Hallo naamgenote, ik heb in april al per aangetekende brief een verzoek ingediend, om voor zo'n "deskundige verklaring" in aanmerking te mogen komen. Ik werd toen door Jos gebeld met het verzoek, om na de stemming in de EK weer contact met hem op te nemen en dat ga ik nu dus zeker doen. Groetjes, SabrinaSabrina schreef:Daar ga ik ook niet vanuit, maar even informeren kan denk ik geen kwaad. Anders vraag ik of ze het terug zouden kunnen koppelen wanneer er meer bekend is. Zodra het kan kan zou ik toch wel (zoals velen hier) graag direct mijn aanvraag in willen dienen.diederique schreef:Ik denk dat Jos nu de morning after nog niet zo veel weet. Zet je wat je hoort van de VU qua proces en tijdsplanning even op het forum? Ik ben benieuwd!
geslachtswijziging GBA
-
Sabrina40
Re: geslachtswijziging GBA
-
Rense
Bedankt voor extra toelichting, Laura.LauraB schreef:Zoals het hier achter elkaar staat zou je er inderdaad niets meer van snappen. Net zoals het ongewenst zijn van trnsvrrouwen die een kind verwekken. Zoals het hier besproken is zou het vreemd zijn om daar vragen over te stellen. Het wel/nit vervallen van de sterilisatie eis heeft hier ook alles mee te maken.
Er is w.b.t. de SP niets mis met het hebben en/of krijgen van kinderen door transgenders. Echter dit wetsvoorstel veranderd niet alleen dat onze GBA en geboorte akte makkelijker aangepast kan worden. Hij regelt als extraatje, dat na wijziging van onze gegevens nu ook in de geboorte akte van onze kinderen ons nieuwe geslacht komt te staan.
Onder de oude wetgeving als jij je SRS hebt gehad en materiaal hebt laten invriezen, is er in de wet een regeling opgenomen dat in de geboorte akte van je toekomstige kind je oude gegevens als verwekker komt te staan via de 'donatie' van het ingevroren materiaal. Met deze nieuwe wet en je bent nog gewoon vruchtbaar, kun je zonder de weg van ingevroren materiaal een kind zelf verwekken. De regeling in de wet voor donor materiaa is dan niet te gebruiken: je nieuwe gegevens worden gebruikt voor de geboorte akte van je kind. Daar komt dan in te staan moeder x als baarster en moeder y als verwekker. Volgens het huidige familierecht is dit een onmogelijke situatie en zou er een kind komen zonder wettelijke ouders omdat er geen geboorte akte zo afgegeven kan worden.
Het is dus makkelijker om een sterilisatie eis te laten staan. Dan kun je of geen kinderen krijgen of via de weg van ingevroren materiaal waarin de huidige wetgeving wel voorziet. Dit staat dus helemaal los van een mening van de SP of het ethisch wel of niet wenselijk is om onvruchtbaarheid van transgenders te eisen. Echter word volgend jaar, ook per ingang van 1 juli, nog een aantal andere dingen in het familierecht veranderd. Hierdoor word het mogelijk om wél in een geboorteakte twee moeder op te nemen. Daarom kan de SP voor deze wet stemmen: de vragen over deze ongewenste situatie (kinderen zonder wettelijke ouder) zijn beantwoord; geen probleem meer.
Ik snap dat de SP eerste kamer leden, die ook als taak hebben op fouten in de uitvoerbaarheid van wetgeving te wijzen, een technisch probleem zagen bij het registreren van de kinderen van transgenders. Prima, dat wettelijke probleempje moet dan opgelost en daar zijn allerlei mogelijkheden voor.
Dit oplossen door de sterilisatie eis dan maar te laten staan was voor mij een volledig onacceptabele, schokkende suggestie. Zoiets als "we hebben geen wetten over mensen met 6 vingers aan hun linker hand, dus laten we die hand maar verplicht afhakken".
Het feit dat de SP deze suggestie toch twee keer deed stelde mij zeer teleur.
-
Alice
Het Parool;
Is ook elders op het forum gepost.
Is ook elders op het forum gepost.
Laatst gewijzigd door Alice op 18 dec 2013, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Alice;
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
"Computer Says No"
Ik heb een buik, een onderbuik met gevoel en naar die luister ik.
-
Rense
Het thread over het persbericht van de VUmc is hier:
http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... f=9&t=1778" target="_blank
http://www.t-nederland.nl/forum/viewtop ... f=9&t=1778" target="_blank
-
Freetouch
Sabrina40 schreef:Dan moet je voor een dergelijke wijziging naar het gemeentehuis in Den Haagthegirlinme schreef:Wat als je in het buitenland geboren bent???
