geslachtswijziging GBA

Naamswijziging, verzekeringen en zo voort
Rense

Re: geslachtswijziging GBA

Bericht door Rense »

Teeven doet in rap tempo nog wat kleine punten af die ik niet kon bijhouden.
Hij is nu klaar en de kamer mag opnieuw het woord nemen.
Eerst is er 5 minuten pauze.
Ik hou hier op met mijn verslag.
Danielle

Bericht door Danielle »

Rense schreef: - dat de deskundige kan herkennen wanneer een individu door andere psychische problemen dan transgender zijn met het verzoek kom (hij noemt autisme als voorbeeld, daar ga ik maar even niet over vloeken nu)
Dat heeft hij niet gezegd. Hij heeft gezegd dat genderdysforie kan voortkomen uit autisme, maar nergens noemt hij autisme als een belemmering. Hij noemt wel psychiatrische aandoeningen (volgens mij zijn er in de schriftelijke stukken psychose en schizofrenie genoemd) als een mogelijke belemmering voor het afgeven van de verklaring.

Voor de genderteams is een Autisme Spectrum Stoornis geen contra-indicatie, het is wel iets waarop wordt gelet tijdens de diagnose. Autisme komt bij transgenders circa 10 keer vaker voor dan onder de hele bevolking. Dat kan extra aandacht en ondersteuning door een psycholoog behoeven tijdens de transitie.
Mijn transitieblog: Fading Gender
Rense

Bericht door Rense »

Bedankt voor de verheldering Danielle. Fijn dat hij niet zei wat ik dacht dat hij zei. Het ging zo snel...

Toch nog even een update want het is te interessant om geen verslag te doen:
Het CDA dient een motie in om de regeling weer via de rechter te laten lopen. De deskundige verklaring zou geen zelfdiagnose moeten vastleggen maar een uitgebreid rapport waarin de deskundige zelf constateert dat iemand transgender is. Waarna de rechter de deskundigenverklaring kan beoordelen. De ambtenaar van de gemeente kkan dit niet, want, aldus CDA: "deskundigen kunnen ook onder druk verklaringen afgeven, zeker als er sprake is van mensen met psychische problemen"
Opeens is er dus het schrikbeeld van mensen die de genderteams onder druk zetten.
Verder debat over deze motie vlamt op...

Goed, ik leg de pen neer.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Heb nu beschikking over een PC, ben nu bij Teeven die uitlegt dat een rechter ook maar een beslissing neemt op basis van wat hij voorgeschoteld krijgt van deskundigen.
Afbeelding
Sabrina

Bericht door Sabrina »

Morgenavond wordt er rond 23:00-23:30 een hoofdelijke stemming gehouden.
Afbeelding
Danielle

Bericht door Danielle »

Het CDA doet nog een stuiptrekking door een bom te leggen onder het hele wetsvoorstel. Als de rechter teruggebracht wordt in de procedure en alleen de sterilisatieeis wordt geschrapt (zoals de motie voorstelt) zal volgens de Staatssecretaris het hele wetsvoorstel tevergeefs zijn omdat de wijziging té ingrijpend is.
NaomiClareNL

Bericht door NaomiClareNL »

Ik vraag me af wat er achter dat verzoek van het CDA zit om een hoofdelijke stemming. Zit me niet helemaal lekker. Er gebeurd teveel op andere onderwerpen en ik ben bang dat onze wetswijziging in het geweld zal sneuvelen of fors vertraagd gaat worden. Vergeet niet dat er Provinciale Staten verkiezingen zijn volgend jaar en die kiezen de Senaat.
2018 There was a great war, the gods died, and the world ended.
So what's this, a dream?
Of course not. It's the world. It's ended lots of times. And then it continues, with fewer gods, and more stories.
That's not an end.
It is to the gods.
@MicroSFF
Danielle

Bericht door Danielle »

Stemmen is in de Eerste Kamer altijd hoofdelijk. Alleen nemen ze normaal de short-cut door te 'stemmen met zitten en opstaan' als de snelle manier niet een duidelijke meerderheid laat zien wordt er alsnog de presentielijst afgewerkt waar iedereen mondeling aangeeft wat ze stemmen. Ik kan me zo niet bedenken of er nog een speciale tactiek is om vooraf expliciet om een hoofdelijke stemming te vragen.
Sabrina

Bericht door Sabrina »

NaomiClareNL schreef:Ik vraag me af wat er achter dat verzoek van het CDA zit om een hoofdelijke stemming. Zit me niet helemaal lekker. Er gebeurd teveel op andere onderwerpen en ik ben bang dat onze wetswijziging in het geweld zal sneuvelen of fors vertraagd gaat worden. Vergeet niet dat er Provinciale Staten verkiezingen zijn volgend jaar en die kiezen de Senaat.
Morgen hebben ze iedereen bij elkaar, dus moet er wel gestemd gaan worden. Zoveel extra tijd neemt dat niet in beslag. Ik vind het wel schrikbarend hoe verschillend de Eerste- en Tweede Kamer fracties van van de VVD zich keer op keer gedragen. In nieuwsuur zag je ook eerst een Van Oosten die heel blij is met het wetsvoorstel en daarna die Duthler die ineens een probleem heeft met de leeftijdsgrens. Over 24 uur weten we hopelijk meer.
Afbeelding
Emma
Beheerder
Voornaamwoorden: Zij/haar

Bericht door Emma »

Het CDA voelt ook wel dat het niet gaat lukken. Toen ik buiten stond na afloop kwam lokin voorbij gelopen met twee anderen en een vroeg haar, wat hoop je nu eigenlijk te bereiken met die hoofdelijke stemming. En daar moest ze lang over nadenken voor ze aan een antwoord begon. Antwoord heb ik niet echt gehoord omdat ze toen alweer te ver doorgelopen was.
Nothing you can do, but you can learn how to be you in time.
It's easy

สวัสดีค่ะ

Emma: I am me

@[email protected]