Vrouwelijkheid
-
Jessy
Re: Vrouwelijkheid
Het wordt door de maatschappij toch eerder als mannelijk bestempeld. Ik snap ook wel dat het bij beide geslachten zal voorkomen, maar zijn het niet meestal kerels die het openlijk over straat lopen doen?
Grant me serenity to accept the things I cannot change,
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
courage to change the things I can,
and wisdom to know the difference.
-
hX2eDVx3
Daar kan ik ook slecht tegen. Bij het HBO zie ik een hoop van dat soort meisjes, ik zou er zelf uberhaupt al niet aan kunnen denken om alleen maar beige, bruin en grijs te dragen :S. Ik draag liever felrood, roze, blauw, en pikzwartJeste schreef:Het valt mij op dat ik op straat best veel vrouwen zie die krampachtig heel erg vrouwelijk over proberen te komen. "Goed verzorgd" gekleed, vooral niet in opvallende kleuren, maar voornamelijk bruin, wit, beige, grijs en zwart. Lang haar. Eén arm vooruit gestoken die een (nep) designertas vasthoud. In de hand een smartphone. En dan die zogenaamd zelfverzekerde blik in de ogen die eigenlijk heel erg leeg is.
Ik zal denk ik wel nooit een meisje-meisje-meisje-meisje worden, maar ik geloof niet dat ik dat heel erg vind. Het doel van de transitie is altijd geweest om mezelf te worden. Vrouwelijkheid is daar natuurlijk wel een belangrijk onderdeel van, maar dan wel mijn eigen versie van vrouwelijkheid.
-
Merel77
De grijze en blauwe kleuren in jurkjes komt vooral omdat die het makkelijkst te verkrijgen zijn. Ik vind het ook heel jammer, maar een mooi jurkje is ook stukken duurder meestal. Meestal probeer ik er nog wel iets creatiefs van te maken met combinaties enzo, maar ik heb daar ook niet altijd evenveel zin in.
Ehm... Is een meisjesmeisje een dom iemand die nooit en te nimmer boven de maatschappelijk opgelegde rolpatronen zal staan?
Ehm... Is een meisjesmeisje een dom iemand die nooit en te nimmer boven de maatschappelijk opgelegde rolpatronen zal staan?
-
Raisa
Eigenlijk merk ik dit meer vanuit de samenleving en oudere transvrouwen dan van de psychologen. Op de VU ben ik vrij duidelijk geweest in dat ik mijn 'mannelijke' interesses en hobbies nooit zou willen opgeven omdat ik ze gewoon leuk vind. In 40 jaar is er met de emancipatie van vrouwen ontzettend veel bereikt, een vrouw die haar eigen geld verdient met een 'mannelijk' beroep wordt als stoer en sterk gezien, maar als transvrouw lijkt die emancipatie opeens weer ver weg, dan wordt je weer in een klassieke genderrol gedrukt. Voor mensen moet het wel herkenbaar blijven in welk hokje je past, anders wordt het verwarrend of eng. Ik heb meer dan eens gehoord: "Als je een vrouw wilt zijn, waarom vlieg je dan, dat is toch hartstikke mannelijk?" of "Waarom doe je die mannelijke studie?" Het gegeven dat meer dan de helft van mijn jaargenoten vrouwen zijn doet er dan niet toe.marlies schreef:Iets dat voor de MTFs hier natuurlijk heel erg speelt. De psychologen die ons beoordelen en wijzelf onderling hebben vaak hoge standaarden van vrouwelijkheid in gedrag/kledingkeuze/interesses/etc.
Bij het wisselen van geslacht lijkt, ook nog hedendaags, een cursus bloemschikken een gewenst inweidingsritueel.
-
hX2eDVx3
Weenie, bij de Zeeman of de H&M vind ik ook vaak mooie dingen met felle kleuren. Ik denk dat het gewoon makkelijk is, omdat het meestal wel bij elkaar past als je alles in die kleuren hebt.Merel77 schreef:De grijze en blauwe kleuren in jurkjes komt vooral omdat die het makkelijkst te verkrijgen zijn. Ik vind het ook heel jammer, maar een mooi jurkje is ook stukken duurder meestal. Meestal probeer ik er nog wel iets creatiefs van te maken met combinaties enzo, maar ik heb daar ook niet altijd evenveel zin in.