???????
“good enough”
-
Holden
Dan zal je het eerst via je geboorteland moeten regelen via de wetten die zij hanteren. Denk dat het dan beter is om contact met je ambassade op te nemen en kijken of zij daar meer van weten (of iig jou de goeie kant op kunnen sturen). Nadat het in je geboorteakte van je geboorteland is gewijzigd dan moet je een officieel kopie laten maken (zorg ook voor dat het dan in het Engels of Nederlands is vertaald door een beëdigde vertaler en dat alle goede stempels op zitten). Als je dat dan hebt dan kan je volgens mij gewoon via je woongemeente je geslacht/naam laten wijzigen. Hoop dat je hier wat aan hebt.thegirlinme schreef:Wat als je in het buitenland geboren bent???
-
Sabrina40
Als je in het buitenland bent geboren, maar nu wel genaturaliseerd bent en over een Nederlands paspoort beschikt, ligt de onderliggende officiële administratie over jouw geboorte gegevens op het gemeentehuis in Den Haag. Daar wordt dan bekeken of jij over de juiste deskundige verklaring beschikt om in aanmerking te komen voor een officiële wijziging van de geslachtsvermelding en voornaam op de akte, die overeenkomt met de geboorteakte van in Nederland geboren mensen. Pas daarna kun je in de eigen woongemeente een paspoort, rijbewijs en uittreksel uit de GBA aanvragen.Holden schreef:Dan zal je het eerst via je geboorteland moeten regelen via de wetten die zij hanteren. Denk dat het dan beter is om contact met je ambassade op te nemen en kijken of zij daar meer van weten (of iig jou de goeie kant op kunnen sturen). Nadat het in je geboorteakte van je geboorteland is gewijzigd dan moet je een officieel kopie laten maken (zorg ook voor dat het dan in het Engels of Nederlands is vertaald door een beëdigde vertaler en dat alle goede stempels op zitten). Als je dat dan hebt dan kan je volgens mij gewoon via je woongemeente je geslacht/naam laten wijzigen. Hoop dat je hier wat aan hebt.thegirlinme schreef:Wat als je in het buitenland geboren bent???
Als iemand niet het Nederlands staatsburgerschap heeft, kan hij niet gebruik maken van dit soort op Nederlandse staatsburgers van toepassing zijnde wetten, maar valt die persoon onder de wetten van het land waar zijn of haar paspoort is afgegeven.
-
Miazara
Voor diegene die de stemming willen nalezen, de stenograaf van 100+ pagina is gereleased, je kan de stemming lezen vanaf pagina 97 tot en met de eerste helft van pagina 98.
http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... kg8ioa.pdf" target="_blank
http://www.eerstekamer.nl/behandeling/2 ... kg8ioa.pdf" target="_blank
Code Sorceress
-
Holden
Bedankt voor de verdere uitleg Sabrina! Ik had niet aan dat gedeelte gedacht (genaturaliseerd/als NL staatsburger).Sabrina40 schreef:Als je in het buitenland bent geboren, maar nu wel genaturaliseerd bent en over een Nederlands paspoort beschikt, ligt de onderliggende officiële administratie over jouw geboorte gegevens op het gemeentehuis in Den Haag. Daar wordt dan bekeken of jij over de juiste deskundige verklaring beschikt om in aanmerking te komen voor een officiële wijziging van de geslachtsvermelding en voornaam op de akte, die overeenkomt met de geboorteakte van in Nederland geboren mensen. Pas daarna kun je in de eigen woongemeente een paspoort, rijbewijs en uittreksel uit de GBA aanvragen.
Als iemand niet het Nederlands staatsburgerschap heeft, kan hij niet gebruik maken van dit soort op Nederlandse staatsburgers van toepassing zijnde wetten, maar valt die persoon onder de wetten van het land waar zijn of haar paspoort is afgegeven.
-
Sabrina40
Het laatste wat ik via de TNN hoorde is, dat men op het VUmc nu een korte kursus gaat opzetten voor mensen, die dan formeel als "deskundige" mogen gaan optreden voor de in de nieuwe wet BW 1:28 benodigde deskundigeverklaring. Dus de kans zit er dik in, dat Tanja van Hengel en haar medewerk(st)ers plus mogelijk mensen uit Gent, na het volgen van die kursus van vermoedelijk maar één dag, ook als "deskundige" voor deze (Nederlandse) wet mogen gaan optreden. Maar ergens blijft het toch wel een beetje te dol om waar te zijn. In ieder geval heeft de staatssecretaris nu toegezegd, dat de nieuwe wet niet na 5, maar al na 3 jaar zal worden geëvalueerd.