Valentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Pas ik nou in een hokje of niet?
Merle
Berichten: 163
Lid geworden op: 02 apr 2012, 15:07
Gender: Trans MtF

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Merle »

Eerlijk gezegd vond ik het, en ergens vind ik dat eigenlijk nog steeds, toch wel een klein beetje een vreemde uitspraak. Als je weleens rondkijkt op nieuws- en discussiesites dan merk je toch vaak dat het mensen eigenlijk helemaal niet interesseert wat er zich nu wel of niet tussen je benen bevindt. De mensen die je als (trans)vrouw/-man zullen accepteren doen dat vaak al. En nou ja, de haters? Haters gonna hate, niet waar? Die zullen je echt niet gaan accepteren hoor, niet voor en ook niet na een SRS. Nee, als je eenmaal als transseksueel bekend staat zul je dat ook wel altijd blijven. Stealth, het liefst vanaf het begin, is eigenlijk de enige optie dan. Maar of dat wel zo gezond is?

Sowieso is het ook maar de vraag of je überhaupt een geslachtstransitie zou ondergaan als je je zo druk zou maken over de maatschappij. Nee, volgens mij had je dan gewoon hopeloos als het jongetje of meisje blijven rondlopen dat je geacht werd te zijn. Met alle ongelukkige gevolgen van dien. En eerlijk gezegd? Ik heb helemaal niet het gevoel dat Valentijn er zo in staat, hoor. Dus, inderdaad, gewoon eerst kijken vanavond. Het zou me niets verbazen als er dan toch genderdysfore, medische, praktische, en/of (anti-)seksuele argument naar boven komen. ;)
Met veel liefs,
Merle
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Aster »

Marissa schreef:Het is nog altijd nodig om SRS te ondergaan om je naam officieel te veranderen.
Nee hoor. Ik heb jaren geleden via een akte van afstand mijn (neutrale) voornaam laten veranderen in een officiele vrouwennaam. Zonder SRS.
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

daarbij verandert valentijn haar naam niet eens ;)
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Aster »

jacqueline schreef:SRS heeft toch wel zijn functionaliteit in de maatschappij: denk bijvoorbeeld maar eens aan een dagje strand. Dan lig jij lekker in je bikini of badpak terwijl daar beneden duidelijk de bobbel van een mannelijk deel aanwezig is. Je moet dan weer een hoop kunst en vliegwerk gaan uithalen om dat weer te verbergen. Of de sportschool. Je gaat ook niet sporten in een jurk of rok?
Lichaamsbouw, fysieke verhoudingen, gezichtsbouw enz....worden niet door een SRS teniet gedaan hoor.
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Ik bof dat ik niet hou van zonnen op het strand en sporten in een sportschool...
En van de sauna hou ik ook niet...

En het zijn sowieso plaatsen die ik ook als post op zou vermijden... inderdaad vanwege oa mijn lichaamsbouw.
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Als de SRS het wonder zou zijn, zoals het vaak wordt gebracht, dan zou ik dus echt morgen al bij de VU staan.
Als ik de rest van mijn leven zonder meer als vrouw zou worden gezien (en dus niet als trans) door een SRS, geef mij die SRS dan maar.
Maar zo zit het dus in werkelijkheid meestal niet in elkaar.
Tenzij je dus echt 100% stealth kunt zijn. Ik kan dat iig niet.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Aster »

Ik denk trouwens dat het vrij normaal is om pre of post op (lichte) bedenkingen te hebben.
'What if'...of 'misschien'...
Valentijns volstrekte eerlijkheid mbt haar SRS siert haar wel. Dit ipv 'de hemelpoort ging open, hallelujah' en 'ik ben nu 100% vrouw' verhalen die ik niet zo vertrouw.
Valentijns verhaal voegt meer toe en zet meer aan tot nadenken dan de bekende jubelverhalen.

Overigens zijn er wel degelijk transen die zich hebben laten opereren 'vanwege de maatschappij'...met alle gevolgen van dien.
Laatst gewijzigd door Aster op 04 mei 2012, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Kitty
Berichten: 188
Lid geworden op: 30 mar 2012, 17:00

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Kitty »

Aster schreef:Ik denk trouwens dat het vrij normaal is om pre of post op (lichte) bedenkingen te hebben.
'What if'...of 'misschien'...
Valentijns volstrekte eerlijkheid mbt haar SRS siert haar wel. Dit ipv 'de hemelpoort ging open, hallelujah' en 'ik ben nu 100% vrouw' verhalen die ik niet zo vertrouw.
Ja maar toch vind ik het iets wat ze van te voren had kunnen bedenken...ipv daarna. Ja, bedenkingen zijn normaal.
In alle eerlijkheid hou je die waarschijnlijk altijd wel... of je nu pre op blijft of post op bent...

Het is alleen niet handig het op die manier uit te drukken. Ik moet het dan toch een beetje opnemen voor transen voor wie de SRS
absoluut noodzakelijk is.

Ik geloof echt dat de eventuele non-acceptatie in de maatschappij echt te danken is aan transen zelf. Niet zozeer door Valentijn.
Maar bijvoorbeeld transen die maar blijven beweren vrouw te willen worden, en die niet beweren vrouw te zijn geweest vanaf de geboorte.
Homoseksualiteit is uiteindelijk geaccepteerd (min of meer) omdat het niet langer als een keuze werd gezien (wat het ook niet is).

Het is jammer dat veel transen hun eigen belang/bekendheid vaak voorop stellen en niet denken aan de beeldvorming.
marlies
Gast

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door marlies »

Misschien bedoelt ze ook wel dat als ze opgegroeid was in een wereld waarin vrouwen met penissen de normaalste zaak van de wereld was, dat ze dan wellicht niet een afkeer voor haar penis had ontwikkeld en de absolute noodzaak voor een SRS had gevoeld. Zolang we het moeten doen met een korte quote zonder context ipv de hele uitzending kunnen we slechts speculeren.
Aster
Berichten: 405
Lid geworden op: 28 mar 2012, 19:40

Re: Valtentijn: Operatie n knieval voor de maatschappij?

Bericht door Aster »

Kitty schreef: Ik geloof echt dat de eventuele non-acceptatie in de maatschappij echt te danken is aan transen zelf. Niet zozeer door Valentijn.
Maar bijvoorbeeld transen die maar blijven beweren vrouw te willen worden, en die niet beweren vrouw te zijn geweest vanaf de geboorte.
.
Het hangt er volstrekt vanaf hoe de TS in kwestie er uit ziet, klinkt, wat voor motoriek die heeft enz.
Van een vrouwelijk ogende, klinkende, bewegende TS wordt idd snel aangenomen 'dat de natuur een foutje heeft gemaakt' wat gladgestreken is door HRT en SRS.
Vrouwelijk vanaf de geboorte wordt dan als geloofwaardig gezien.

Van een mannelijk ogende, klinkende en bewegende TS wordt een dergelijke uitspraak hooguit vaag knikkend met een glazige blik aangenomen....uit beleefdheid.
Want je ziet iemand min of meer denken 'ja...duh!'
Is me heel vaak opgevallen als ik TS docu's op TV zag.
Plaats reactie