En over rolpatronen.. ik vind niet dat die mensen dan dom zijn ofzo. Voor veel mensen zullen de rolpatronen die er zijn prima werken, en waar ze zich prettig bij voelen. Daar oordeel ik niet over, het past gewoon niet bij mij om zo te zijn.
-
marlies
- Gast
Denk dat het er vanaf hangt hoe competent de psycholoog is die je treft. Je hebt wel gelijk dat bepaalde types oudere transvrouwen hier kampioenen in zijn.Raisa schreef:Eigenlijk merk ik dit meer vanuit de samenleving en oudere transvrouwen dan van de psychologen.marlies schreef:Iets dat voor de MTFs hier natuurlijk heel erg speelt. De psychologen die ons beoordelen en wijzelf onderling hebben vaak hoge standaarden van vrouwelijkheid in gedrag/kledingkeuze/interesses/etc.
Absoluut waar. Sowieso, ik doe dit om mezelf te zijn: niet iemand anders.Op de VU ben ik vrij duidelijk geweest in dat ik mijn 'mannelijke' interesses en hobbies nooit zou willen opgeven omdat ik ze gewoon leuk vind. In 40 jaar is er met de emancipatie van vrouwen ontzettend veel bereikt, een vrouw die haar eigen geld verdient met een 'mannelijk' beroep wordt als stoer en sterk gezien, maar als transvrouw lijkt die emancipatie opeens weer ver weg, dan wordt je weer in een klassieke genderrol gedrukt. Voor mensen moet het wel herkenbaar blijven in welk hokje je past, anders wordt het verwarrend of eng. Ik heb meer dan eens gehoord: "Als je een vrouw wilt zijn, waarom vlieg je dan, dat is toch hartstikke mannelijk?" of "Waarom doe je die mannelijke studie?" Het gegeven dat meer dan de helft van mijn jaargenoten vrouwen zijn doet er dan niet toe.
Bij het wisselen van geslacht lijkt, ook nog hedendaags, een cursus bloemschikken een gewenst inweidingsritueel.
-
jocyn
Ach, kijk naar mij. Ik doe aan bergbeklimmen en parapente vliegen maar er is geen mens die twijfelt aan mijn geslacht. Ze vinden me wel een stoere chick en ik mezelf stiekem ook.
-
marlies
- Gast
Heeft ook met passabiliteit te maken denk ik. Dan is men waarschijnlijk toch wel vergevender op dat gebied. (ik heb verder geen idee of je passabel bent, ik heb je bij mijn weten nooit gezienjocyn schreef:Ach, kijk naar mij. Ik doe aan bergbeklimmen en parapente vliegen maar er is geen mens die twijfelt aan mijn geslacht. Ze vinden me wel een stoere chick en ik mezelf stiekem ook.
-
Raisa
Punt is dat jij passabel bent, dus gaat die vlieger over genderrollen voor transen bij jou niet op.jocyn schreef:Ach, kijk naar mij. Ik doe aan bergbeklimmen en parapente vliegen maar er is geen mens die twijfelt aan mijn geslacht. Ze vinden me wel een stoere chick en ik mezelf stiekem ook.
-
jocyn
Hahahaha, ik vind die draad op het Viva forum echt geweldig. Ik weet ook niet goed te omschrijven wat vrouwelijkheid is maar met een spijkerbroek aan met leuk topje straal ik vrouwelijkheid uit en ik voel dat ook. Wel knalrode lippen erbij want anders is het niet afmarlies schreef:Iets dat voor de MTFs hier natuurlijk heel erg speelt. De psychologen die ons beoordelen en wijzelf onderling hebben vaak hoge standaarden van vrouwelijkheid in gedrag/kledingkeuze/interesses/etc. Daarom vond ik het wel grappig om dit topic elders eens door te lezen en te zien hoe erg de meningen daarover verschillen. En toch zijn het gewoon vrouwen. Fuck de genderpolitie
Oh ja, vrouwelijkheid zit in de lichaamstaal en uitstraling en dan maakt het op zich niet uit wat je draagt. Ik ben ook een vrouw in een mannenkostuum, om maar wat te noemen.