal je met de tijd kwijtraken daar ben ik zeker van.

En wat de gebeurtenis betreft, het gebeurt eenmaal en je kan er niks aan doen, gewoon helder nadenken en kalm blijven, gewoon proberen ook als het niet helemaal lukt.

Ik zeg altijd, wat er gebeuren moet, zal gebeuren en je kan niks anders doen dan toekijken.
Afbeelding
Silvia

Bericht door Silvia »

ja nu snap ik wat je bedoel .

was vandaag naar C1000 gegaan , en was een man daar die naar mij keek en me de hele tijd aanstaarde en me volgen waar ik na toe ging.
het irriteerde me heel erg ....
dus ik stap op dat grote man af en keek hem aan en zei tegen hem.
waarom hij de hele tijd me aan zit te staren
en hij schok dat ik op hem maf liep en zei snel , mag ik dan niet kijken ?
ik zei kijken mag wel maar de hele tijd staren is erg onbeleefd ,lijk of je me ken ofzo , en hij zei
nee ik ken je niet .......
en ik zei oké dan begrijpen we elkaar en ik liep weg
en hij liep ook weg :)
Everyone is Perfect in their Own Way

Afbeelding
Mr.X

Bericht door Mr.X »

Als ik als man zijnde ook mag reageren. *shuift heel voorzichtig het draadje in*

Ik moet zeggen dat wat jou gebeurd is wel erg onsmakelijk is. Belachelijk gewoon dat die jongen zomaar je weg versperde. Wat dacht hij wel niet? Zulke jongens zijn vaak zelf erg onzeker, en voelen zich alleen maar beter als ze iemand anders slecht kunnen laten voelen. Macht hebben. Zielig maar waar. Ik snap dat zo'n aanvaring eng is, maar hij is de loser geweest en dat zal hij waarschijnlijk ook blijven. Het is duidelijk dat het hem geen reet kan schelen wat het met jou doet, en met zo'n egoïstische narrow-minded houding kom je niet ver. Maar inderdaad, haantjes gedrag. Als hij alleen was geweest dan was het een braaf broekje dat geen woord zou zeggen.

Ik wou ook graag op het volgende reageren:
Mannen zijn echt vervelende wezens dat ze denken het recht te hebben je lastig te mogen vallen.
Graag niet alle mannen over 1 kam scheren. Van alle vervelende onzekere rot jochies die je lastig vallen, zijn er nog altijd meer mannen die dat niet doen, en er niet eens over na zouden denken om dat te doen. Ik snap dat slechte ervaringen sneller blijven hangen, maar verlies niet je vertrouwen in mannen. Ik zelf zou er niet eens over nadenken om vrouwen zo lastig te vallen. Ever. En zo zijn er veel meer mannen.
Eva
Beheerder
Voornaamwoorden: zij/haar

Bericht door Eva »

Zo zijn er inderdaad meer mannen. Véél meer mannen, gelukkig :)
All great truths begin as blasphemies. (George Bernard Shaw)
Merel77

Bericht door Merel77 »

@Mr. X,

Ik heb de topic ff terug gelezen en ik heb het dus geschreven. Soms ga ik uit, of ik kom ergens, weet ik veel en dan is het echt alsof alle mannen zo zijn en dan overdrijf ik ook niks. Ik ben dan lesbisch, maar als ik dan eens naar een heterokroeg ga dan sta ik echt aan de lopende band mannen af te wimpelen bijvoorbeeld. En ik vind dat naar. Maar je hebt ook absoluut gelijk. Niet alle mannen zijn zo, waarschijnlijk zijn zelfs de meeste mannen niet zo. Bedankt dat je me daar aan herinnert. ;) Het is niet de eerste keer dat ik die denkfout maak, sorry. :oops:
Veronica

Bericht door Veronica »

Silvia_P schreef:ja nu snap ik wat je bedoel .

was vandaag naar C1000 gegaan , en was een man daar die naar mij keek en me de hele tijd aanstaarde en me volgen waar ik na toe ging.
het irriteerde me heel erg ....
dus ik stap op dat grote man af en keek hem aan en zei tegen hem.
waarom hij de hele tijd me aan zit te staren
en hij schok dat ik op hem maf liep en zei snel , mag ik dan niet kijken ?
ik zei kijken mag wel maar de hele tijd staren is erg onbeleefd ,lijk of je me ken ofzo , en hij zei
nee ik ken je niet .......
en ik zei oké dan begrijpen we elkaar en ik liep weg
en hij liep ook weg :)
En dat zou ik nooit durven, vrolijk negeren maar echt niet in discussie gaan.
Afbeelding