Finasteride bijwerkingen en het nut van Finasteride post-op

Yasmine

Finasteride bijwerkingen en het nut van Finasteride post-op

Bericht door Yasmine »

Omdat ik huidirritatie op m'n been heb en me afvroeg of dit door Finasteride veroorzaakt wordt ging ik op zoek naar informatie over bijwerkingen van het middel. Toen ik dit forum tegen kwam vol met suïcidale mensen die Finasteride gebruikt hebben schrok ik me een hoedje..

http://www.propeciahelp.com/forum/viewforum.php?f=42" target="_blank

Het zijn dan wel overwegend mannen die de bijwerkingen melden, maar toch.. Een vrouwelijk figuur en dergeljke zal voor mij geen reden zijn om suicidaal te worden, maar veel van de andere genoemde bijwerkingen wil ik toch echt niet hebben.

Aangezien ik geen andere nieuwe medicatie ben gaan gebruiken vermoed ik dat Finasteride de huidirritatie veroorzaakt.

Overigens noemde de dokter van de VU Finasteride een anti-androgeen terwijl ik overal lees dat het dat niet is :?: Enkele van de genoemde bijwerkingen zijn toch wel vervrouwelijkend te noemen lijkt me? Ik vroeg aan de dokter of ik baat zou hebben bij een testosteron creme (mijn testosteron was 0.6 bij de laatste controle) en hij zei dat hij me niet tegelijkertijd testosteron en een anti-androgeen (Finasteride) voor kon schrijven.

Ik heb Finasteride voorgeschreven gekregen na mijn operatie, maar hoor nu van mensen dat het gebruik van Finasteride na de operatie zinloos is omdat er vrijwel geen DHT meer wordt aangemaakt. Heb ik dan een middel voorgeschreven gekregen dat niet alleen heel schadelijk kan zijn, maar ook nog eens niet doet wat het zou moeten doen? Echt last van kaalheid heb ik niet. Ik hoopte dat Finasteride mijn haargrens iets zou verbeteren, maar ik denk dat ik het maar de vuilnisbak in mik..

Zijn er anderen hier die Finasteride na hun operatie zijn gaan of blijven gebruiken?
KarenTS

Re: Finasteride bijwerkingen en het nut van Finasteride post

Bericht door KarenTS »

Ik dacht dat zelfs als je pre-op bent en al cyproteronacetaat (androcur) gebruikt, Finasteride overbodig is.Dus kan me voorstellen dat dat post-op ook niet meer nodig is
Venka

Bericht door Venka »

Mijn endo heeft mij uitgelegd dat de vorming van DHT een keten is van diverse processen die in het lichaam plaats vinden. Als je 1 van die processen (testosteron dmv androcur) er uit haalt dat het lichaam dan ook geen DHT kan maken omdat de keten is onderbroken. Dus is het ook zinloos om finastiride te gebruiken omdat androcur de testosteron productie stil legt, ik heb nu een waarde lager dan 0, 01 aan testosteron en dat is te weinig om DHT te vormen.

Volgens mij onderbreekt finastiride de productie van Alpha5 reductase en dat enzym heeft weer testosteron nodig om DHT te maken.
LauraB

Bericht door LauraB »

Aafke schreef:ik heb nu een waarde lager dan 0, 01 aan testosteron en dat is te weinig om DHT te vormen.
Klopt dan heb je geen omvorming meer naar DHT, maar ook een zeer ongezonde situatie. Testosteron moest boven de 0,3 bijven om een gezonde celdeling en hormoon regulatie te hebben.
Volgens mij onderbreekt finastiride de productie van Alpha5 reductase en dat enzym heeft weer testosteron nodig om DHT te maken.
Voor een groot deel, daarnaast 'remt' het de receptoren om op het hormoon DHT te 'reageren'.

Bij een overgevoeligheid voor DHT, is zowel pre-op met HRT als post-op het gebruik van finastiride en dutasteride zinvol.
Venka

Bericht door Venka »

LauraB schreef:
Aafke schreef:ik heb nu een waarde lager dan 0, 01 aan testosteron en dat is te weinig om DHT te vormen.
Klopt dan heb je geen omvorming meer naar DHT, maar ook een zeer ongezonde situatie. Testosteron moest boven de 0,3 bijven om een gezonde celdeling en hormoon regulatie te hebben.
Volgens mijn endo waren mijn bloeduitslagen goed en is de lage testo geen probleem want alle processen functioneren naar behoren en ook in mijn hoofd en aansturing ervan werken naar behoren.Dus ik vertrouw maar op zijn woord want ik neem niet alles zomaar voor waar aan maar hij heeft het mij prima uitgelegd aan de hand van schema,s hoe hormonen,enzymen,cholesterol,e.t.c. werken in een lichaam van een mens en waar ze voor zijn.
Arike

Bericht door Arike »

Ik gebruik nog steeds finasteride als dht-blokker (speciaal voor behoud van mijn haar) en herken niet die huidirritatie
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Freetouch

Bericht door Freetouch »

DHT is toch een omzettingen product van testosteron? Een transseksueel post op produceert toch geen testosteron meer?
dus dht zou ook niet meer aanwezig mogen zijn....???
“good enough”
Arike

Bericht door Arike »

Jawel, bijvoorbeeld uit de bijnieren
"You try to forget but it's impossible
That song stays in your head and it's unbearable
It says remember who you are remember what you want"
Freetouch

Bericht door Freetouch »

Daar ik begrepen heb is dat enkel bij de bio vrouw...
Maar ik heb het enkel van horen zeggen... Bloed testen wijzen het dan wel uit... Dan koop ik ook zeker finasteride...
“good enough”
LauraB

Bericht door LauraB »

Arike schreef:Jawel, bijvoorbeeld uit de bijnieren
+1 Een mooie lage vrouwelijke hoeveelheid die nog steeds voor schade kan zorgen bij een overgevoeligheid voor DHT, net zoals bij cisvrouwen met AGA.